Jump to content

Tillbaka till försvaret


Recommended Posts

Då har jag kommit till insikt om att jag vill tillbaka till försvaret efter många års frånvaro. Gjorde för en 10-tal år sedan vpl som bevakning/närskydd och var efter det ganska nöjd med att komma ifrån det.

 

Nu är jag dock sugen på att återuppta det hela om än på deltidsbasis då jag har ett bra och roligt arbete.

 

Tittat på deltidstjänstgöring men på det senaste även mer och mer på HV (hemvärnet).

 

Skulle därför gärna ta emot lite synpunkter från någon som är i HV idag om hur det är.

 

Mest intresserad av tjänst som underrättelsesoldat alt. skyttesoldat som skarpskytt.

 

Har för avsikt att göra antagningsprövnong under våren.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för antagningsprövning du ska göra?

 

Beror på hur mycket du vill tjänstgöra samt hur bra fysik du har. Hv har inga speciella fysiska krav och har 8-dagars avtal. GSS/T brukar tjänstgöra mer än så per år. Men brukar finnas möjlighet till extra utbildning i Hv också dock så varierar det mycket i landet. Hv har blivit mycket bättre senaste 10 åren. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok tack för input!

 

Det som "avskräcker" med t-tjänst är mängden tjänstgöring då jag för det första har ett ganska krävande civilt jobb som innebär ett visst resande samt att jag har långt till de flesta regementen och en familj med en liten dotter till råga på allt :)

 

Annars är det självklart mest lockande. Tanken var därför att HV kunde vara ett mellanting i varje fall då jag fått intrycket som sades att de ändå ryckt upp sig från förr.

 

Övrigt på det personliga så fyller jag strax 33 och är idag i hyfsad form men avser ta tag i det ordentligt nu på nyåret. Man är ju ingen duvunge längre vilket oclså fick mig att tveka på deltid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...