Jump to content
Sign in to follow this  
Pal

Om Kriget Kom - Försvarsmaktens videoserie om kalla kriget

Recommended Posts

Försvarsmakten publicerar en serie som heter Om kriget kom.

För mig är det ett tydligt trendbrott. Vi hade ett försvar mot invasion som var både genomtänkt och omfattande och nu skall alla faktiskt veta att det var så. Äntligen.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/om-kriget-kom/

En mycket uppskattad serie!

Edit: Avsnitttet omarbetat då scenerna ur Förebudet är borttagna. 

Om Kriget Kom - Avsnitt 2 Döden i Luften

Om Kriget Kom - Avsnitt 4 Döden i Berget

Edited by henke
Uppdaterat länk

Om Kriget Kom -  Avsnitt 5 Döden i Skogen

Edited by henke
Uppdaterat länk

Om Kriget Kom - Avsnitt 6 Det totala försvaret

Edited by henke
Uppdaterat länk

Om Kriget Kom -  Avsnitt 7 Omställningen

Edited by henke
Uppdaterat länk

Om Kriget Kom - sista delen, Avsnitt 8 Fria kriget

Edited by henke
Uppdaterat länk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Krook
      Man kanske tror att det inte förekommer något arbete med civil beredskap men det gör det. Igår träffade jag MSB som redogjorde för deras beredskapshöjande arbete i stort. Jag tänker inte redogöra för det här dock.

.: Detta är en splittad tråd från den om ÖB:s uttalande om en-veckasförsvaret :.
    • By vikingman
      https://coldwarconversations.com/episode63/

Laurie Hawn is a retired Canadian Member of Parliament and former career fighter pilot in the Royal Canadian Air Force.   
      Laurie tells the story of low level delivery of nuclear weapons via the Starfighter as well as conventional missions. Also we get insight into the escape, evasion and interrogation training given to NATO pilots. 

Det var den kanadensiska varianten av F-104 Starfighter han flög. Som i början inte hade M61A1 automatkanonen när den var utrustad för att bära kärnvapen. Senare när den slutade bära kärnvapen sattes M61A1 automatkanonen tillbaka.

Gå till länken ovan för att höra podcasten!
    • By henke
      Krigets Kraft

Våld, strid och krig har funnits med oss sedan mänsklighetens gryning. Anledningarna till att vi krigar är många. Det kan handla om allt från enkla behov till makt och erövringar. Följ med Melker Becker på en resa genom krigets vansinniga historia, från stenklubbor via första världskrigets skyttegravar till en toppmodern militär svensk stad helt utan invånare. Del 4 av 8.
      https://www.svtplay.se/video/18235126/da-forandrades-varlden/da-forandrades-varlden-sasong-1-krigets-kraft

Övriga avsnitt i serien
      https://www.svtplay.se/da-forandrades-varlden

• By REALIN
      Ber om ursäkt ifall det finns en annan tråd men jag kunde bara hitta en som var arkiverad.

Jag tänkte vi kan diskutera Polisens uppgifter och ställning i krig, något som i alla fall för mig inte är helt klart. Jag hittade dock den här lagen "SFS 2014:581". Jag blev faktiskt förvånad att man så sent som förra året gjort lagändringar och har kvar möjligheten för Polisen att delta i rikets försvar samt underställas Försvarsmakten.

1 § En polisman är skyldig att under krig delta i rikets
      försvar i den omfattning regeringen föreskriver. Lag (2014:581).

2 § En polisman, som enligt särskilda bestämmelser ska delta
      i rikets försvar, tillhör under krig Försvarsmakten. Lag (2014:581).

3 § Har upphävts genom lag (2014:581).

4 § Har upphävts genom lag (1980:587).

5 § Regeringen meddelar närmare föreskrifter om tillämpningen
      av denna lag. Lag (2014:581).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1943881-om-polisens-sta_sfs-1943-881/

Lite tankar om detta. Om Polisen eller delar av organisationen ska underställas Försvarsmakten bör det också finnas materiel för detta. Visst kan en polispluton/kompani vakta anläggningar men man bör ju minst ha samma materiel som Hemvärnet som har det som en dimensionerande uppgift i krig. Krigsuppgiften att skydda anläggning blir ju inte lättare bara för att Polisen får den.

Det måste ju också utbildas och övas. Mest lämpligt vore väl att man ger grundläggande vapenutbildningar under polisutbildningen och sen kan man komplettera på med mer senare. Däremot bör nog det finnas regelbunden befälsutbildning så polisbefälen med hjälp av Försvarsmakten kan styra upp verksamheten när det skorpar till sig. Går man tillbaka lite i tiden så har jag då hört av lite folk att Polisen var väl organiserade under kalla kriget och hade allt från automatkarbiner till pansarskott och minor. Jag vet dock inte om det stämmer men automatkarbiner vet jag dock att man hade in på 00-talet. Nu menar jag i stor omfattning inte bara för Nationella insatsstyrkan eller Piketen. Alla hade ju då också en värnplikt i grunden att stå på. Idag blir det nog svårare eftersom alla inte har värnplikt i grunden men nog kan man vita liknande åtgärder ändå.

Vad tror ni?
    • By LeadHead
      Ok, hand upp! Hur många har sett den?

Tänk en filminspelning av Operation Garbo med motsvarande resurser...
  • Create New...