Jump to content

Ubåtsjaktrobot ASROC, Milas


Recommended Posts

Något jag skulle vilja lära mig mer om är vapen som ASROC och Milas.

 

Varför har Sverige aldrig satsat på denna typ av vapen? Visserligen de olämpliga i skärgårdsmiljö, men Sverige måste ju kunna verka mot ubåtar ute i Östersjön mellan fastlandet och Gotland.

​Hur ska man kunna avvärja sig mot ubåtar utan långväga bekämpning? Om en ubåt kommer tillräckligt nära för att kunna bekämpas från korvetten så betyder väl det att ubåten ifråga också kommer kunna bekämpa korvetten?

 

Det var bara en fundering jag hade, det verkar rimligt att vi borde haft ett dylikt system bara.

Link to post
Share on other sites

Något jag skulle vilja lära mig mer om är vapen som ASROC och Milas.

 

Varför har Sverige aldrig satsat på denna typ av vapen? Visserligen de olämpliga i skärgårdsmiljö, men Sverige måste ju kunna verka mot ubåtar ute i Östersjön mellan fastlandet och Gotland.

 

​Hur ska man kunna avvärja sig mot ubåtar utan långväga bekämpning? Om en ubåt kommer tillräckligt nära för att kunna bekämpas från korvetten så betyder väl det att ubåten ifråga också kommer kunna bekämpa korvetten?

 

Det var bara en fundering jag hade, det verkar rimligt att vi borde haft ett dylikt system bara.

 

Torpeder kanske är ett mer lämpligt vapen för duell med ubåt. trotts allt har även ubåtsjaktsraketer en begränsad räckvidd.

Link to post
Share on other sites

Jag vet inte riktigt hur taktiken för ubåtsjakt har varit för den svenska marinen före 1980-talet. System som ASROC är väl tänkt att kunna användas i samverkan med ubåtsjaktplan, helikoptrar och andra ytfartyg som skickar måldata,

 

Sedan tar ju system som ASROC och andra en hel del plats, så frågan är väl vilka fartyg som skulle kunna bära ett sådant system. Hallandsjagarna, kanske.

Link to post
Share on other sites

Sedan tar ju system som ASROC och andra en hel del plats, så frågan är väl vilka fartyg som skulle kunna bära ett sådant system. Hallandsjagarna, kanske.

 

Den allra minsta fartygstypen någonsin som varit bestyckad med am ASROC systemet var de japanska fregatterna av Chikugo-klassen. Dessa hade ett fl deplacement på 1,727–1,829 ton, dvs. ca tre gånger deplacementet hos våra Visby korvetter. För att dessa fartyg skulle kunna bära ett 8-ställigt Mk 112 ASROC lavettage så var artilleribestyckningen reducerad. Alla andra fartygstyper runt om i världen som burit ASROC var alltså större (de flesta betydligt större), inkl. de fartygstyper som idag kan bära kombinationen Mk 41 VLS/VL-ASROC.

 

Vad gäller MILAS så är de enda fartyg med detta ubåtsjaktsystem de italienska robotjagarna av Orrizonte och Durand de la Penne klasserna samt FREMM fregatterna av ASW typ. Dessa har ett fl deplacment på mellan 5.560 - 7.770 ton, dvs. ca 8 - 12 gånger deplacementet hos Visby. Med andra ord så tror jag man kan dra den slutsatsen att inget av dessa system är eller var anpassat för mindre korvetter typ de svenska på 400 - 600 ton.

 

/Per

Edited by Perman
Link to post
Share on other sites

De eneste fartøyene som var utstyrt med ASROC fra et Østersjøland var tyske Lutjens klasse destroyere. Systemet er forøvrig et typisk "blue water system" som må forstås i lys av oppdagesen av "deep water sound channel" og utbyggingen av SOSUS/SURTASS, der sistnevnte var mobile plattformer. Noe som gjorde at vest hadde nesten total kontroll på hvor sovjets ubåter befant seg til enhver tid. Maritime fly, helikoptere og andre skip var slik bare siste del av en lang deteksjonskjede. Dessverre mistet Vesten mye av denne fordelen fra 80 årene på grunn av en manns verk.

Meg bekjent ble ikke SOSUS utbygget i Østersjøen, og jeg tviler på om dybdene er stor nok til at det hadde vært til særlig nytte.

Link to post
Share on other sites

de italienska robotjagarna av Orrizonte och Durand de la Penne klasserna samt FREMM fregatterna av ASW typ.

 

Vad jag vet så är det endast Durand de la Penne som har den. Orrizonte kommer inte att få den och även om de flesta internetkällor påstår att de FREMM-fregatterna som är anpassade för ASW har den så har jag hittills inte sett någon bild som styrker det.

 

Kan den var på utgång från Italien måntro?

 

Relativt färska bilder:

14556749_1459505374065546_76063882955763

Nave_Carabiniere_(F_593).jpg

1280px-Carlo_Margottini_(F_592)_01.JPG

Link to post
Share on other sites

 

Sedan tar ju system som ASROC och andra en hel del plats, så frågan är väl vilka fartyg som skulle kunna bära ett sådant system. Hallandsjagarna, kanske.

 

Den allra minsta fartygstypen någonsin som varit bestyckad med am ASROC systemet var de japanska fregatterna av Chikugo-klassen. Dessa hade ett fl deplacement på 1,727–1,829 ton, dvs. ca tre gånger deplacementet hos våra Visby korvetter. För att dessa fartyg skulle kunna bära ett 8-ställigt Mk 112 ASROC lavettage så var artilleribestyckningen reducerad. Alla andra fartygstyper runt om i världen som burit ASROC var alltså större (de flesta betydligt större), inkl. de fartygstyper som idag kan bära kombinationen Mk 41 VLS/VL-ASROC.

 

Vad gäller MILAS så är de enda fartyg med detta ubåtsjaktsystem de italienska robotjagarna av Orrizonte och Durand de la Penne klasserna samt FREMM fregatterna av ASW typ. Dessa har ett fl deplacment på mellan 5.560 - 7.770 ton, dvs. ca 8 - 12 gånger deplacementet hos Visby. Med andra ord så tror jag man kan dra den slutsatsen att inget av dessa system är eller var anpassat för mindre korvetter typ de svenska på 400 - 600 ton.

 

/Per

 

Då verkar vi med andra ord ha haft ont om fartyg som skulle vara intressanta för denna typ av system. Tack för infon. :)

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Ubåtsjaktrobot ASROC, Milas

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Japanska självförsvarsflottan förnyar sin ubåtsflotta som ingen annan och har nu sjösatt första ubåten av Taigei-klassen. Eftersom hon "bara" är ca 100 ton tyngre än Soryu-klassen så gissar jag att hon mer är en uppgradering av Soryu-klassen än en helt ny ubåtsklass. Ändå övertar hon titeln som världens största diesel elektriska ubåt.
       
      Japan launches its first Taigei-Class Diesel/Electric attack submarine for Japanese Navy
      (navyrecognition.com)
       
      Japan unveils new submarine in face of China's growing assertiveness
      (japantimes.co.jp)
       
      Enligt navalnews så betyder namnet Taigei "Great whale" och har tidigare använts av ett ubåtsdepåfartyg under WWII. Exteriört så har inte mycket ändrats, men invändigt så har ubåtsklassen fått lithium-ion batterier, ny sonar och ledningssystem, nytt akustiskt dämpningsmaterial och "flytande" golv för att göra den tystare. Taigei kommer att tas i tjänst i mars 2022 och till en början då tjänstgöra som en försöksubåt.
       
      MHI Just Launched the First of the New Taigei-class Submarines for JMSDF
      (navalnews.com)
       
      Totala antalet japanska ubåtar var tidigare 16 st men 2010 beslutade man att öka antalet till 20 st. Detta har nu uppnåtts dels genom att man byggt fler nya ubåtar, men också genom att man har behållit de befintliga något längre. Omsättningstiden för en ubåt har ökat från 16 till 20 år, men i en internationell jämförelse så är det fortfarande en kort omsättningstid. Samtliga operativa ubåtar är moderna och kom i tjänst efter år 2000. Flertalet är utrustade med Stirling AIP eller lithium-ion batterier. Endast USA, Ryssland och Kommunist-Kina har fler ubåtar, men inget annat land torde ha en lika modern ubåtsflotta. Förutom de 20 "first line" ubåtarna av Soryu- och Oyashio klasserna så finns ytterligare ett par tidiga ubåtar av Oyashio-klassen som används som skolubåtar i fredstid. I ett eventuellt skarpt läge som kommer dessa naturligtvis att förstärka den befintliga operativa ubåtsflottan.
       
      Japan Navy's Floats New ‘Taigei’ Class Submarine with Stealth Features!
      (youtube.com)
       
      /Per
       
    • By Perman
      Morocco seeks submarine capabilities
       
      Marocko är inte den enda möjliga nya ubåtsnationen i den nära framtiden. Även Filippinerna kan komma att anskaffa en ubåt (ev. av fransk Scorpene-klass). Thailand (som opererade 4 ubåtar mellan 1938 och 1951) har beställt en ubåt av kinesisk 26T-kl för leverans 2020-21, och kan komma att beställa ytterligare två senare. Ukraina håller enligt vissa uppgifter på att reparera 1 ubåt av sov Foxtrot-kl (med rysk hjälp?).
       
      Nya ubåtsnationer som tillkommit de senaste tio åren torde vara: Azerbadjan (miniubåtar)
      Bangladesh (2 st beg. av kin Ming-kl)
      Kuba (1 miniubåt förmodligen av mod jugoslavisk Yugo-kl)
      Malaysia (2 st av fr Scorpene-kl)
       
      Ubåtsnationer som försvunnit efter andra världskrigets slut torde vara:
      Albanien (4 st av sov Whiskey-kl togs ur tjänst ca 1990)
      Bulgarien (sista ubåten av sov Romeo-kl togs ur tjänst 2011)
      Kuba (3 st av sov Foxtrot-kl togs ur tjänst ?)
      Danmark (sista ubåten av svensk mod Näcken-kl togs ur tjänst 2005)
      Finland (5 st av 3 olika klasser togs ur tjänst efter andra världskrigets slut, troligen strax efter VSB-avtalets upprättande 1947)
      Libyen (1 st 'non-operational' av rysk Foxtrot-kl i docka erövrad av rebeller 2011)
      Rumänien (1 st av rysk Kilo-kl 'non-operational'; under reparation?).
      Jugoslavien (senare Serbien & Montenegro) (sista ubåten togs tjänst ca 2004)
      Sovjetunionen
      Syrien (alla ubåtar av sov Romeo-klass togs ur tjänst ca 1992)
      Ukraina (1 st av sov Foxtrot-kl erövrad av ryska styrkor 2014)
       
      Om jag missat nån ubåtsnation eller om någon har kompletterande info så får vederbörande gärna bidra med detta.
       
      /Per
    • By Perman
      Argentine Navy launches search for missing submarine ARA San Juan
       
      UK offers help as Argentinian military submarine ARA San Juan goes missing at sea
       
      /Per
       
       
      UPDATE: P-3 Explorer Orion från NASA deltar bl a i sökandet:
      Argentina searches for missing navy submarine (kort videoklipp från CNN; även en P-8 Poseidon från US Navy ska delta fr.o.m. idag)
      Argentina missing navy submarine: Search stepped up (en jagare och två korvetter från argentinska marinen deltar i sökandet liksom en C-130 från flygvapnet)
       
      Argentinian submarine San Juan likely sunk with all hands (Submarine Matters är en erkänd och kunnig källa när det gäller ubåtsfrågor)
       
      /Per
       
       
    • By Pal
      Rysslands nya ubåt K-329 Belgorod och undervattensvapen. Verkligen intressant för den som inte sett det, får inte missas.
       
      Rysslands nya ubåt och undervattensvapen
       
       
    • By vikingman
      Hittade ingen lämplig tråd så jag skapade denna.

      Australien planerar att bygga 12 attackubåtar i The Future Submarine Program (SEA1000). Nu kritiseras tidtabellen för leveranserna som innebär att den sista ubåten i serien inte blir fullt operativ förrän 2054. Man kan ju undra hur moderna dessa ubåtar känns då?
       
      "Senators from across the political aisle have criticised Defence’s timeline for the delivery of fully-operational Attack Class Future Submarines.
      Appearing before the Senate foreign affairs, defence and trade legislation committee (Senate estimates) on Monday, Minister for Defence Linda Reynolds, and former Rear Admiral of the Royal Australian Navy, Gregory John Sammut, were questioned over Defence’s timeline for delivery of the 12 Attack Class Future Submarines.
      Sammut — who currently serves as the Department of Defence’s general manager, submarines — revealed that, based on a “nominal drum beat” of one submarine delivered every two years from 2036, the full fleet would not be fully operational until at least 2054.
      Minister Reynolds added that the funding profile for Naval Group’s construction of the $50 billion fleet would extend to 2057."

      https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/7084-defence-grilled-over-2054-delivery-of-future-submarines

      https://en.wikipedia.org/wiki/Attack-class_submarine
       
×
×
  • Create New...