Jump to content

Ubåtsjaktrobot ASROC, Milas

KennyLay

Recommended Posts

Något jag skulle vilja lära mig mer om är vapen som ASROC och Milas.

Varför har Sverige aldrig satsat på denna typ av vapen? Visserligen de olämpliga i skärgårdsmiljö, men Sverige måste ju kunna verka mot ubåtar ute i Östersjön mellan fastlandet och Gotland.

​Hur ska man kunna avvärja sig mot ubåtar utan långväga bekämpning? Om en ubåt kommer tillräckligt nära för att kunna bekämpas från korvetten så betyder väl det att ubåten ifråga också kommer kunna bekämpa korvetten?

Det var bara en fundering jag hade, det verkar rimligt att vi borde haft ett dylikt system bara.

Något jag skulle vilja lära mig mer om är vapen som ASROC och Milas.

Varför har Sverige aldrig satsat på denna typ av vapen? Visserligen de olämpliga i skärgårdsmiljö, men Sverige måste ju kunna verka mot ubåtar ute i Östersjön mellan fastlandet och Gotland.

​Hur ska man kunna avvärja sig mot ubåtar utan långväga bekämpning? Om en ubåt kommer tillräckligt nära för att kunna bekämpas från korvetten så betyder väl det att ubåten ifråga också kommer kunna bekämpa korvetten?

Det var bara en fundering jag hade, det verkar rimligt att vi borde haft ett dylikt system bara.

Torpeder kanske är ett mer lämpligt vapen för duell med ubåt. trotts allt har även ubåtsjaktsraketer en begränsad räckvidd.

Jag vet inte riktigt hur taktiken för ubåtsjakt har varit för den svenska marinen före 1980-talet. System som ASROC är väl tänkt att kunna användas i samverkan med ubåtsjaktplan, helikoptrar och andra ytfartyg som skickar måldata,

Sedan tar ju system som ASROC och andra en hel del plats, så frågan är väl vilka fartyg som skulle kunna bära ett sådant system. Hallandsjagarna, kanske.

Sedan tar ju system som ASROC och andra en hel del plats, så frågan är väl vilka fartyg som skulle kunna bära ett sådant system. Hallandsjagarna, kanske.

Den allra minsta fartygstypen någonsin som varit bestyckad med am ASROC systemet var de japanska fregatterna av Chikugo-klassen. Dessa hade ett fl deplacement på 1,727–1,829 ton, dvs. ca tre gånger deplacementet hos våra Visby korvetter. För att dessa fartyg skulle kunna bära ett 8-ställigt Mk 112 ASROC lavettage så var artilleribestyckningen reducerad. Alla andra fartygstyper runt om i världen som burit ASROC var alltså större (de flesta betydligt större), inkl. de fartygstyper som idag kan bära kombinationen Mk 41 VLS/VL-ASROC.

Vad gäller MILAS så är de enda fartyg med detta ubåtsjaktsystem de italienska robotjagarna av Orrizonte och Durand de la Penne klasserna samt FREMM fregatterna av ASW typ. Dessa har ett fl deplacment på mellan 5.560 - 7.770 ton, dvs. ca 8 - 12 gånger deplacementet hos Visby. Med andra ord så tror jag man kan dra den slutsatsen att inget av dessa system är eller var anpassat för mindre korvetter typ de svenska på 400 - 600 ton.

/Per

Edited by Perman

De eneste fartøyene som var utstyrt med ASROC fra et Østersjøland var tyske Lutjens klasse destroyere. Systemet er forøvrig et typisk "blue water system" som må forstås i lys av oppdagesen av "deep water sound channel" og utbyggingen av SOSUS/SURTASS, der sistnevnte var mobile plattformer. Noe som gjorde at vest hadde nesten total kontroll på hvor sovjets ubåter befant seg til enhver tid. Maritime fly, helikoptere og andre skip var slik bare siste del av en lang deteksjonskjede. Dessverre mistet Vesten mye av denne fordelen fra 80 årene på grunn av en manns verk.

Meg bekjent ble ikke SOSUS utbygget i Østersjøen, og jeg tviler på om dybdene er stor nok til at det hadde vært til særlig nytte.

de italienska robotjagarna av Orrizonte och Durand de la Penne klasserna samt FREMM fregatterna av ASW typ.

Vad jag vet så är det endast Durand de la Penne som har den. Orrizonte kommer inte att få den och även om de flesta internetkällor påstår att de FREMM-fregatterna som är anpassade för ASW har den så har jag hittills inte sett någon bild som styrker det.

Kan den var på utgång från Italien måntro?

Relativt färska bilder:

14556749_1459505374065546_76063882955763

Nave_Carabiniere_(F_593).jpg

1280px-Carlo_Margottini_(F_592)_01.JPG

Den allra minsta fartygstypen någonsin som varit bestyckad med am ASROC systemet var de japanska fregatterna av Chikugo-klassen. Dessa hade ett fl deplacement på 1,727–1,829 ton, dvs. ca tre gånger deplacementet hos våra Visby korvetter. För att dessa fartyg skulle kunna bära ett 8-ställigt Mk 112 ASROC lavettage så var artilleribestyckningen reducerad. Alla andra fartygstyper runt om i världen som burit ASROC var alltså större (de flesta betydligt större), inkl. de fartygstyper som idag kan bära kombinationen Mk 41 VLS/VL-ASROC.

Vad gäller MILAS så är de enda fartyg med detta ubåtsjaktsystem de italienska robotjagarna av Orrizonte och Durand de la Penne klasserna samt FREMM fregatterna av ASW typ. Dessa har ett fl deplacment på mellan 5.560 - 7.770 ton, dvs. ca 8 - 12 gånger deplacementet hos Visby. Med andra ord så tror jag man kan dra den slutsatsen att inget av dessa system är eller var anpassat för mindre korvetter typ de svenska på 400 - 600 ton.

/Per

Då verkar vi med andra ord ha haft ont om fartyg som skulle vara intressanta för denna typ av system. Tack för infon. :)

• henke changed the title to Ubåtsjaktrobot ASROC, Milas