Jump to content

Recommended Posts

Bara en sån sak att öka kontraktstiden med ytterligare 4 dagar skulle göra att väldigt många i HV helt enkelt skulle få lämna in och avrusta, eftersom de helt enkelt inte skulle få det att funka med studier/jobb/familj och whatnot.
Det sista som HV behöver idag är tyngre fordon, tyngre vapen, komplexare stridsuppgifter och annat som kan sägas vara mindre relevant för huvuduppgiften skydda/bevaka.

Johan Martin beskriver på en rad _exakt_ vad det är HV verkligen behöver i termer av mtrl för att kunna lösa huvuduppgiften

 

Satsa pengarna på HVs dimensionerande hot och huvuduppgifter, dvs försvarsstrid (bevakning är en typ av försvarsstrid) mot små grupper av välutbildade soldater. D.v.s mörkerutrustning, larmutrustning och personligt skydd.

 

I en annan värld så hade HV haft andra uppgifter. Då hade också HV haft annan mtrl. Nu har inte HV det. Den uppgift HV har idag gagnas oändligt mycket mer av utbildning på CIM och mörkermtrl än att lära sig hantera RB70.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

 

Satsa pengarna på HVs dimensionerande hot och huvuduppgifter, dvs försvarsstrid (bevakning är en typ av försvarsstrid) mot små grupper av välutbildade soldater. D.v.s mörkerutrustning, larmutrustning och personligt skydd.

 

Definiera "välutbildade" soldater? Mot våra (HV) 8 dagar är väl alla tämligen välutbildade? (Lite OT, men men)

 

Läs "operatörer". Vilka förband kommer att få uppgiften att slå ut ett skyddsobjekt i händelse av "ofred"?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Satsa pengarna på HVs dimensionerande hot och huvuduppgifter, dvs försvarsstrid (bevakning är en typ av försvarsstrid) mot små grupper av välutbildade soldater. D.v.s mörkerutrustning, larmutrustning och personligt skydd.

 

Definiera "välutbildade" soldater? Mot våra (HV) 8 dagar är väl alla tämligen välutbildade? (Lite OT, men men)

 

Läs "operatörer". Vilka förband kommer att få uppgiften att slå ut ett skyddsobjekt i händelse av "ofred"?

 

 

Nja, jag kan nog gissa mig till det. Förstår dock inte logiken i att tro att HV är lämpad för att stå pall mot sånt motstånd, OT men kanske dags för en ny tråd.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Satsa pengarna på HVs dimensionerande hot och huvuduppgifter, dvs försvarsstrid (bevakning är en typ av försvarsstrid) mot små grupper av välutbildade soldater. D.v.s mörkerutrustning, larmutrustning och personligt skydd.

 

Definiera "välutbildade" soldater? Mot våra (HV) 8 dagar är väl alla tämligen välutbildade? (Lite OT, men men)

 

Läs "operatörer". Vilka förband kommer att få uppgiften att slå ut ett skyddsobjekt i händelse av "ofred"?

 

 

Nja, jag kan nog gissa mig till det. Förstår dock inte logiken i att tro att HV är lämpad för att stå pall mot sånt motstånd, OT men kanske dags för en ny tråd.

 

Innan ett objekt bevakas bör de ju säkras. sen har ju HV en av de kortare tiderna mobiliseringstiderna inom att de övas varje år, är samövade och har personlig utrustning hemma. så lite förmågor utanför bevakning/försvarsstrid skadar inte.

Link to comment
Share on other sites

 

Nja, jag kan nog gissa mig till det. Förstår dock inte logiken i att tro att HV är lämpad för att stå pall mot sånt motstånd, OT men kanske dags för en ny tråd.

Rätt enkelt egentligen.

191 Mekbat gör _betydligt_ större nytta i manöverstrid mot fiendens förband än vad de gör att bevaka objekt.

 

HV Lyfter bort den personalintensiva bevakningsverksamheten från manöverförbanden. De gör sitt jobb. HV gör sitt.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Jag är mest nyfiken på vad luftvärn gör att HV kan lösa sin uppgift bättre än mer av tråkiga saker som te.x skyddsvaktstjänst, bevakningstjänst, patrulltjänst, posttjänst och larmsystem?

Väljer fienden att slå med flyg mot en flygplats som bevakas av HV, så kommer det anfallet knappast att ske med låg hastighet på medelhöjd. Så ja, jag har väldigt svårt att se någon egentlig nytta med LV som te.x RBS70 till HV annat än "Det är fränt".

 

GRK är ett betydligt mer mångsidig verktyg. Det är, som flera skribenter varit inne på, också ett betydligt enklare verktyg att använda. Det finns också bedömt ett större "magasin" att rekrytera ur där, kontra personer som är utbildade på RBS70.

 

Vill också iterera tidigare skribenters inlägg om att det inte bara är att smälla upp en eldenhet och sen bränna iväg robotarna. S i RBS70 indikerar på att eldenheten endast är en kugge i ett mycket komplext maskineri.

 

Skyddsvaktstjänst, bevakningstjänst, patrulltjänst, posttjänst och larmsystem är inte riktigt det häftigaste FM har att bjuda på, för att uttrycka det snällt.

Kompanis anfallstrid i småbruten terräng med skarp ammunition, SIB och eldöverfall är oändligt mycket fräsigare.

 

Men i 9.92 fall av 10.1 så är det just de här tråkiga delarna som kommer vara magiskt viktiga i ett skymningsläge för att tidigt sätta käppar i fiendens planer och ger oss mer tid att gruppera och förbereda och därigenom skapa bättre chanser för oss att vinna.

En pluton som bevakar ett objekt är ett objekt som är långt svårare att påverka än ett objekt som inte är bevakat alls.

Jag håller med om luftvärn. men kompanis anfall, SIB och eldöverfall är nyttigt att ha i verktygslådan. skulle kompaniet i ett skymningsläge rulla mot ett objekt. Då skulle åtminstone jag känna de bättre om vi är redo att övergå till anfalls strid om vi inte är på förhand.

 

Sen blir HV bättre som förband och mer användbart med övning i fria kriget, än om vi bara bevakar en Lada i skogen. Sen gäller de att HV inte dör sotdöden genom att bara öva bevakning.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Nestor i det han säger till att börja med.

 

Sen

 

 

 

Jag håller med om luftvärn. men kompanis anfall, SIB och eldöverfall är nyttigt att ha i verktygslådan. skulle kompaniet i ett skymningsläge rulla mot ett objekt. Då skulle åtminstone jag känna de bättre om vi är redo att övergå till anfalls strid om vi inte är på förhand.

 

Sen blir HV bättre som förband och mer användbart med övning i fria kriget, än om vi bara bevakar en Lada i skogen. Sen gäller de att HV inte dör sotdöden genom att bara öva bevakning.

Kompanis anfall? Hur många HV förband är kapabla till det? Fyra månaders utbildning och sen 4 eller 8 dagar om året är inte nog för det. På GSS förband så övas soldats strid under GMU/grundutbildning/gröntjänst och sen läggs grupps och möjligtvis plutons anfall beroende på förband. Kompanis anfall är oerhört komplext och övas främst på förband med strid som huvuduppgift, det är en helt annan sak än kompanis försvar. Jag skulle t.ex säga att kompanis anfall i SIB miljö är helt utanför HVs kompetensram även om det säkert finns några kompanier som skulle kunna bedriva det pga av tidigare utbildning och kompetens.

Hur utbildas HV soldater och befäl på kompanis anfall? I SIB miljö?

 

Det finns självklart förband som både kan och övar MOUT inom Hv.

Ta tex 16 Hv Bat som v 35 genomförde Bataljons anfall med 3 Ik och 1 Bevkomp i Härnösand och Sundsvall med gott resultat.

 

Hur förbanden och chefer övade det?

På exakt samma sätt som GSS förbanden genomför sina övningar :

MUS

Stationsövningar i stridspar upp till Pluton.

Förövningar i Norge på bla en 360 bana med bla gruppstrid och evakuering av fordon med understödjande slyttegrp,strid efter gata, strid från sst i byggnader.

Allt skarpt naturligtvis

 

Inte många GSS förband som övar så vill jag påstå.

 

Sen så är 4 månader GU en sanning med modifikation.

Ja enskild soldat utbildas i 4 månder sen ingår befattningsurbildningar på upp till 3 månaders extra utbildning.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Byta ut Bandvagn 206 mot bepansrad
On 12/02/2017 at 2:13 PM, The Doc said:

Första inlägget för min del.

 

Ok here goes, har varit aktiv i HV i tre år nu och är på en insatskompani som nyttjar BV206. Med tanke på att HV tränas ganska offensivt i viss mån (min egen uppfattning) så känns ett fordon som ej kan stå emot finkalibrigt lite väl kort. Som transport medel etc har jag inget emot BV206 ska tilläggas.

 

Det nyare BV typ 309/410 med en 12,7 tung kulspruta eller granatspruta vore ju en våt dröm, men är det befogat? Samt är det realistiskt?

vad säger ni kamrater ?

En ensam lätt utrustad sabotör i vägkanten skulle lätt kunna stoppa och slå ut merparten av soldaterna som sitter tätt ihop innanför pappväggarna på en bv206. Den passar väl utmärkt för HV när det gäller stöd till det civila samhället. Men i oroliga tider med beväpnade fientliga individer innanför gränserna skulle det kännas olustigt att transporteras på det sättet. Jag tycker nog det vore smart om en del av fordonen på insatskompanierna vore skyddade mot splitter och finkalibrig eld. 

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker man i första hand borde göra och helst ha gjort tidigare är att byta ut alla bensinare mot dieslar och då gärna även med tilläggsfunktionen att kunna spärra diffarna.

Skulle man göra en storsatsning på försvaret så ser jag gärna att man börjar se på detta med splitterskyddad transport för Hemvärnet, då med Bv 308/309 som ett möjligt alternativ jämte något/några hjulgående fordon med splitterskydd. Man skulle kunna börja mjukt med att utrusta en insatspluton per hv-bataljon med splitterskyddade fordon med taklavettmonterad tung kulspruta.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Chassi said:

En Bv309 stoppar inte nämnvärt så mycket mer, den enda skillnaden är att den lätt utrustade sabotören plockar fram sitt pansarskott ist.

den stora skillnaden är ju, vad som händer om sabotören plockar fram en kpist eller automatkarbin. alternativt vagnen träffas av splitter.

Link to comment
Share on other sites

Här bedriver man återhämtning en kort stund och så håller folk på att kladdar med LV i en tråd om Bandvagn?

Ett antal inlägg borttagna (får skrivas i egen tråd).

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎03‎-‎03 at 11:59 AM, Chassi said:

En Bv309 stoppar inte nämnvärt så mycket mer, den enda skillnaden är att den lätt utrustade sabotören plockar fram sitt pansarskott ist.

Nja, jo men fortfarande en avsevärt större förbättring än något som inte ens håller för finkalibrigt.

On ‎2017‎-‎03‎-‎04 at 9:05 PM, Krook said:

Här bedriver man återhämtning en kort stund och så håller folk på att kladdar med LV i en tråd om Bandvagn?

Ett antal inlägg borttagna (får skrivas i egen tråd).

/Krook

Blågul

tackar och bockar.

Link to comment
Share on other sites

On Friday, March 03, 2017 at 10:48 PM, weekendwarrior said:

Det jag tycker man i första hand borde göra och helst ha gjort tidigare är att byta ut alla bensinare mot dieslar och då gärna även med tilläggsfunktionen att kunna spärra diffarna.

Skulle man göra en storsatsning på försvaret så ser jag gärna att man börjar se på detta med splitterskyddad transport för Hemvärnet, då med Bv 308/309 som ett möjligt alternativ jämte något/några hjulgående fordon med splitterskydd. Man skulle kunna börja mjukt med att utrusta en insatspluton per hv-bataljon med splitterskyddade fordon med taklavettmonterad tung kulspruta.

Problemet är att det finns ingen större mängd Bv308/309 i FM. 

Detta visade sig då FM köper in X antal Bv410. 

Att sen endast ge vissa plutoner splitterskyddade fordon är också löjligt. Alla skall åka splitterskyddade fordon. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-08 at 9:52 PM, jockster said:

Problemet är att det finns ingen större mängd Bv308/309 i FM. 

Detta visade sig då FM köper in X antal Bv410. 

Att sen endast ge vissa plutoner splitterskyddade fordon är också löjligt. Alla skall åka splitterskyddade fordon. 

Det är väl lika realistiskt/orealistiskt som att alla andra förband ska åka splitterskyddat.

Link to comment
Share on other sites

Fast om man nu ska åka splitterskyddad och skottsäkert. Så kommer sabotören vi vägkanten vänta på att truppen urlastar. Sedan slå oss. För vi saknar ju i stort sätt burna skottsäkra skydd. Så börja där istället anser jag. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, wolfie666 said:

Fast om man nu ska åka splitterskyddad och skottsäkert. Så kommer sabotören vi vägkanten vänta på att truppen urlastar. Sedan slå oss. För vi saknar ju i stort sätt burna skottsäkra skydd. Så börja där istället anser jag. 

 

OT men sen är väl saken den också att det argumentet kan man alltid köra med. Det finns alltid förbättrings potential på alla plan såklart, men nu handlade om bandvagnar. Jag är förövrigt alltid nyfiken på den där sabotören i vägkanten alla tycks känna till. Känns lite andra världskriget drama över det, även detta OT men men ;)

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, The Doc said:

 

OT men sen är väl saken den också att det argumentet kan man alltid köra med. Det finns alltid förbättrings potential på alla plan såklart, men nu handlade om bandvagnar. Jag är förövrigt alltid nyfiken på den där sabotören i vägkanten alla tycks känna till. Känns lite andra världskriget drama över det, även detta OT men men ;)

 

Splitterskyddade bandvagnar till HV är och förblir en dröm. Det ligger så långt ner på "Att Göra"-listan att det är svårt att läsa pga allt damm som samlats där på botten. Skulle HV få det innan ny personlig skyddsutrustning, mörkermtrl, larmsystem osv så hade folk gått i taket.

 

Om det mot förmodan ändå blir nya fordon till HV, så hoppas jag innerligt på att det isåfall handlar om nya lastbilar eller fler PB8. 

Link to comment
Share on other sites

Nej, HV ska inte tilldelas splitterskyddade vagnar och tyngre vapen. (även om det fått mig att känna mig tryggare vid fordonsmarsch) Vi har, likt många sagt knappt möjlighet att hantera dagens material. Då finns det andra saker jag hellre önskar mig. 

 

Mitt problem är att jag tycker att HVs roll är otydlig. Är det bevakning vi ska kunna hantera eller är det något mer? Det känns mer som att problem med bemanning i övriga FM påverkar behovet av vad HV ska kunna. Dom förväntningarna är dock inte så realistiska, trots att det finns mycket kompetenta soldater/förband inom HV idag. 

 

Jag har som gruppchef i ett IK dom senaste 5 åren övat försvars/fördröjningsstrid. Legat i sst och utfört eldöverfall mot en mekaniserad fiende med GRG och p-skott. Jag har fått informationen att det är detta vi kan komma att ställas emot om det blir ofred. Det är länge sen vi övade bevakning. 

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, SERG. B said:

Nej, HV ska inte tilldelas splitterskyddade vagnar och tyngre vapen. (även om det fått mig att känna mig tryggare vid fordonsmarsch) Vi har, likt många sagt knappt möjlighet att hantera dagens material. Då finns det andra saker jag hellre önskar mig. 

 

Mitt problem är att jag tycker att HVs roll är otydlig. Är det bevakning vi ska kunna hantera eller är det något mer? Det känns mer som att problem med bemanning i övriga FM påverkar behovet av vad HV ska kunna. Dom förväntningarna är dock inte så realistiska, trots att det finns mycket kompetenta soldater/förband inom HV idag. 

 

Jag har som gruppchef i ett IK dom senaste 5 åren övat försvars/fördröjningsstrid. Legat i sst och utfört eldöverfall mot en mekaniserad fiende med GRG och p-skott. Jag har fått informationen att det är detta vi kan komma att ställas emot om det blir ofred. Det är länge sen vi övade bevakning. 

 

Problemet med HVs roll är att HV fortfarande ligger i en brytningstid. De finns mycket som inte hängt med, i både utbildning och utrustning.

 

Med tanke på mobiliseringstiden för ett Hemvärnsförband behöver nog hemvärnet kunna täcka mer än bevakning, åtminstone tills övriga försvarsmakten kommit på fötter. I ett fria kriget läge kan de vara bra att ha övat precis det.

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet är i första hand ett bevakningsförband, insatskompanierna har lite större resurser och förmåga till strid.

Jag har inga problem med splitterskydd till HV även om jag inte tycker att det kanske är det viktigaste, problemet är när det används som argument med bakgrund av att de ska kunna användas vid offensiv framryckning (anfall) motsv, då är vi ytterst nära den gräns för vad vi ska klara av.

Att insatskompanierna till stor del övar strid och tagande av terräng är väl främst av den anledning att detta är en svår uppgift, särskilt för ett HV kompani, bevaka objekt är varken roligt att öva på eller en "jättesvår" uppgift, men när det hettar till så är det det HV kommer att ägna sig åt, medans armén sköter grovjobbet.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Chassi said:

Att insatskompanierna till stor del övar strid och tagande av terräng är väl främst av den anledning att detta är en svår uppgift, särskilt för ett HV kompani, bevaka objekt är varken roligt att öva på eller en "jättesvår" uppgift, men när det hettar till så är det det HV kommer att ägna sig åt, medans armén sköter grovjobbet.

 

Det verkar finnas en utbredd inställning att "HV har inte kvalificerad utrustning/uppgift, så därför ska de inte heller ha kvalificerad utrustning/uppgift", och därför är läget låst varje gång som diskussionen om utökade resurser uppkommer. Jag anser att denna förlegade syn på HV är grovt nedvärderande mot de som sliter i dagens HV.

 

Är det verkligen någon som tror att HV kommer att sitta vid sitt skyddsobjekt och dricka sitt termoskaffe när det värsta inträffar? Nej, de kommer att slåss sida vid sida med Arméns krigsförband och frivilliga älgjägare. Planerna kommer inte att gälla. Det är kaos, mina herrar!

 

Och när invasionen är genomförd och fria kriget råder, kommer nog inte förbandstillhörigheten att vara det avgörande för framgången. Alla tillgängliga vapen, fordon och utrustning är då av största vikt. Även hos HV.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Reservingenjör said:

 

Det verkar finnas en utbredd inställning att "HV har inte kvalificerad utrustning/uppgift, så därför ska de inte heller ha kvalificerad utrustning/uppgift", och därför är läget låst varje gång som diskussionen om utökade resurser uppkommer. Jag anser att denna förlegade syn på HV är grovt nedvärderande mot de som sliter i dagens HV.

 

Är det verkligen någon som tror att HV kommer att sitta vid sitt skyddsobjekt och dricka sitt termoskaffe när det värsta inträffar? Nej, de kommer att slåss sida vid sida med Arméns krigsförband och frivilliga älgjägare. Planerna kommer inte att gälla. Det är kaos, mina herrar!

 

Och när invasionen är genomförd och fria kriget råder, kommer nog inte förbandstillhörigheten att vara det avgörande för framgången. Alla tillgängliga vapen, fordon och utrustning är då av största vikt. Även hos HV.

Må så vara, men det är inte planeringsförutsättningen vi övar emot.
HV har starkt begränsade operativa möjligheter men detta förstår inte folk, många ser HV som något helt annat än vad det egentligen är eller ska göra.

När invasionen inträffar så kommer ingenting vara som det var planerat, men tills dess så har vi några alternativ, antingen övar vi inför den uppgift vi är ålagda, eller så kan vi spontant öva inför alternativa scenarion och glömma huvuduppgiften .

Först ska vi ha utrustning anpassad till den verksamhet som det är tänkt att man ska bedriva, först därefter är det läge att börja gnälla om tunga vapen och pansar.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Chassi said:

Må så vara, men det är inte planeringsförutsättningen vi övar emot.
HV har starkt begränsade operativa möjligheter men detta förstår inte folk, många ser HV som något helt annat än vad det egentligen är eller ska göra.

När invasionen inträffar så kommer ingenting vara som det var planerat, men tills dess så har vi några alternativ, antingen övar vi inför den uppgift vi är ålagda, eller så kan vi spontant öva inför alternativa scenarion och glömma huvuduppgiften .

Först ska vi ha utrustning anpassad till den verksamhet som det är tänkt att man ska bedriva, först därefter är det läge att börja gnälla om tunga vapen och pansar.

 

 

Vad är det för något som många ser att HV är då men som vi egentligen inte är?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Chassi said:

Må så vara, men det är inte planeringsförutsättningen vi övar emot.
HV har starkt begränsade operativa möjligheter men detta förstår inte folk, många ser HV som något helt annat än vad det egentligen är eller ska göra.

När invasionen inträffar så kommer ingenting vara som det var planerat, men tills dess så har vi några alternativ, antingen övar vi inför den uppgift vi är ålagda, eller så kan vi spontant öva inför alternativa scenarion och glömma huvuduppgiften .

Först ska vi ha utrustning anpassad till den verksamhet som det är tänkt att man ska bedriva, först därefter är det läge att börja gnälla om tunga vapen och pansar.

Så Lasse i ledet var kvalificerad för att hantera tunga vapen och kvalificerad för avancerade vapen när han var i ett värnplikts utbildat förband, han skulle kanske sättas i hopp med folk han inte gick gu med och bara han kanske gjorde en repmånad vart femte till tionde år, om ens det. Men så fort han klev ur vpl organisationen glömdes allt och han trotts fyra eller åtta dagar om året. så är han bara kvalificerad nog att bevaka förråd.

 

På ett sätt kanske de stämde när hemvärnsmännen kunde haft en bakgrund i alla tre vapenslagen och ett otal tjänster som inte alls behövde matcha vad de nu tjänstgör som. Nu är ett ökande antal direkt utbildade till var de skall tjänstgöra och övar åtta dagar per år och uppåt. Sen har medelåldern sjunkit markant och fysik standard ökat.  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chassi said:


HV har starkt begränsade operativa möjligheter men detta förstår inte folk, många ser HV som något helt annat än vad det egentligen är eller ska göra.
 

 

Men måste det vara så? Det är just det jag menar; så länge detta är ett självändamål så kan inte HV få ett enda lyft i vapen, fordon eller annan mtrl.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, SERG. B said:

 

 

Vad är det för något som många ser att HV är då men som vi egentligen inte är?

 

 

 

Du kanske har sett diskussionerna om PBVer till hemvärnet och eller Pv-pjäser till HV, diskussioner som många anser är helt relevanta men som inte faller inom den ram HV agerar inom.

Många tror på allvar att man ska överkvalificera HV till ett förband med vapen och utrustning långt över dess förmåga, det finns en anledning till att HV övar 4-8 dagar om året.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...