Jump to content

Ryska örlogsfartyg utrustas med ny snabbskjutande 76 mm kanon


Perman

Recommended Posts

http://navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2016/december-2016-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/4648-russian-navy-ships-to-receive-advanced-76-mm-ak-176ma-naval-gun-systems.html

 

150 sk/min är sannerligen ingen dålig eldhastighet för en 76 mm kanon. Som jmf så har de 57 mm och 40 mm pjäser som används av den svenska marinen en eldhastighet på 220 sk/min resp. 240 sk/min.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Handlar det om för nyproduktion enbart, eller ska det beväpnas om på befintliga fartyg?

 

100mm pjäsen är ju ett sorgebarn utan dess like med alla förseningar, tillgänglighetsproblem och framförallt bristande precision, så det är väl egentligen inte särskilt konstigt att de vill få fram något bättre.

Link to comment
Share on other sites

Handlar det om för nyproduktion enbart, eller ska det beväpnas om på befintliga fartyg?

 

100mm pjäsen är ju ett sorgebarn utan dess like med alla förseningar, tillgänglighetsproblem och framförallt bristande precision, så det är väl egentligen inte särskilt konstigt att de vill få fram något bättre.

 

Svårt att säga men artikeln säger ju "guided missile corvettes and boats" så jag gissar att det är nyproduktion robotkorvetter och mindre fartyg. I ett längre perspektiv så kan naturligtvis fler fartyg komma att omfattas. Rena stridsfartyg lär komma att prioriteras över andra fartygstyper.

 

Ok. Problemen när man höjer eldhastigheten på en pjästyp är väl just att kunna förbättra eller ens bibehålla precisionen och tillförlitligheten. Man kan jämföra med 40 mm pjäserna från Bofors/BAE och Oto Melara där den senare har lyckats ta ut en betydligt högre eldhastighet på sin "Fast Forty" men också med rapporterade tillförlitlighetsproblem.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...