Guest Fågel Fenix Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 (edited) Kan någon som har använt nedanstående berätta lite ? * Är slangen utrustad med läckageskydd (typ vridkran etc) ? * Kvalité?, själv har jag kört med Platypus men den böörjar ge upp nu efter två år! :( Vad tycker ni ? En sådan här eller en Camelback av ngn modell i samma prisklass ? För resp nackdelar måste vara med och ni säger att Camelback är bättre! ;) En fråga till. Är detta en variant som dom gjort för dem som inte har stridsvästen ? och har FM köpt in denna överhuvudtaget ? oops. blev visst två ;) Om man jämför denna med Tacticalen vilken skulle du ha valt och varför ? Edited June 10, 2003 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Det Source vätskesystem som är på din bild är på 3 liter och är inte samma som FM införskaffat för bärande i Stridsväst 2000. Det är på 2,5 liter och ser ut så här: Läckageskyddet är inte en vridkran utan i form av en klämma. Det vätskesystemet tyckte jag fungerar mycket bra och jag vet ingen som hade problem med kvaliteten. Å andra sidan användes inte västarna så jättemycket, endast vid fotpatrull eller förhöjd beredskap. Jag skulle nog valt Camelbak av den anledningen att det finns "överallt" vilket gör det lättare att få tag på reservdelar eller liknande om det behövs. Jag använder en vanlig oisolerad 3-litersblåsa från camelbak med hydrolock och isolerad slang inköpt innan FM bestämde sig för vätskesystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Jag har denna. Funkar klockrent och som 106 säger så är det lätt att få tag på reservdelar. Använd fristående med remmarna eller stoppa den i ryggan. Hydralock vattenlåset funkar bra och känns säkert. Jag skulle nog satsa på Camelbak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Jag skulle nog valt Camelbak av den anledningen att det finns "överallt" vilket gör det lättare att få tag på reservdelar eller liknande om det behövs. Jag använder en vanlig oisolerad 3-litersblåsa från camelbak med hydrolock och isolerad slang inköpt innan FM bestämde sig för vätskesystem. Sourse har samma standard på nipplar som Camelback, jag använder själv Camelbacks slang och bitmunstycke till min. Några andra reservdelar har jag svårt att se något behov av. Fördelen är ju att "Sourse hydration" påsen, passar som handsken i sv2000. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 OK, ni som använt Sourcesystemet i SV2K, hur upplever ni att påfyllningslocket fungerar ? Får man det inkört i ryggen vid bärande av ryggsäck ? Eller sitter det så pass högt upp att det inte blir ett besvär ? Funderar på att skaffa ett Source och vill gärna höra om era erfarenheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 (edited) @ Gator Jag använder SV2k och Source 2.5 liters systemet. Är funkis även med ryggsäck, men som med alla vätskesystem så har det en tendens att läcka om man utsätter det för högt tryck (tung punktbelastning), det är i och för sig ganska allmän fysik. Men i normala fall använder jag uppdragssäcken och då funkar det bra, men med större rygga alt. tyngre och kantigare last så lägger jag vätskeblåsan under locket i säcken så jag slipper bli blöt på ryggen. Edit: Locket på vätskeblåsan har jag aldrig upplevt som störande, gick senast soldatprovet med SV och fullastad uppdragssäck och kände inte av det. Däremot kan remmarna (plastlåsen) vara lite störande om man inte packar in dom i fickan som finns på fodralet. Edited June 22, 2004 by mace Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 @mace Tackar, precis vad jag ville höra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 (edited) En stor nackdel med source tactical 3 liters är att påsen sitter fast i fodralet, det går med andra ord inte att byta ut själva blåsan enbart utan man måste då köpa en helt ny, detta upptäckte jag naturligtvis EFTER jag köpt den En annan nackdel är att bitmunstycket är 90grader mot slangen istället för att ha den som en "förlängning" av slangen som camelbak, om ni förstår vad jag menar. Det blir därför väldigt svårt att rengöra slangen med slangborste, man måste då gräva fram påsen ur fodralet och dra loss slangen och borsta bakvägen. Om man dessutom väljer att använda locket till bitmunstycket kräver det då båda händerna att öppna den. Edited June 22, 2004 by Speedster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Om någon funderar på att köpa en Camelback rekomenderar jag att ni köper den nyare blåsan som har ett lock som skruvas innåt istället för det utanpåliggande locket på bilden ovan. Har haft två blåsor med det gammal locket som har börjat läcka efter något år. Det nyare är bättre konstruerat. (Den nyare blåsan.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Jag har både en Camelback Thermoback samt ett Sourcesystem motsv det som FM köpt in. Skulle jag idag välja mellan någon av dessa skulle jag helt klart ta den förstnämnda. Anledningingen till detta är bl a att jag upplever att Camelbacken ger en bättre bärkomfort vid de tillfällen då man enbart bär denna utan ryggsäck, stridsväst mm. T ex vid civilt friluftsliv etc. Dessutom anser jag att det enda sättet att bära Vätskesystem/FM på SV2000 är endera med blåsan urplockad ur höljet, nerstoppad i västens ryggficka. Alt med påtaget ytterhölje fastsatt bakpå västryggen. Vid båda dessa konfigurationer krävs det rätt mycket fipplande för att fylla på vätskesystemet, man blir bland annat tvungen att ta av stridsvästen med lägre stridsberedskap som följd. Med Camelback knäpper man bara upp bröstspännet och behåller västen på kroppen. Överhuvudtaget upplever jag det som att Camelback har högre kvalitet. Samtidigt är prisskillnaden inte alltför stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Hmmm, ooookej...fick nå´t att tänka på där då´ra... @Akktu Stakki Hur bär du Camelbaken tillsammans med SV2K, i fickan eller utanpå ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 @Gator Jag bär den precis som en stridssäck, när jag inte bär någon stridssäck dvs. Vill man kan man ju säkert häkta fast den i västen också på samma sätt som med Sourcen. Men det har jag inte provat än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 @Gator Dessutom finns Source Vätskesystem på Hvinsatsplutons nya TO & E (utrustningslista motsv), kommer troligtvis att tilldelas det kommande halvåret-året beroende på var i landet du befinner dig. Så köp en Camelback så kan du ju utöva valfrihet sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Finns det någon vänlig själ där ute som kan skicka mej 1st utrustningslista för HV IP soldat . Det kunde vara kul att jämnföra mot vad man fått ut ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 (edited) @Fågel Fenix Frågorna: * Är slangen utrustad med läckageskydd (typ vridkran etc) ? - Som 106 sa, en klämma. * Kvalité? - Den på 2,5L av liknande konstruktion jag hade gick inte sönder men jag bar dock bara SS2K, grg eller Ra på mes utanpå. Inte jättetunga 110L ryggor eller annat. Påfyllnadslocket sprack för en och annan. * Vad tycker ni ? En sådan här eller en Camelback av ngn modell i samma prisklass ? - Har ingen annan erfarenhet av vätskesystem än Source 2,5L. * Är detta en variant som dom gjort för dem som inte har stridsvästen ? och har FM köpt in denna överhuvudtaget ? - Har endast sett 2,5L varianten inom FM Hade FM:s Source (2,5L) till SV2K. Tyckte den funkade bra men hade ingen erfarenhet av vätskesystem sedan tidigare. Använde den nedstoppad i västens ficka, provade aldrig att fästa den bak på västen. Fördel att den passar till västen och är reglementerad (iaf den på 2,5L). Nackdel att den blev lite bullig när jag hällde i max vatten i den. Fippligt att fylla på (ta av västen). Fråga till er som har Camelback: Använder ni den på 2?? L eller den större på 3L, d v s vilken är bäst/prisvärd? Såg i HV-nytt en annons där möp-butiken hade rea på 3L varianten av Camelback Thermoback och blev lite sugen på att beställa. Mvh, Foxtrotcharliegrg Edit: Nu kommenterade jag mest den på 2,5 L och inte Source Tactical som Fågel Fenix ville ha info om... doh! Edited June 22, 2004 by Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 23, 2004 Report Share Posted June 23, 2004 (edited) Finns det någon vänlig själ där ute som kan skicka mej 1st utrustningslista för HV IP soldat .Det kunde vara kul att jämnföra mot vad man fått ut ! Du kan säkert få listan, men sedan kommer FMLOG dödspatrull med sina svarta helikoptrar och bränner ihjäl dig OCH utrustningslistan eftersom det skulle innebära att förrådsgubbarna kanske skulle få se tomma hyllor! Vilket INGEN förrådsgubbe mår så bra av! Edited June 23, 2004 by Dedicated Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted June 23, 2004 Report Share Posted June 23, 2004 @Foxtrotcharliegrg Använder själv Thermoback 3L, och den torde ju vara mest prisvärd. Mest vatten för pengarna så att säga! :P . @SISU Jag kan PM:a dig nya TOEM i morgon. Har tyvärr inte hela listan i hemmet just nu. Men inom 24h, javisst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 23, 2004 Report Share Posted June 23, 2004 @ Dedicated Mohahahah exakt .! @ Akktu Stakki Tackar så mycket på förhand ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Tjo! Jag funderar på att köpa en http://www.recon.se/Vatskesystem/Source_tactical_2L.htm men är det någon som vet om det är funkis att trycka ner den i ryggsäcken lika bra som http://www.recon.se/Vatskesystem/Source_Basic.htm Jag har ett litet dilemma på vad jag ska köpa för system, för att använda civilt och i gröna kläder, men jag vill kunna ha den i min säck när jag är ute och går med en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 (edited) Kan nu faställa att Source SV2K är KASS. Vätskeblåsan har som många vet en svetsfog som binder samman innerväggarna i mitten av blåsan. Detta är en riktig "schwerepunkt", dvs blåsorna har en fet tendens att paja i denna fog då folk tappar fyllda vätskesystem, faller på rygg, ligger på rygg, trycks mot väggar, bär grg utanpå blåsan. Inte så kul att plötsligt vara pisseblöt och utan vatten bara för att man kastat sig i skydd. Summa summarum så är systemet inte det bästa att lägga sina pengar på. Edited October 22, 2004 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Eftersom jag kan tyckas som något överförsiktig så förlitar jag mig sällan på endast vätskesystemet som vattenkälla (pga risker som Triggerpuller så eminent här ovan belyser). Jag har testat att ha vätskesystem på ryggen och sedan en ryggsäck utanpå - vid detta testtillfälle så åkte den efter c:a 5 minuter åter upp under topplocket... Det känns även som om belastningen på blåsan är mindre där. Klibbig-som-sören-tejpa-fötterna-häfta fungerar ganska ok att laga punkterade/spräckta blåsor med. Även "o du store survival-guru" Ray Mears beskriver i någon bok en incident med en vattensäck (Ortlieb tror jag det var) som enda vattenkälla och en kaktus... Klart obra kombination i varmt klimat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Överförsiktig skulle jag inte kalla det. Även jag brukar ofta medföra vattenflaska på stridsutrustningen. Dels utifall att... Och dels för att kunna dricka om nån stackare bestämmer sig för att leka C-röd. Source kan säkert funka vid lättare(!) civilt friluftsliv, dock har jag pensionerat mitt Source SV2K avseende militär verksamhet. Använder numer bara amerikansk kvalitét. Camelbak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Det är dessutom lättare att fylla på vätskesystemet med en fältflaska än att försöka krångla ner vätskesystemet i ett handfat alternativt vattendrag. Been there done that. ;) Har alltid blåsa och fältflaska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Jaha, då blir det väll något annat än source då, jag som tyckte den var så snajd ;) Duger den inte alls till enklare manövrar, alltså inte hoppa, rulla, flyga, kasta skarpa handgranater i skogen.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Jaha, då blir det väll något annat än source då, jag som tyckte den var så snajd ;)Duger den inte alls till enklare manövrar, alltså inte hoppa, rulla, flyga, kasta skarpa handgranater i skogen.? Tja, jag har inte använt min source så himla mycket men en stridsvecka på Fårö i somras var inga problem, ej heller officersprov på Ing2. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 tja sex månader med ibland relativt respektabelt packade berghause säckar ovanpå och inga haverier för någon i min grupp. Ofta hade vi den nära kroppen (vintertid alltid såklart) och den funkade helt ok. och det var icke civilt friluftsliv ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 @almkvist Jag kan inte rekomendera Source säckarna då jag har lyckats spräcka en sådan,stridsvästen föll ner från bordet och ut rann allt vatten. Sprack i en fog. Tyvärr så är jag inte ensam då flera av mina gruppmedlemmar oxså råkat ut för snarlika incidenter. Däremot så håller FM på med en ny upphandling av vätskesystem och där har Camelbak bidragit med en fyrkantig verision som är anpassad till SV2K. Satsa på beprövade grejor(Camelbak)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 (edited) tja sex månader med ibland relativt respektabelt packade berghause säckar ovanpå och inga haverier för någon i min grupp. Ofta hade vi den nära kroppen (vintertid alltid såklart) och den funkade helt ok. och det var icke civilt friluftsliv ;) Fick inte helt koll på om det var Sourcen eller Camelbacken du menade... Ralph Var får man tag i den här blåsan då? och sist men inte minst, en lite krångligare fråga: Hur funkar Camelback/Source med tung ryggsäck då det är djävligt kallt? Tänker mest på min återkommst till K4 inom en inte allt för avlägsen framtid.... Edited October 22, 2004 by Tollen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 tja sex månader med ibland relativt respektabelt packade berghause säckar ovanpå och inga haverier för någon i min grupp. Ofta hade vi den nära kroppen (vintertid alltid såklart) och den funkade helt ok. och det var icke civilt friluftsliv ;) Fick inte helt koll på om det var Sourcen eller Camelbacken du menade... Ralph Var får man tag i den här blåsan då? och sist men inte minst, en lite krångligare fråga: Hur funkar Camelback/Source med tung ryggsäck då det är djävligt kallt? Tänker mest på min återkommst till K4 inom en inte allt för avlägsen framtid.... Source, den till SV2K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Jag har inget direkt gott att säga om Source, under vår utbildning inför KS10 så var det väldigt många som fick byta ut sin blåsa för att den antingen läckte, eller för att det droppade från slangen. Sen vi kom ner så har jag använt den ett ytterst fåtal gånger, jag trivs bättre med antingen fältflaska eller flaskorna som vattnet kommer i från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts