Jump to content

Hur kommunicerar ni inom era HV-kompanier?


Recommended Posts

Hur kommunicerar ni inom era HV-kompanier, plutoner och grupper?

 

Jag ser ett stort behov av att effektivt och säkert sätt kunna kommunicera mellan soldater, chefer, instruktörer m.m. både mer formell men även informell kommunikation.

 

Just nu använder vi vanlig email men det är inte särskillt effektivt. Det blir mest envägskommunikation och det är inte säkert att alla läser mailen då folk har väldigt fulla mailboxar eller folk missar det senaste mailet i en mailkedja t.ex.

 

Inom jobbet använder vi Slack, som en chat där man har olika kanaler för olika ändamål. Det inbjuder till mer kommunikation. Dessutom kommer det små notiser på mobilen som folk är mer benägna att läsa en ett gammalt långt mail.

 

Sen finns det behov att kunna lagra färsk dokumentation i form av scheman, reglementen etc. som alla kan komma åt.

 

Vad är era erfarenheter, lösningar? Man vill ju att det ska vara både säkert men smidigt!

Link to comment
Share on other sites

Du får nog utveckla vad du menar med "säkert". Enligt FM:s nomenklatur är det en skyddad kommunikation som ska kunna bära informationssäkerhetsklassad information. Såna system godkänns av MUST och tillhandahålls av FM.

Värt att tänka på: Formell information ska ses som myndighetsinformation.

Link to comment
Share on other sites

Om du menar säkert som i "driftsäkert" = varje meddelande som skickas läses inom rimlig tid av avsedda mottagare, så tror jag att det är lättare att använda mail än att få ett kompani att ensas kring någon form av annan mjukvara. Är passningen dålig så bör första steget vara att se efter vilka mail som skickas till vem - behöver verkligen alla i kompaniet få det här mailet, eller räcker det med plutoncheferna? Får man femtio mail varav fyrtionio är oväsentliga/"för kännedom" så är det ju inte långt till att man inte orkar läsa mailen alls och räknar med att gruppchefen hojtar till om det stod något viktigt i mailet som man behövde veta - lite raljant, men ungefär så. Därefter vet jag inte om man kan göra något mer än att kontrollera linjevägen och begära kvittens - du har inte kvitterat att du fick mailet, har du läst det?

 

Och utöver allt detta tillkommer då det Krook skrev om informationssäkerhet, och vilken information man vill skicka genom vilka kanaler.

Link to comment
Share on other sites

Vi använder mail samt någon gratistjänst för grupp-SMS

C Bat skickar ideligen nya förslag på program och tjänster med kryptering som han vill att vi ska använda.
Jag skjuter ner dem varje gång, börjar vi skicka krypterade mail så kommer någon plattfot att skicka klassade uppgifter oavsett hur många gånger vi påpekar att endas öppen info får mailas och sedan sitter vi där.

 

Jag har fullt sjå med att få folk att förstå att telefoner inte får tas in i lokalen när vi pratar skarpa uppgifter...

 

Som vanligt:

Säkert, Smidigt, Tillåtet. Välj två

 

Men behovet är stort, info om när och var vi öppnar kasunen för att åka till skjutbanan skulle jag vilja klassa som Restricted, men då hade vi aldrig kommit iväg...

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till mitt inlägg bottnar lite i att jag saknar en diskussion kring hur man kan/bör kommunicera inom ett HV-kompani år 2016.

 

Man tog väl steget mot email någon gång på 90-talet men det känns som att det bör finnas bättre alternativ idag och där jag tycker att Hemvärnet bör vara mer drivande.

 

Min erfarenhet från det civila livet och där vi diskuterar samma saker, kommunikationsmedel, gemensamma arbetsytor etc är att det kan förbättra samarbetet avsevärt. Bara att mitt bolag gick från mail till Slack (som facebook/twitter för företag) ökade den interna kommunikationen avsevärt. För vissa kanske man vill minska andelen mail/meddelanden men vårt problem var det motsatta och att det var mycket av en envägskommunikation från chefer.

 

Vi har samma problem i mitt HV-komp att mycket av kommunikationen kommer uppifrån och att soldaterna inte är lika involverade.

 

Det finns så klart information som lämpar sig för mail men det är svårt att komma ifrån problemet med folk som har 1000 olästa mail i sin mailkorg och att man måste ligga på dem att läsa så fort man skickar ut något.

 

Mot allt detta så finns det informationssäkerhet att ta hänsyn till. Hur kan jag dela med mig av våra inövade standardförfaranden, senaste reglementet i markstrid, övnings-pm mm? Är mail mer lämpat en dropbox eller ska jag dela med mig i fysiskt format under övningar.

 

Jag ser alla dessa frågor men jag ser inga svar på hur man löser detta i praktiken.

Link to comment
Share on other sites

Ganska lite information om den löpande övningsverksamheten torde nå upp till 15:2-sekretess, utan hålla sig på motsvarande 18:8 SK.

 

Så länge man inte börjar prata om sina objekt, då blir det ju försvarssekretess ganska snabbt. Och i vissa fall garanterat över H/R.

Link to comment
Share on other sites

Ganska lite information om den löpande övningsverksamheten torde nå upp till 15:2-sekretess, utan hålla sig på motsvarande 18:8 SK.

 

Så länge man inte börjar prata om sina objekt, då blir det ju försvarssekretess ganska snabbt. Och i vissa fall garanterat över H/R.

Förtydligande: Det är Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) som DaRaven hänvisar till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...