Jump to content

Mekaniker mekanik - Vad kan jag förvänta mig?


Recommended Posts

Hej!

Jag mönstrade i början av Januari och kom in som Mekaniker på P7 och har några frågor till någon som inte är yrkesvägledaren (då jag har hört att dom är ganska bra på att tränga på en skitarbeten).

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Ungefär vilken lön hamnar man på efter utbildningen och hur är bostads situationen i området?

 

Hur stor är sannolikheten för utlandstjänst och hur länge är man utomlands isånnafall?

Vad gör man på övningar? Det står på FM:s hemsida att man är en soldat i grunden och att man övar strid och liknande men hur mycket av det är det egentligen? Är det mest att mecka eller får man sin dagliga dos av det roliga också?

Man var tvungen att ha B-körtkort (vilket jag har) för att söka tjänsten, varför behöver man det?

 

Hur ser karriär möjligheterna ut?

Mvh

Edited by AndEng72
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En vanlig arbetsdag ser du och övriga i Driftstödsgruppen eller Repgruppen till att hålla igång bataljonens fordon och mtrl. Mellan varven övar ni strid eller löser annan rutintjänst.

Ingångslönen för soldat är 18 000 SEK.

Exakt vad möjligheter till utlandstjänst är blir svårt att spåna om men det är större chans att du som mekaniker får åka än nån som blir skyttesoldat eller nåt annat "fränt". Skyttesoldater finns det många av, mekaniker not so much. Du blir oftast borta 3-6 månader om du åker.

På övningar är du på din DS/Repgrupp och lagar fordon och mtrl som skyttesoldaterna haft sönder. Alla soldater i armén måste kunna försvara sin grupperingsplats men strid är inte din huvuduppgift.

B-körkort krävs eftersom du med stor sannolikhet kommer få förarbevis på något fordon. Reppatgb360 eller lastbil känns rimligt.

Karriärmöjligheterna mycket goda inom detta område. Armén har stor brist på specialistofficerare och officerare med teknisk inriktning. Är du ambitiös och gör bra ifrån dig under din anställning som soldat kan förbandet skicka dig på SOU efter några år eller så väljer du själv att söka MHS Karlberg.

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv varit anställd på DS grupp och på P7, som mekaniker på DS så är ni de första som gör skadeklassningar och bedömningar på uppkomna skador, därefter tas beslut om ni har kapacitet att laga det själva eller om det ska bakåt i kedjan.

​Till vardags händer inte så mycket, ni övar strid, sjukvård, och andra soldatuppgifter, blir utbildade i olika saker, går på föredrag, bedriver allmänt underhåll på förbandets fordon.

​Du kommer ju till en början få gå i mekanikerskola för att lära dig de system du ska arbete med och det brukar handlar om några veckor upp till 10-15 veckor beroende på system.

​På övningarna praktiserarna ni era kunskaper för saker och ting går sönder, alltifrån småsaker till större haverier.

​Jag gillade mekanikertjänsten, det kändes som något man faktiskt var bra på, framförallt så kändes det som man behandlades på ett respektfullt sätt då man faktiskt kom när fordonspersonal hade problem, det är också mycket trevligt att få samarbeta med fordonspersonalen i olika sammanhang.

​Som mekaniker kommer folk lära känna dig och se dig å ett annat sätt då du har en specifik kompetens, som vanlig skyttesoldat är det svårare att "synas" då det finns 50-60 skyttesoldater till på kompaniet, men det finns bara en handfull tekniker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...