Jump to content

Permissionsskor m/60 finns de kvar?


gwagen

Recommended Posts

Jag undrar om permissionsskorna, de släta svarta med randsydd sula finns kvar i försvaret? Jag tror att Norlins var de som tillverkade dessa och de fanns både 1984-85 när jag gjorde värnplikten samt på FN tjänsten 1988 och 1990, tror att de hette m/60 eller m/1960? Skulle gärna vilja få tag på ett eller flera par av dessa och undrar om någon vet om de finns kvar inom försvaret eller har någon information om dessa skor. Antar att de flesta medlemmar har haft ett par sådana på sina fötter :-) 

 

Edited by gwagen
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎03‎-‎01 at 0:48 PM, gwagen said:

 

Jag förstår av era svar att de tyvärr inte heller längre finns kvar i försvarsmakten. Hmmm verkar alltså inte helt lätta att få tag på längre, om någon har information om var dessa kan dyka upp så tar jag tacksamt emot informationen. Inte nog med att värnplikten är borta, försvaret nästan nedlagt så har någon även också bestämt att ta bort dessa skor/klassiker :-) 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, gwagen said:

Ha, då googlar du bättre än mig :-) jag har verkligen letat men inte funnit! Tack för infon, måste säga att föregångaren såg bättre ut i mitt tycke...

tack, Jag gick bakvägen, googla uniformsreglementet, leta i de efter beteckningen på lågskorna de nu använder och sen googla beteckningen. Jag håller med dig om utseendet på skorna. .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En av de få saker som jag verkligen ångrar från min tid i flottan är just det faktumet att jag inte tänkte på att förse mig med några extra par permisdojor. Idag hade dessa varit guld värda, jag har nog aldrig haft så sköna skor i hela mitt liv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Surplusbuy har nu begagnade permissionsskor m 60 i flera storlekar mellan 37 och 44. De är försedda med nya klackar. Jag har själv precis köpt därifrån. De finns även på Kvibergs överskott i Säve, utanför Göteborg. De annonserar dem inte på sin hemsida utan man får ringa dit och fråga. Jag vet inte heller om de skickar dem eller vilka storlekar som finns. Det är nog de absolut sista paren som försäljs nu. Ett förslag är att ringa FMV och fråga om de ska sälja fler och till vem som köper dem. Lycka till. Mvh/ Löjtnant A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...