32LvTropp Posted March 6, 2017 Report Share Posted March 6, 2017 (edited) Jag undrar om någon vet vilka fordon, förutom haubitsen, som ingår i en Archer enhet. ( vad heter för övrigt en sådan enhet? Pluton? Tropp?) Det måste ju finnas en eller flera ammunitionsbilar och en bil med all övrig utrustning och någon bil för befälen att glassa i osv. Tänker på min egen tid i rörlig spärrbataljon i KA:s luftvärn. bara i luftvärnet var vi tre Scanior som drog var sin kanon och en Arte hydda och dessutom var lastade med prylar och manskap samt två eller tre Tgb 11 varav en drog siktet, och det känns som jag har glömt nåt . EDIT: Det var elverket jag glömde, tror det drogs av en 11 bil. Edited March 6, 2017 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 10, 2017 Forumsledning Report Share Posted March 10, 2017 I denna artikel talas det endast om ammunitionshanteringssystemet. Det är en modifierad shippingcontainer som sitter på en splitterskyddad lastbil. http://www.fmv.se/sv/Projekt/Archer-/Systemets-formagor/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted March 10, 2017 Author Report Share Posted March 10, 2017 Tack för den länken Henke. Ser ut som en Scania med en 20 fots container, det bör inte vara alltför svårt att hitta i 1;87, archern är redan inköpt, och galten står på tur. Jag får väl helt enkelt utgå från att galten ingår som personbil i konceptet och att haubitsarna jobbar en och en. Och, ja. jag vet att jag stavade fel till koncept i rubriken, ändra gärna om det går, man vill ju inte skämmas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 10, 2017 Forumsledning Report Share Posted March 10, 2017 Justerar rubriken. Artillerisystem 08 kanske är mer passande än projektnamnet Archer. Kanske kan du hitta mer i denna C-uppsats om Artilleritaktik och jämförelse av Förhandsutgåva Artillerireglemente Artilleribataljon 2012 vs Artillerireglemente Artilleribataljon 1985. http://fhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:729754/FULLTEXT01.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted March 11, 2017 Author Report Share Posted March 11, 2017 Tack för det Henke. Den skall jag nöjesläsa på söndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted April 17, 2017 Author Report Share Posted April 17, 2017 On 2017-03-11 at 5:40 PM, 32LvTropp said: Vad har scaniorna för militär beteckning? On 2017-03-11 at 5:40 PM, 32LvTropp said: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 13, 2019 Report Share Posted September 13, 2019 Archer kan nu även monteras på olika lastbilschassin: Archer blir plattformsoberoende /Per 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts