Backagain Posted December 23, 2016 Report Share Posted December 23, 2016 Är sugen på att gå med i HV och kikat på lite befattningar som skulle kunna intressera och hittat dessa två. Vore uppskattat om någon insatt kunde beskriva de olika rollerna utifrån verkligheten och vad de innebär/skiljer utöver vad man kan läsa på försvarsmaktens befattnibgslista. Finns dessa befattningar överallt eller bara på utvalda platser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted December 23, 2016 Report Share Posted December 23, 2016 (edited) Skarpskytt finns på alla insatsplutoner. Det är inte alltid självklart att man placeras på den befattningen i alla lägen. Man måste ju gå utbildningen för skarpskytt. Men hos oss är det brist på skarpskyttar. Underättelsesoldat blir du ju om du söker dig till underättelsekompanierna som finns på en del platser. Du måste ju naturligtvis ha GMU eller någon militär grundutbildning med. Edited December 23, 2016 by wolfie666 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Backagain Posted December 23, 2016 Author Report Share Posted December 23, 2016 Ok tack för lite mer kött på benen. Då gäller det att kolla upp vart närmsta underrättelsekompani finns i första hand! Har en vpl sen tidigare i bagaget så det ska vara nog tror jag. En annan tanke, varför har HV ak4 när FM sedan länge haft ak5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted December 24, 2016 Report Share Posted December 24, 2016 När Hv fick möjlighet att byta till Ak 5 A/B så hade man redan ombeväpnat till Ak 4B och tänkte att man väntar in nya "Ak 6" istället. Nu har vi Ak 4B/C och inom 10 år ny Ak. Men Ak 4 är ett bra vapen, bara lite stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Martin Posted December 24, 2016 Report Share Posted December 24, 2016 Enklare logistik också iom samma kaliber som ksp 58. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Backagain Posted December 25, 2016 Author Report Share Posted December 25, 2016 Aha ok där ser man, man rusade kanske lite fort då istället för att invänta men funkar nog fint med ak4 med,bara ett nytt vapen att lära sig. Har hittar ett HV som verkar ha underrättelse och ligger 10 mil från mig. Ska kontakta dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted January 3, 2017 Report Share Posted January 3, 2017 (edited) Aha ok där ser man, man rusade kanske lite fort då istället för att invänta men funkar nog fint med ak4 med,bara ett nytt vapen att lära sig. Har hittar ett HV som verkar ha underrättelse och ligger 10 mil från mig. Ska kontakta dem. Anmäl dig på nätet! https://mitt.forsvarsmakten.se/registrera/hemvarnet Edited January 3, 2017 by RU01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Backagain Posted January 5, 2017 Author Report Share Posted January 5, 2017 Aha ok där ser man, man rusade kanske lite fort då istället för att invänta men funkar nog fint med ak4 med,bara ett nytt vapen att lära sig. Har hittar ett HV som verkar ha underrättelse och ligger 10 mil från mig. Ska kontakta dem. Anmäl dig på nätet! https://mitt.forsvarsmakten.se/registrera/hemvarnet Det är gjort! Väntar nu bara på kontakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skeppsnr 41 Posted January 14, 2017 Report Share Posted January 14, 2017 Hvund - Malmen(307:e), behöver alltid mer folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts