Guest Ludvig Posted January 12, 2017 Report Share Posted January 12, 2017 Hej! Har funderat ett tag på vad som händer med frivillighetsförsvaret när värnplikten kommer tillbaka. Främst av en anledning och det är om man nu kommer börja införa åldersgränser för det som ansöker som frivilliga? Personligen pushar man snart 30 och har alltså inte gjort lumpen. Men har under en längre tid funderat på att göra GMU (har gjort testerna med goda resultat), just idag sitter jag i en position som gör att en GMU på 9-11 månader inte kommer kunna passa mig fören om kanske 3-4 år och då är jag 32-33. Kommer jag fortfarande vara av intresse för försvarmakten eller ska jag skynda mig att göra GMU innan dess? Mvh L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zray Posted January 13, 2017 Report Share Posted January 13, 2017 ``Om´´ det införs kommer nog inte Gmu gå väck och det finns väl inte ens någon ``åldersgräns´´? Försvarsmakten är alltid ute efter folk så det kommer inte vara några problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dasher Posted January 15, 2017 Report Share Posted January 15, 2017 Jag tycker att du ska fundera mer på om Försvarsmakten kommer att passa dig om 3-4 år. Inte för att åldern nödvändigtvis behöver vara ett problem (det finns de som har varit betydligt äldre och genomfört GMU för att gå vidare till anställning), utan mer för hur din socioekonomiska situation kommer att se ut. Om du inte kan lösa ut den tiden nu på grund av din situation så undrar jag om det inte kommer att bli ännu svårare framöver?Min gissning är i vart fall att ålderskrav inte kommer att införas, åtminstone inte på de rekrytplatser som är vigda åt Hemvärnet. Där är utbildningstiden fyra månader, har jag för mig, innan man ingår i hemvärnsförbandet och dess övningscykel.Jag passar på att reda ut lite begreppsförvirring också - det är inte en GMU du kommer att genomföra*. Den nya grundutbildningen heter just Grundutbildning, och består av en del som är likadan för alla, och en del som är befattningsspecifik. Sist väntar anställningen. Den del som är likadan för alla är det som är GMU, och den är på tre månader. Efter det följer befattningsutbildningen, som är mellan en till åtta månader, beroende på befattning.GU = GMU + BU Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Quest 13 Posted May 10, 2018 Report Share Posted May 10, 2018 Om värnpliktiga detta år och är gamla soldater på gång tillbaka eller det blir 5000 utbildade per år mellan 2018 och 2023. Det blir 30,000 värnplikts soldater så kallade reservister i norra Sverige som en forumare kan säga om ni vågar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.