Jump to content

Recommended Posts

Det finns verksamhet på Malmslätt som av fysiska/praktiska skäl kvarstannade där när flotiljen lades ned. De är administrativt en del av F16. Så fungerar det när verksamhet måste kvarstanna på en plats trots att det enskilda förbandet försvinner. Det brukar innebära att endast den personal som behövs för att driva verksamheten finns kvar, administration och stöd sköts av moderförbandet.

Malmen hette efter nedläggningen av F3 (1974) F13M, sedan lades F13 ner (1994) så då blev det F16M, nu är det F17M. Men friv tillhör F7.

F16 hade flera detachement förutom Malmen, bland annat två strilanläggningar (F16B och F16H) samt Visby flygplats (F16G).

En flottilj består av minst två divisioner, är det mindre är det ett detachement till en annan flottilj. Till exempel hade F18 (Tullinge) endast en division på slutet och var då ett detachement till F16 fast det behöll av någon anledning beteckningen F18. Snart är väl den flottiljen bostadsområde.

Men friv tillhör F7.

Bara fram till 031231. Då övergår Friv till F20. :baskerPa:

F16 hade flera detachement förutom Malmen, bland annat två strilanläggningar (F16B och F16H) samt Visby flygplats (F16G).

F16B lever och frodas. Även om den nog kommer att heta F20B från 040101.

En flottilj består av minst två divisioner, är det mindre är det ett detachement till en annan flottilj. Till exempel hade F18 (Tullinge) endast en division på slutet och var då ett detachement till F16 fast det behöll av någon anledning beteckningen F18. Snart är väl den flottiljen bostadsområde.

Njae, finns väl ingen direkt regel om hur många divisioner en flottilj ska ha. Däremot har en flottilj hittills inte haft mindre än två. Om man nu inte ska räkna F22 som en flottilj...

Flygflottiljen F18 lades ner 1973 (1974?). Därefter tog Flygvapnets Södertörnsskolor över med beteckningen F18. När F1 i Västerås lades ner överfördes en av dess divisioner till F16 men baserades på Tullinge. Det nya F18 lades ner 1986 men blev då ett detachement till F13 då StrilS fortfarande låg där. F13T blev sedermera F16T när F13 lades ner. F16T lades slutligen ner något år efter att StrilS flyttat till F20 i Uppsala. Förvirrande nog? ;)

Vägskylten in till fd F16T säger fortfarande F18...

Måste erkänna att jag inte hade så bra koll på F18, som du upptäckte. Kom bara ihåg från numret av FV-nytt då huvudstadsjakten lades ner (och de flög över Sthlm med den rödmålade 35an) att F18 var ett detachement til F16.

Har F16G blivit F17G?

Även F2 fanns väl kvar som skola långt efter att man slutade med flygning (efter VK2)? F14 blev väl FM HS för inte allt för länge sedan?

Fd F6 har fortfarande en bastropp, fd F9 har någon räddningshelikopter stationerad där (än så länge).

Även armén har ju förband som läggs ner och sedan återuppstår som bataljon inom ett annat regemente.

• Forumsledning

Lite av vad jag hittat för info med hjälp av nationalencyklopedin

Vissa datum e jag isäker på.

F1 Hässlö Västerås uppsatt 1926 Nerlagt 1983

F2 Hägernäs Sthlm uppsatt 1926 Nerlagt 1974

F3 Malmen Linlöping uppsatt 1926 Nerlagt 1974

F4 Frösön Östersund uppsatt 1926

F5 Ljungbyhed uppsatt 1926

F6 Karlsborg uppsatt 1939 Nerlagt 1995?

F7 Såtenäs uppsatt 1940

F8 Barkaby Sthlm uppsatt 1938 Nerlagt 1973

F9 Säve Göteborg uppsatt 1940 Nerlagt 1969

F10 Barkåkra Ängelholm uppsatt 1940 nerlagt 2001?

F11 Nyköping Skavsta uppsatt 1941 Nerlagt 1979

F12 Kalmar uppsatt 1942 Nerlagt 1980

F13 Bråvalla Norrköping uppsatt 1943 nerlagt ?

F14 Halmstad uppsatt 1944 Omorganiserad till skolförband 1972

F15 Söderhamn uppsatt 1945 Nerlagt ?

F16 Uppsala uppsatt 1944 Nerlagt 2001?

F17 Kallinge Ronneby uppsatt 1944

F18 Tullinge sthlm uppsatt 1946 omorganiserad till skolförband 1986 nerlagt ?

F19 Finland Friviligförband uppsatt 1939 nerlagt 1940

F20 Uppsala Skolförband uppsatt 1944 Nerlagt ?

F21 Kallax Luleå uppsatt 1941

F22 Kongo FN-förband uppsatt 1961 nerlagt 1963

Enligt karta jag sett så heter Visby F17G.

F6 och F13 lades ner 1994 (cirka)

F5 och F15 lades ner 1997

F10 lades ner 2002

F16 läggs ner 2003 (själva fältet heter Ärna, tror jag)

F20 finns kvar (samma flottiljområde som F16, FM UndSäkC mm)

Flygvapnet skapades cirka 1926 men en del av förbanden fanns tidigare som flygkårer.

Vid skapandet av FV skulle F1 egentligen hamnat i Uppsala men av någon anledning blev det Västerås och flottiljen sattes upp senare än de övriga. F2 bedrev sjöflyg och om jag minns rätt tillhörde det marinen tidigare. F3 bedrev spaning och armésamverkan och var delat på Malmen och i Karlsborg. F4 var lätt bomb och F5 var en ren flygskola.

Vissa förband har även flyttat, exempelvis låg F10 på Bulltofta (Malmö) under kriget.

Gjorde min GU på F16 (omg 941) och utbildades mot ett F13 förband.

då var det många detachement som F16 hade förutom ovan nämnda så fanns det ett gäng Rrgc och liknande som tillhörde F16 spridda över halva SÖ Sverige.

Kalenderbitare kan få veta om intresset finnes!

Rr-komp Ps-870 ägde 1994! :)

Borde det inte funnist en flygplats på gotland?  :D

Sveriges ända hangarfartyg ,O

Klart det gör!

Nu finns då F17G som är en bas på Visby flygplats, kompatibel med Fv insatsorg Bas04.

Innan man valde att gå över till Bas80/90, eller tidigare, fanns det på norra Gotland, Bunge flygfält, en krigsflygbas. För den som liksom gillar värdelöst vetande så är det den som de amerikanske styrkorna som befriar Gotland i OP Garbo bygger ut och använder!

:)

Det fanns ju nästan ett hangarfartyg i Sverige som hette just Gotland. Byggdes -33 och var i drift som flygplanskryssare fram till -43 när det byggdes om till luftvärnskryssare. Flygplanen sköts iväg med hjälp av en tryckluftskatapult men när de skulle landa fick det göra det i vattnet. Fick sedan plockas upp med kran.

Kunde medföra åtta sjöflygplan av typen Hawker-Osprey S 9 som var ett spaningsplan. Själva båten gjorde 28 knop, var på 4770 ton och hade sex 15 cm kanoner och sex 53 cm torpedtuber.

Allt enligt Nationalencyklopedin och Flygvapenmuseum, finns eller åtminstone fanns en modell av fartyget på Sjöfartsmuseet i Göteborg.

Bunge blev väl senare skolförband för flyglottor eller något liknande?

Även Visingsö flygfält var ett krigsflygfält från VK2 (se där, ett hangarfartyg mitt i Vättern). Fanns en hel del krigsflygfält från VK2 runt om i Sverige. Många har blivit fält för flygklubbar och fallskärmshoppare.

Rrgc/T har jag ingen koll på hur många som fanns men F16H var iaf ett Rrgc/F som byggdes ut och förbereddes för StriC. Det var i princip bara att rulla in prylarna och köra när man lade ner det 2000.

Allt enligt Nationalencyklopedin och Flygvapenmuseum, finns eller åtminstone fanns en modell av fartyget på Sjöfartsmuseet i Göteborg.

Finns en modell i ÖFS-rummet på FVM också.

Bunge blev väl senare skolförband för flyglottor eller något liknande?

.

Ja det var det tills för ungefär 10 år sedan. nu är (de sex?) barackerna omgjorda till vandrarhem.

Flygfältet kommer att anpassas till taxiflyg.

Mvh

John

"hangarfartyget" Gotland kan ses på Sjöhistoriska museét i Sthlm.

Ang. Detachement så kan dessa vara Rrgc ( geten, fåret m fl), lfc (puma, lo), huvudbaser, sidobaser (utöver att de kan vara offentliga flottiljer...)

Huvudbaserna enl. bas 90 kan vara jaktbaser eller attack(spaning)baser.

dessa skiljer sig åt genom geografisk placering gentemot den lede Fi...

Ang. Detachement så kan dessa vara Rrgc ( geten, fåret m fl), lfc (puma, lo), huvudbaser, sidobaser (utöver att de kan vara offentliga flottiljer...)

Rrgc och Lfc har ersatts med StriC (men kanske något gammalt fortfarande finns kvar fortfarande, jag vet inte säkert).

Det skall vara tvåstaviga djurnamn (i bestämd form), alltså skall inte lo finnas (men Lfc:t Puman fanns förut).

Är krigsbaserna (det fåtal som är kvar) verkligen detachement?

Huvudbaserna enl. bas 90 kan vara jaktbaser eller attack(spaning)baser. dessa skiljer sig åt genom geografisk placering gentemot den lede Fi...

Det skiljer även i utformning av basen. Dessutom fanns ju drakenbaserna som hade smalbanor istället för kortbanor.

Edited by 106

Rrgc och Lfc har ersatts med StriC (men kanske något gammalt fortfarande finns kvar fortfarande, jag vet inte säkert).

Lfc:na Puman och Kobran är nerlagda, men de StriC som efterträdde dem är inrymda i samma berganläggningar.

Är krigsbaserna (det fåtal som är kvar) verkligen detachement?[
Detachement är de bara om det finns någon bemanning där i fredstid. Åtminstone förr var det inte helt ovanligt med bastroppar på vissa krigsbaser, som då var detachement.

Exempel på f.d. krigsbas som var detachement.

Nedlagd någon gång under 95-00.

Detachement barkaby under F16 Uppsala.

Barkaby var jaktbas (sidobas).

Huvudbas var jaktbasen norr om F16

F16 Uppsala var en skola i fredstid.

Dock bör nämnas att var baserna ligger är inte speciellt hemligt

det är endast den taktiska och operativa funktionen som ev. kan

hållas hemlig.

Uppsala och Barkaby har bergshangarer vilket inte huvudbasen (bas 90)

har.

Detta är ett alternativt användade av befintliga basresurser som hela tiden ändras.

Lfc:na Puman och Kobran är nerlagda, men de StriC som efterträdde dem är inrymda i samma berganläggningar.

Sant uttryckte det fel, men i fallet Puman bytte de anropssignal vid bytet till StriC. Ett tag fanns både Puman och StriC-mitt (skriver inte ut anropssignalen) samtidigt. Hur det är med Cobran vet jag inte, inte heller om Minken bytt namn efter flytten.

Är krigsbaserna (det fåtal som är kvar) verkligen detachement?
Detachement är de bara om det finns någon bemanning där i fredstid. Åtminstone förr var det inte helt ovanligt med bastroppar på vissa krigsbaser, som då var detachement.

OK, ni tänkte så. Då fanns det massor med detachement. Men hur var det med förkortningar, hette E-tunabasen alltså F16E eller någonting?

Råda borde väl rimligtvis inte vara något detachement utan tillhöra F7 eftersom de hänger ihop.

Detachement barkaby under F16 Uppsala.
Ah, gamla F8, tänkte inte på det. Har funderat över varför en massa gröna fordon stod kvar. Vet att man använde basen för B-styrkan till en FVÖ i början på 80-talet men inte om den faktiskt använts senare. Nu är det ju krångligt att flyga dit med tanke på buller och bara halva banan får användas (civilt alltså, FV bryr sig nog inte). Annat var det i filmen Gula Divisionen, det är knappt så man känner igen sig när man ser bilderna därifrån.

Huvudbas var jaktbasen norr om F16

F16 Uppsala var en skola i fredstid.

Basen norr om Uppsala heter Tierp. Det lilla gräsflygfält som finns i närheten (Gryttjom) är från början en krigsbas från VK2.

Tror att Ärna (F16/F20) också skulle vara krigsbas, men det kanske är fel.

Om vi återgår till Malmen så är SAAB-fältet en sidobas till Malmen.

Det välkända Mantorp Park är även det en gammal sidobas/kortbana (strippen är själva banan). Det fanns länge med på flygkartorna som nedlagt flygfält men är nu borttaget. De har ju satt upp någon gångbro över banan men det går nog snabbt att ta bort om man måste.

Tidigare gick ju även klargöringsplatserna på Malmen att ta i bruk snabbt, nu sitter det staket och kantsten till en cykelbana framför.

Sant uttryckte det fel, men i fallet Puman bytte de anropssignal vid bytet till StriC. Ett tag fanns både Puman och StriC-mitt (skriver inte ut anropssignalen) samtidigt. Hur det är med Cobran vet jag inte, inte heller om Minken bytt namn efter flytten.

Att döma av artikeln i FV-nytt för ett tag sedan så har Kobran behållts som FAR-kod för StriC Syd. Eller också så har de bytt men den gamla hänger kvar som "vardagsnamn" på berget. Finns ju mer saker än StriC i både Puman och Kobran numera. Blev liksom lite plats över när man rev ut 50-tals elektroniken som inte direkt var minityriaserad. :)

Ah, gamla F8, tänkte inte på det. Har funderat över varför en massa gröna fordon stod kvar. Vet att man använde basen för B-styrkan till en FVÖ i början på 80-talet men inte om den faktiskt använts senare. Nu är det ju krångligt att flyga dit med tanke på buller och bara halva banan får användas (civilt alltså, FV bryr sig nog inte).

Barkarby är nedlagd som bas. Däremot är berghangaren i bruk.

Annat var det i filmen Gula Divisionen, det är knappt så man känner igen sig när man ser bilderna därifrån.

Höjdarrulle! Inte mycket som slår en flottilj 29:or i luften samtidigt. :)

Tidigare gick ju även klargöringsplatserna på Malmen att ta i bruk snabbt, nu sitter det staket och kantsten till en cykelbana framför.

Arrgh. Vilket defaitistiskt sabotage. Men det är ju ingenting mot vad de tänker göra med Tullinge. :D:D,O

Basen utanför E-tuna heter Tjula, alt. Kjula, om jag inte missminner mig likt en stirrig adjutant! :baskerHV:

Sedan så heter oftast krigsbaserna lika som det "civila" flygfält de är bygda kring eller så är de uppkallade efter området. Exempel är ju, Hagshult, Byholma och Uråsa...

:baskerPa:

Edited by Fk Backéus

Basen utanför E-tuna heter Tjula, alt. Kjula, om jag inte missminner mig likt en stirrig adjutant! :huh:

Kjula är rätt.

Det finns i Eskilstuna även ett mindre civilt fält (Skå-Edeby?) som självklart inte skall förväxlas med flygbasen.

På Kjula har de även kvar någon försökshangar (de där runda som brann så bra). De verkar ha kvar bastroppen (tillhör F7) trots allt eftersom de sökte personal dit för några veckor sedan.

Guest matte

Nästan samtliga av de baser ni nämner bla Tierp är nedlagda och ingår inte längre i krigsorganisationen. Man gjorde en drive i slutet på -90-talet och sålde ut nästan 20 gamla flygbaser.

I dagsläget har vi bara kvar en handfull sk. insatsbaser. Byholma, Hagshult, Färila, Gunnarn, Råda, Jokkmokk mfl. Dessa är inte hemliga på något sätt...därför skriver jag om dem...

Ärnabasen var även den på sin tid krigsbas.

De flesta detachement som tillhörde F16 tillhör i dag F17 (se www.f17.mil.se)

@517: Tierp och Gimo var faktiskt två olika flygbaser...

@matte: "De flesta" är väl att ta i. Visby och Malmslätt har tagits över av F17, ja. Däremot kommer strilenheten att överföras i sin helhet till F20 inklusive StriC och radarstationerna. Av baserna kommer en del att gå till F4, en del till F7 och resten är väl som du skriver nedlagda.