Jump to content

Pipan uppåt eller nedåt?


Recommended Posts

När jag gjorde GU fick vi lära oss en gående färdigställning med pipan på AK4 pekande snett uppåt. Det motiverades med att det gick snabbare att fälla pipan än att lyfta den för att snabbt komma till skott.

 

Numera ser jag endast pipan pekande nedåt, åtminstone med AK5.

Hur motiveras det?

Är det tandskadorna som spelar in?

 

Tack för svar.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde GU fick vi lära oss en gående färdigställning med pipan på AK4 pekande snett uppåt. Det motiverades med att det gick snabbare att fälla pipan än att lyfta den för att snabbt komma till skott.

 

Numera ser jag endast pipan pekande nedåt, åtminstone med AK5.

Hur motiveras det?

Är det tandskadorna som spelar in?

 

Tack för svar.

En tanke som jag får är, har du försökt gå in genom en dörr med en Ak4 i färdigställning med pipan pekande snett uppåt. sen tycker jag de går ganska fort att höja mynningen. frågan är om de inte var så att mynningen var uppåt för att undvika att köra ner den i backen.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Kolla i boken Formella Grunder.Tydligt att grundställningarna har pipan snett nedåt. Jag kan se flera skäl att alltid ha pipan nedåt.

1. Ergonomiskt mycket lättare att under längre tid vidhålla en sådan ställning

2. Säkerhet. Ett vådaskott tar i backen snabbt. Är det en kamrat nära, i värsta fall i ett ben eller en fot. Snett uppåt blir hals i hals/huvud eller bål.

3. Tid till skott. Vid snett uppåt måste kolven gå en lång sträcka upp till axeln samt pipan sänkas. Snett nedåt är kolven redan nära axeln och bara pipan behöver riktas om.

 

https://www.yumpu.com/sv/document/view/20171755/forsvarsmaktsregelemente-formella-grunder/58

Link to comment
Share on other sites

En tanke som jag får är, har du försökt gå in genom en dörr med en Ak4 i färdigställning med pipan pekande snett uppåt. sen tycker jag de går ganska fort att höja mynningen. frågan är om de inte var så att mynningen var uppåt för att undvika att köra ner den i backen.

 

 

 

Så högt skulle den inte bäras, så att man inte kom in genom en dörr.

Just det, det var också en motivering vi fick; att inte få jord i pipan om man hukade sig.

Edited by Reservingenjör
Link to comment
Share on other sites

Kolla i boken Formella Grunder.Tydligt att grundställningarna har pipan snett nedåt. Jag kan se flera skäl att alltid ha pipan nedåt.

1. Ergonomiskt mycket lättare att under längre tid vidhålla en sådan ställning

2. Säkerhet. Ett vådaskott tar i backen snabbt. Är det en kamrat nära, i värsta fall i ett ben eller en fot. Snett uppåt blir hals i hals/huvud eller bål.

3. Tid till skott. Vid snett uppåt måste kolven gå en lång sträcka upp till axeln samt pipan sänkas. Snett nedåt är kolven redan nära axeln och bara pipan behöver riktas om.

 

https://www.yumpu.com/sv/document/view/20171755/forsvarsmaktsregelemente-formella-grunder/58

 

Nr 3: Ja det är förståeligt, när kolven redan ligger an mot axeln. Tack för svar.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha läst på har jag fått lära mig att det är olika för olika vapen och för mig tycks det som att pipan upp har fortsatt gälla för äldre vapentyper medan pipan ner gällt för senare vapentyper då man insett att det i stridssammanhang är mer logiskt att ha kolven nära axeln och bara höja pipan.

Link to comment
Share on other sites

Om frågeställningen verkligen gäller "gående färdigställning", dvs gå med vapnet bärandes i händerna så torde svaret vara pipan neråt och kolven så när axeln som möjlig, så anläggning kan ske snabbt - i enlighet med ovanstående video. Lärdes ut redan på 70-talet avseende Ak4... Men om vi talar om vapnets bärande - i rem - på bröstet alt på ryggen gevär - blir svaret nog lite annorlunda...

 

Vintertid vid framryckning på skidor så bärs Ak4 med fördel på bröstet gevär med pipan uppåt, (med pipan till vänster om kinden). Helt enkelt för att det blir lättare och säkrare att skida så... Om då vapnet bara snos över till ryggen, vid ex rast, kommer pipan hamna på ryggen med pipan neråt. Inte riktigt vad reglementet föreskrev, men många gånger "blev det bara så". SoldF (upplaga 1972) har bla en bild på "vapnets bärande" vid stridsförflyttning "Krypande på händer och knän" där vapnet ska bäras i en "på bröstetposition" med pipan uppåt - med pipan till vänster om kinden (sid 134), som vid skidåkning... Samma bok visar dock att vid "på bröstet gevär" i gående bärandes mtrl i båda händerna - så ska pipan vara till höger... Ingen riktig konsekvens här alltså.

 

Den enda slutsatsen jag kan dra att det är omständigheterna, eller vad som kommenderats, som avgör hur det är bäst att bära vapnet. Varvid jag sen endast, med en dåres envishet, kan framhävda att alla reglementens grundtes måste vara: Att inget, i något reglemente, ersätter SUNT FÖRNUFT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...