Jump to content

Nya holländska ubåtar


Perman

Recommended Posts

  • 1 year later...

Contenders line up for Netherlands replacement submarines

 

Quote

"Local media reports suggest that Saab Kockums (teamed with Damen) and Naval Group (in partnership with Royal IHC) are set to be shortlisted to participate in the B-phase."

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Första nålsögat passerat:

 

Saab och Damen vidare i processen för nya nederländska ubåtar

 

Förmodligen SAAB Kockums största chans att sälja ubåtar. Någon tredje svensk A26 tror jag inte kommer att beställas förrän möjligen framåt 2030, och Polen väljer ju tills vidare begagnade svenska ubåtar som interimslösning. De holländska ubåtarna kommer tydligen bl a att sättas in i Karibien för signalspaning.

 

Kommentarer från SAAB Damen och Naval Group:

 

aab-Damen and Naval Group Comment Dutch MoD’s Down-select

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det verkar nu som om Nederländerna i ett avseende kommer att tvingas gå samma väg som Australien, nämligen utöka livslängden på de nuvarande ubåtarna. Förhoppningen om ett beslut om nya ubåtar under 2022 ser inte ut att bli verklighet.

 

Netherlands’ Walrus-Class Submarine Replacement Program Facing Delays

(navalnews.com)

 

Walrus klassens båtar är dock 6-9 år äldre än Collins klassen. Visserligen har båtarna nyligen genomgått ett moderniseringsprogram, men det var bara avsett att förlänga livslängden till ca 2025. 

 

 

Quote

Roughly, there are two groups in the Dutch parliament – one in favor of replacing the Walrus-class by an equally capable class of large, expeditionary, diesel-electric submarine, and the other in favor of choosing a cheaper solution of smaller diesel-electrics, similar to Swedish and German submarines. 

(https://en.wikipedia.org/wiki/Walrus-class_submarine#Replacement)

 

 

spacer.png

foto: Ministerie van Defensie)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Den nederländska regeringen har ännu inte lyckats komma överens om en ny generation ubåtar. Därför så kommer man att ta två ubåtar av Walrus-klassen ur tjänst de kommande åren (den första på kort sikt) och sedan kannibalisera dessa för att hålla de övriga två i tjänst till mitten av 2030-talet.

 

(googlad sida hos nederländska försvarsministeriets hemsida):

Quote

 

Ny fas av ubåtsersättning:

Nederländerna vill behålla sin mycket efterfrågade ubåtskapacitet inom Nato och EU. Allierade och partners kan alltså fortsätta att räkna med Nederländerna under de kommande decennierna. Utvecklingen längs den östra flanken av Natofördragsområdet gör det extra tydligt hur viktigt det är att Natopartners fortsätter att investera i sina (nischade) förmågor. Försvaret vidtar nu åtgärder för att förbättra ubåtsersättningsprojektet. Det meddelade statssekreterare Christophe van der Maat i ett brev till representanthuset idag.

 

Offertförfrågan

En åtskillnad görs mellan köpet av ubåtarna och underhållet. Detta görs utifrån resultatet av dialogrundan. Den återstående dialogfasen tas bort. Försvaret vill skicka anbudsförfrågan till varven före årets slut. Detta gör det snabbare tydligare vilken av de 3 kandidatvarven som ska bygga ubåtarna. Först då kommer överenskommelser att träffas om underhåll under livslängden. Materielkonserveringsavdelningen (DMI) i Den Helder har en viktig samordnande roll i detta avseende. I kravpaketet vill Nederländerna ställa specifika krav på designen för att kunna fortsätta tillhandahålla sina distinkta förmågor inom Nato. Enligt Van der Maat ska de nya ubåtarna också vara lämpliga för att skjuta upp långdistansmissiler. Planer för eventuell förstärkning av sjöfartens inflytande ingår i försvarspromemorian.                                                                                           

 

För att hålla ubåtstjänsten tillgänglig tills de nya båtarna är tillgängliga måste de nuvarande ubåtarna användas längre. Avsikten är fram till mitten av 1930-talet, och endast om det kan ske på ett säkert sätt. Att detta lyckas kräver bland annat ett annat underhållskoncept. Det är därför Försvaret måste ta 1 av de 4 ubåtarna av valrossklassen ur drift på kort sikt, och senare en 2:a. Delar av dessa 2 äldsta båtar används sedan för att underhålla de andra ubåtarna. 

 

Säkerheten för ubåtsservicepersonalen äventyras inte av att de används längre, framhåller Van der Maat. Militära sjövärdighetsmyndigheten håller noga koll på detta.

 

Förbättrad kontroll

Efter utredningar visade sig olika förbättringar vara nödvändiga i ledningen av projektet. Därför vidtas åtgärder för att organisera förvaltningen annorlunda och för att förbättra kommunikationen inom projektet. Det är också viktigt att stärka projektgruppen och att professionalisera planering och riskhantering.

 

Grov planering

I denna fas övergår Försvarsdepartementet till en milstolpeplanering som justeras när varje ny milstolpe nås. Den första milstolpen som just nu arbetas mot är prismodellen efter sommaren, därefter kommer offertförfrågan i slutet av 2022. Det är nu vägledande att indikera att de första 2 nya ubåtarna kan sättas in under den förväntade perioden 2034-2037. Detta kan gå snabbare än om den nuvarande processen (2035 – 2038) bibehålls, men mycket senare än den planering som förutsågs förra året (senast i slutet av 2031).

 

 

Skärmklipp Hans de Vreij på twitter Nederländerna tar två ubåtar ur tjänst 2022-04-01.PNG

 

Jag måste säga att det finns få länder som gör så stora neddragningar av marinmateriel på så kort sikt som Nederländerna. Mellan 1993 och 2001 så tog man 10 fregatter ur tjänst och 2004-06 sålde man 6 av de 8 helt moderna fregatterna av Karel Doorman-klassen liksom de två lv-fregatterna av Jacob van Heemskerck-klassen. Totalt alltså 18 fregatter som försvann på 13 år. De enda nyförvärven de senaste 25 åren är de fyra lv-fregatterna av De Zeven Provinciën-klassen samt de fyra OPV fartygen av Holland-klassen. Nu ska man alltså halvera ubåtsvapnet dessutom. Beslut om nya ubåtar lär dröja.

 

En kommentar från Guillaume på twitter säger väl det mesta om det här beslutet:

 

Quote

That’s means the NED will be unable to have a sub permanently at sea. The magic number for naval capabilities is 4. 1x for Operations, 1x for Training, 1x in crew rest, 1x in refit.

 

Walrus-class submarine

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

On 4/2/2022 at 12:02 AM, Perman said:

...

Jag måste säga att det finns få länder som gör så stora neddragningar av marinmateriel på så kort sikt som Nederländerna. ... De enda nyförvärven de senaste 25 åren är de fyra lv-fregatterna av De Zeven Provinciën-klassen samt de fyra OPV fartygen av Holland-klassen. Nu ska man alltså halvera ubåtsvapnet dessutom. Beslut om nya ubåtar lär dröja.

 

Johan de Witt kom i och för sig för 15 år sedan och det är beställt två nya fregatter och några minjaktsfartyg också men det hindrar inte att du har rätt i sak.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, IED said:

Johan de Witt kom i och för sig för 15 år sedan och det är beställt två nya fregatter och några minjaktsfartyg också men det hindrar inte att du har rätt i sak.

 

Jo det stämmer att man till viss del satsat på andra typer av fartyg som t ex som du nämner de två stora landsättningsfartygen med docka Johan de Witt och Rotterdam. De två nya multi purpose fregatterna som ska byggas är bara ersättare för de två fregatterna av Karel Doorman-klass som fortfarande finns kvar. Vad gäller de nya moderfartygen för minröjningsdrönare så blir de naturligtvis en avsevärd förstärkning på den fronten. Om man dock bara tittar på fregatter så har man som jag nämnde alltså gått från 18 st fregatter 1993 till 6 st fregatter fr o m 2005. 2012-13 tillkom de 4 OPV fartygen av Holland-klassen, men även om dessa har en avancerad spaningsradar med lång räckvidd så saknar de all offensiv eller defensiv bestyckning i form av robotar och torpeder (möjligtvis att man kan utföra ubåtsjakt med NH-90 hkp). HNLMS Van Speijk av Karel Doorman-klassen har dessutom lagts up i malpåse 2021. 

 

Den kraftiga neddragningen av fregatter har naturligtvis att göra med Sovjetunionens fall och den eviga fredens inträdande, men jag tycker nog att man nu väl hade kunnat beställa åtminstone fyra nya MP fregatter. Ett annat exempel på hur man har försummat marinen i Holland är att moderniseringen och renoveringen av lv-fregatterna av De Zeven Provinciën-klassen som har dragit ut på tiden så pass att man ska ha fått tillförlitlighetsproblem med 127 mm pjäserna från Oto Melara. 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis skall de resurser man har vara väl underhållna och funktionsdugliga. Men jag undrar vem du anser vara dimensionerande motståndare och vad som behövs för att möta upp denne på ett bra sätt? Det är - antar jag - inte rimligt att anta att Nederländerna ensamma går i maritim konflikt med Norra Flottan. För min del tänker jag att Nederländerna skall operera i Nordsjön med angränsande områden tillsammans med Norge, Belgien och Danmark. Med stöd av Franska, Brittiska och Tyska flottan samt amerikanska andra flottan.

 

Nu är ju Nederländernas flotta byggd för att ha expeditionär kapacitet också och då ser behovet kanske lite annorlunda ut. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Quote

Supported by Sweden and the United Kingdom, Saab on July 28 submitted its proposal for the replacement of the Netherlands’ current submarines. The proposal comprises four advanced Expeditionary Submarines with the latest innovations and technologies and includes a cooperation with Dutch shipbuilder Damen Shipyards Group.

 

C718 ubåtarna får en räckvidd och uthållighet som överstiger den nederländska marinens behov:

 

Quote

The C718 is an advanced Expeditionary Submarine that offers an unsurpassed level of endurance and exceeds the Royal Netherlands Navy's needs for long-distance operations, sufficient accommodation, crew comfort and increased weapon payload capability.

 

Saab offers proposes C718 Expeditionary Submarines to replace current Netherlands subs

(navyrecognition.com)

 

Dock tvivlar jag lite på att det blir fyra ubåtar som beställs, åtminstone inte i en första beställning. Detta eftersom man planerar att behålla två av de nuvarande så länge som möjligt bl a genom att använda de övriga två som reservdelsskrov. Mer troligt att det blir två plus option på ytterligare två. 

 

Quote

 

– C71-familjen – som C718 tillhör – är drygt 50 procent större än Blekingeklassen som Sverige använder. Man får med sig mer bränsle, fler människor och mer förnödenheter ombord, säger Fredrik Gustafson till TT.

Erbjudandet innehåller ett integrerat och beprövat vapensystem samt ett av de bästa sensorsystemen i världen, enligt Saab, som även lovar att bidra med kunskapsöverföring från Sverige till Nederländerna.

– Förmågemässigt skiljer den sig inte mot en normal ubåt. Samtliga kan skjuta torpeder, lägga ut minor och skydda kritisk infrastruktur på botten, och en del kan även skjuta kryssningsmissiler. Men vilka av förmågorna som Nederländerna har beställt kan jag inte gå in på specifikt, säger Fredrik Gustafson.

 

 

Quote

Går affären igenom är planen att ubåtsskroven ska byggas i Karlskrona och att sammansättningen ska göras i Nederländerna.

 

Saab erbjuder ubåtar till Nederländerna

(svd.se)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Peo said:

Är "C71" klassen en variant på A26?

Ja. 


Jag är typ 90% säker på att Nederländerna väljer denna, då DAMEN ska vara med och bygga på plats. Dessutom ett mycket bra val för dem om de väljer Oceanic-ER som grund. Sverige borde lova att köpa en likadan också om de väljer det alternativet. :)

Edited by Tombola
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den nederländska marinen tog idag ubåten (S 802) HNLMS Zr.Ms. Walrus ur tjänst. Hon kommer att kannibaliseras för att hålla de övriga tre ubåtarna i tjänst. En andra ubåt kommer att tas ur tjänst den närmaste framtiden, medan de sista två planeras tas ur tjänst nån gång i mitten av 2030-talet när de fyra nya ubåtarna väntas levereras. Det lär inte bli lätt att bibehålla ubåtsvapnets slagkraft och personalens kunnande för att sedan växla upp igen om tio år. Walrus-klassen skulle ursprungligen ha ersatts efter 2025.

 

Beslutet att kannibalisera två st för att hålla de övriga två i tjänst ytterligare minst 10 år är en klar nödlösning. Dock planerar även det svenska ubåtsvapnet nåt liknande med ubåten Södermanland, som ursprungligen skulle ha tagits ur tjänst 2018. Troligen så kommer man att kannibalisera Östergötland för att hålla henne i tjänst till dess att den första ubåten av Blekinge-klass är färdigställd.

 

Under 31 år av tjänst så tillbringade ubåten totalt 3.000 dagar till sjöss. När hon byggdes så blev hennes färdigställande försenat med två år pga. brand, så den andra ubåten i klassen HNLMS Zeeleeuw blev den första ubåten att träda i tjänst 25 april 1990. Walrus kom i tjänst 25 Mars 1992. 1999 ska hon ha sänkt det amerikanska hangarfartyget USS Theodore Roosevelt i en övning. 2013-19 moderniserades alla fyra ubåtarna i klassen med optronisk periskop, Mk 48 Mod 7 torpeder, min sonar, nytt ledningssystem och dykarsluss. Beslut om fyra nya ubåtar väntas nästa år.

 

image.png.4c0b72e169c871da4e7cfa0a55b61e6b.png

(foto: Chris Cavas på X)

 

 

Skärmklipp H I Sutton på X photo of Walrus submarine 2023-10-13.PNG

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Naval News har publicerat en artikel om Saab Damen's erbjudande inför det stundande beslutet om nya holländska ubåtar. Bla så tror man att Lockheed Martin kommer att leverera ledningssystemet om ubåtarna byggs, och sonarsystemet kommer troligen att bygga på brittisk sonar teknologi.

 

Saab – Damen Offering C718 Submarine To The Netherlands

 

image.thumb.png.d5b31792d9e4e6c38c9f24f7abd55c1e.png

(photo navalnews.com)

 

Quote

The Saab/Damen team also aspires to jointly pursue export markets,  with Canada’s projected Victoria-class replacement programme seen as a key target market.  “The generic C71 is a very flexible design,” Gustafson explained. “We would develop knowledge under the parentage of the Netherlands customer, but we are confident that we could then export further variants to other NATO/EU partners.”

 

Stången som sticker ut bakåt tror jag har med släpsonaren att göra, och en liknande finns på Collins ubåtarna tror jag. Jag tror fortfarande att en 2 + 2 beställning är ett högst troligt alternativ. Känns inte så troligt att holländarna, som sedan sekelskiftet har skurit ned sin marin som ingen annan västmakt, plötsligt skulle beställa fyra stora nya ubåtar för att ersätta två mindre befintliga.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Omni påstår att det kommer presenteras att Franska Naval tar hem order för de nya Nederländska ubåtarna. Presentationen kommer att offentliggöras 15 mars. Anledningen är att de får mest för pengarna med att välja franska Naval. Om det stämmer så går SAAB/Kockums miste om en order på ca 28 miljarder. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten sammanfattning av nederländska Orka-klassen:

Planerna på att ersätta den nederländska Walrus-klassens ubåtar började 2014. Walrus-klassen var planerad att bli sex ubåtar men det blev bara fyra.
I Orka-klassens det är planerat att fyra stycken ubåtar skall byggas.
 

Grovt sett fanns det två grupper i det holländska parlamentet – en för att ersätta Walrus-klassen med en lika kapabel klass av stora, expeditionsdrivna dieselelektriska ubåtar, och den andra för att välja en billigare lösning med mindre dieselelektrisk, liknande svenska och tyska ubåtar. Minister Bijleveld underströk 2018 också i en intervju att de nya ubåtarna borde ha samma nischkapacitet som de nuvarande ubåtarna av Walrus-klassen: förmågan att operera och samla in intelligens både på grunt vatten nära kusten och på djupt vatten i havet.
 

Det fanns fyra anbudsgivare på Orka-klassen ursprungligen. Det spanska alternativet Navantia S-80 föll bort i ett tidigt skede.
 

Citat:
 

Motivation från B-brevet varför Navantia lades ner: "Under valet av varv indikerade den spanska varvet Navantia att den kunde avvika lite från Military Off The Shelf-konceptet (MOTS) från Navantia under den första informationsbegäran. Detta MOTS-koncept som tillhandahålls är inte en del av de varianter som ska väljas efter jämförelsen och är långt ifrån den variant B som valts av Försvaret. Av detta har Försvaret dragit slutsatsen att Navantia-varvet inte kommer att väljas för fortsättningen av projektet efter B-fasen. De övriga tre kandidatvarven förväntas kunna bygga denna variant."


De Jonge svarade också på frågor från Elsevier: "I B-brevet väljer du hur du ska skaffa de nya ubåtarna. Inledningsvis var det fyra varv som var med i bilden. En av dessa varv lades ner eftersom de inte kunde leverera vad vi ville ha . De hade en mer standardmodell, det var faktiskt svårt att avvika från hyllmodellen som de hade och därför var det inte en lämpligt varv för att leverera den holländska beställningen. Och det är därför vi fortsätter med tre parter."


De tre anbudsgivarna som blev kvar:
 

Nederländska Damen och svenska Saab. Deras anbud baserades på den svenska ubåtsklassen A26. Den 28 juli 2023 lämnade de in en ubåtsdesign som kallas C718.
 

Franska Naval Group med en variant av Barracuda-klassen som i fransk tjänst är atomdriven men som modifierats till dieseldriven i anbudet till Nederländerna och kallas Shortfin Barracuda-klass.
 

ThyssenKrupp Marine Systems erbjöd en ubåt av typen 212CD (från och med december 2019).
 

Den 15 mars 2024 tillkännagavs officiellt att Naval Group vunnit anbudsgivningen. Resultatet hade dock läckt ut tidigare. 
Namnet blir Orka-klassen. Ubåtarnas namn meddelades också:
Orka = Späckhuggaren
Zwaardvis = Svärdfisken
Barracuda = Barracuda
Tijgerhaai = Tigerhajen

De två första ubåtarna är planerade att levereras inom tio år efter kontraktsundertecknandet. Orka and Zwaardvis 2034-35. Barracuda och Tijgerhaai före 2040.
 

"Det är okänt var de nya båtarna kommer att byggas; eftersom det holländska RDM-varvet (det enda holländska varvet som kan bygga ubåtar) inte längre är i drift."

Stämmer detta verkligen? Skrev man inget anbudskraven om var ubåtarna skall byggas?
 

Slutgiltiga beslutet tas 18 mars.

Final Dutch Decision Awaits Lower House 18/3 Onwards
The final Dutch decision stage on the Walrus Replacement apparentlywill not be the Dutch Council of Ministers meeting on Friday March 15, 2024(Dutch time).
Instead the Lower House of the Dutch Parliament must debate the Decisionon, or from,
Monday, March 18 (Dutch time).
 

Specifikationer:
Officerare och besättning: 49-52 st andra uppgifter: 35-52 st (52 st inklusive 10 dykare/specialstyrkor)
Deplacement: 3000 ton (ytläge) 3400 ton(u-läge)
Längd: 84 m Diameter: 9 m
Skewback propeller
Unmanned underwater vehicles (UUVs), Unmanned aerial vehicles(UAVs)
Underwater decoys (against torpedoes and mobile mines)
On hull behind fin/sail: Dry dock shelter for divers, diver delivery vehicles and largedisplacement UUVs (XLUUVs)
Vapen: 4 [?] × 533 mm (21.0 in) tubes. If like Walrus 20 heavyweight (HW)shots.
Unknown. If Walrus part US Combat System transferred then Walrusweapons Mk 48 HWTs, Harpoon ASMs, even Tomahawk land attackand
Stonefish mines. If French Combat System and Weaponsused
F21 Artemis HWT, Exocet SM39 Mod2 ASMs, MdCN land-attack,FG29 multi-influence mines. SAMs?
Framdrivning: 4 x MTU 16V 396 SE or 4 x MTU 12V 4000 diesels. AIP unlikely. Jeumont Electric Motors
and other electrical fittings.
Saft Lithium-ion batteries
 

Google Translate användes för översättning.
 

Källor:

Politiska turer: https://marineschepen-nl.translate.goog/nieuws/Kamerdebat-onderzeeboten-geen-grote-veranderingen-140324.html?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
 

https://marineschepen-nl.translate.goog/nieuws/live-blog-B-brief-nieuwe-onderzeeboten131219.html?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
 

https://marineschepen-nl.translate.goog/nieuws/Navantia-in-tegenaanval-wij-accepteren-redenen-uitschakeling-niet-201219.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
 

https://en.wikipedia.org/wiki/Barracuda-class_submarine_(France)#Shortfin_Barracuda_conventional_variant
 

https://en.wikipedia.org/wiki/Orka-class_submarine
 

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/03/the-netherlands-select-naval-group-for-its-new-submarines/
 

https://www-defensie-nl.translate.goog/onderwerpen/materieel/nieuws/2024/03/15/bouw-nieuwe-onderzeeboten-voorlopig-gegund-aan-naval?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
 

https://www-defensie-nl.translate.goog/onderwerpen/materieel/nieuws/2024/03/15/bouw-nieuwe-onderzeeboten-voorlopig-gegund-aan-naval?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
 

https://gentleseas.blogspot.com/2024/03/orka-class-specifications-table-dutch.html
 

https://gentleseas.blogspot.com/2024/03/final-dutch-decision-awaits-lower-house.html
 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tyska marinexperten Alex Luck som bl a brukar skriva åt Naval News har kommenterat affären på X (googlat):
 

Quote

 

Först och främst grattis till den nederländska flottan för ett försenat steg. Den största oro i den här insatsen för mig är hur hela bytet sker fem över tolv. Walrus-klassen kommer med god marginal att överskrida sin designade livslängd med de relaterade konsekvenserna.

 

För det andra en grundläggande observation om upphandlingspolitik. Den bästa kandidaten uppfyller de definierade kriterierna både operativt och från en industriell synpunkt. Det handlar aldrig bara om det billigaste eller snabbaste erbjudandet eller den bästa designen (vad det än betyder).

 

Bara av den anledningen ansåg jag att TKMS var en kandidat med låg sannolikhet. De skulle aldrig uppfylla de industriella kraven (och hade inte för avsikt att göra det). En lokal konstruktion, oavsett omfattning, var uteslutet. Det lokala innehållet var också marginellt, med vaga löften.

 

För vad det är värt så uppskattar jag att TKMS-förslaget förmodligen skulle ha resulterat i den snabbaste produktionen av de tre. Men det beror också mycket på hur nederländska krav integreras. Om NL insisterar på Mk 48 och Tomahawk, skulle enligt min åsikt påverka en snabb leverans liksom priset.

 

Återstår Saab och NG. Jag trodde också att Saab förmodligen skulle vinna detta på grund av deras mycket högprofilerade industriella insats med Damen. Som sagt, deras erbjudande kommer också med varningar. Det mest anmärkningsvärda är att Sverige nyligen återvände till att konstruera ubåtar själva.

 

Det svenska projektet ligger nu tre år efter schemat och över budget. Detta kan(!) ha varit en faktor, eftersom NL-designen krävde ytterligare förändringar (som med alla erbjudanden). Även politiska och industriella överväganden. Moderna Damen är inte heller en ubåtskonstruktör.

 

Ja, de ärvde en del av den infrastruktur och expertis som användes för Walrus, men det var länge sedan. Damen kommer också alltid att göra anständiga affärsbyggande ytkombattanter etc för Den Haag. Så att inte få ubåtskontraktet är långt ifrån världens undergång för dem.

 

Återstår NG. Det holländska/franska samarbetet har varit på uppgång den senaste tiden. Särskilt MCM-insatsen. Naval är en erfaren ubåtsbyggare. Deras industriella erbjudande återstår att klargöra, eftersom det innebar alternativ. Högre fransk arbetsandel för snabbare byggnation, högre nederländsk för värde.

 

"Blacksword" återstår också att klargöra när det gäller kapacitet/integrering av holländska krav. Om Nederländerna vill ha Tomahawk & Mk 48, tror jag inte att det är en dealbreaker alls (LockMart är enligt uppgift ett spel som fungerar med NG). Naturligtvis flyttar det saker till höger kontra franska system.

 

Förresten, NG/NL på något sätt gynnas eller lida (YMMV) från AU:s ansträngningar på Shortfin Barracuda är enligt min åsikt vilseledande. AU-ansträngningen lämnade aldrig riktigt de mest grundläggande planeringsstadierna, så dess relaterade effekt både för "besparingar" eller förmodade "omdesign" är enligt min åsikt nästan obefintlig.

 

Hur som helst, där har vi det. Mycket information återstår att avslöja både om design och industriella aspekter. Jag tycker på det hela taget att beslutet verkar förnuftigt på ytan, men vilket som helst av de tre erbjudandena skulle ha inneburit varningar djupare än kollapsdjup. 

 

 

Om hans resonemang stämmer så har alltså den svenska regeringens oförmåga att finansiera (eller rättare sagt medvetna beslut att sprida kostnaderna på flera år) A26 projektet så att man tvingats till stora förseningar i sig möjligen ha inneburit en nackdel i chansen att vinna kontraktet. Även den kraftiga kostnadsstegringen kan ha inverkat negativt. Att Damen inte byggt ubåtar har säkert också haft betydelse. Själva ubåtsdesignens prestanda tror jag har haft mindre betydelse. Man har helt enkelt velat minimera riskerna med projektet. Dock tror jag att det kommer att bli förseningar och att det kommer att bli svårt att hålla ens två Walrus ubåtar i tjänst förbi 2030.

 

/Per

 

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Perman said:

Tyska marinexperten Alex Luck som bl a brukar skriva åt Naval News har kommenterat affären på X (googlat):
 

 

Om hans resonemang stämmer så har alltså den svenska regeringens oförmåga att finansiera (eller rättare sagt medvetna beslut att sprida kostnaderna på flera år) A26 projektet så att man tvingats till stora förseningar i sig möjligen ha inneburit en nackdel i chansen att vinna kontraktet. Även den kraftiga kostnadsstegringen kan ha inverkat negativt. Att Damen inte byggt ubåtar har säkert också haft betydelse. Själva ubåtsdesignens prestanda tror jag har haft mindre betydelse. Man har helt enkelt velat minimera riskerna med projektet. Dock tror jag att det kommer att bli förseningar och att det kommer att bli svårt att hålla ens två Walrus ubåtar i tjänst förbi 2030.

 

/Per

 

Japp, det låter tämligen exakt som min analys. Att Sverige signalerar att vi inte är helt seriösa och har full tillit till vår egen ubåtskonstruktionsindustri, minskar sannolikheten att någon annan vill ta samma risk. Hade Sverige beställt eller lovat beställa fler A26 så hade chansen att anbudet accepterades ökat. Som vanligt är Regeringen tvåa på bollen och ”såg det inte komma”.

 

Nej, Staten ska inte agera säljare åt Saab. Men kom inte och påstå att en tredje A26 inte skulle vara användbar för Sverige. Den hade för det första inte varit klar före typ 2032, och i värsta fall hade man kunnat pensionera HMS Gotland tidigare, om man inte vill ha fler än 5 ubåtar i drift samtidigt. (Jag anser att 6 hade varit vettigt).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen anledning att överanalysera Hollands beslut. Naval Groups offert ansågs väl uppfylla Hollands kravspecifikation, den hade en fördelaktig inblandning av holländska företag, och den var samtidigt den "billigaste" offerten med viss marginal. En mängd andra faktorer bidrog sannolikt i den totala bedömningen, men den avgörande faktorn i slutändan var sannolikt kostnaden. 

 

Contract for new submarines provisionally awarded to Naval

Netherlands confirms €5.4 billion submarine contract awarded to French firm Naval

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Pärmtroll said:

Det finns ingen anledning att överanalysera Hollands beslut. Naval Groups offert ansågs väl uppfylla Hollands kravspecifikation, den hade en fördelaktig inblandning av holländska företag, och den var samtidigt den "billigaste" offerten med viss marginal. En mängd andra faktorer bidrog sannolikt i den totala bedömningen, men den avgörande faktorn i slutändan var sannolikt kostnaden. 

 

Contract for new submarines provisionally awarded to Naval

Netherlands confirms €5.4 billion submarine contract awarded to French firm Naval

 

 

Analysen är ju primärt att de "exportfantasier" som det mesta säljs in med inte faller ut. Det fördyrar enormt och gör ju att vi kommer få svårare och svårare att hålla sådan kompetens vid liv.

Det kommer finnas en gräns för när regeringen säger "nej nu räcker det". Personligen tror jag den går nu med a26, det lär inte bli någon a30. (eller vad nästa löpnummer nu hade blivit)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...