Jump to content

Skarpskytt vs underrättelsesoldat?

Recommended Posts

Är sugen på att gå med i HV och kikat på lite befattningar som skulle kunna intressera och hittat dessa två.

Vore uppskattat om någon insatt kunde beskriva de olika rollerna utifrån verkligheten och vad de innebär/skiljer utöver vad man kan läsa på försvarsmaktens befattnibgslista.

Finns dessa befattningar överallt eller bara på utvalda platser?

Skarpskytt finns på alla insatsplutoner. Det är inte alltid självklart att man placeras på den befattningen i alla lägen. Man måste ju gå utbildningen för skarpskytt. Men hos oss är det brist på skarpskyttar. Underättelsesoldat blir du ju om du söker dig till underättelsekompanierna som finns på en del platser. Du måste ju naturligtvis ha GMU eller någon militär grundutbildning med.

Edited by wolfie666

Ok tack för lite mer kött på benen. Då gäller det att kolla upp vart närmsta underrättelsekompani finns i första hand!

Har en vpl sen tidigare i bagaget så det ska vara nog tror jag.

En annan tanke, varför har HV ak4 när FM sedan länge haft ak5?

• 2 weeks later...

Aha ok där ser man, man rusade kanske lite fort då istället för att invänta :) men funkar nog fint med ak4 med,bara ett nytt vapen att lära sig.

Har hittar ett HV som verkar ha underrättelse och ligger 10 mil från mig. Ska kontakta dem.

Anmäl dig på nätet!

https://mitt.forsvarsmakten.se/registrera/hemvarnet

Edited by RU01

Aha ok där ser man, man rusade kanske lite fort då istället för att invänta :) men funkar nog fint med ak4 med,bara ett nytt vapen att lära sig.

Har hittar ett HV som verkar ha underrättelse och ligger 10 mil från mig. Ska kontakta dem.

Anmäl dig på nätet!

https://mitt.forsvarsmakten.se/registrera/hemvarnet

Det är gjort!

Väntar nu bara på kontakt :)

• 2 weeks later...