Jump to content

P4 Eldledningssoldat

Recommended Posts

Tjenare, skulle vilja ha lite utvecklat från någon som pysslar med just eldledning.

1 : Är tjänsten fysiskt tuff? han i telefonen sa att det var rätt likt spaning då man smög sig framför sina egna förband.

2 : Hur är p4 som regemente?

3 : Skall gå gruppbefälsutbildningen, kommer jag då få massa special kurser och såntdär under utbildningen som inte de vanliga eldledningssoldaterna får?

Förövrigt om någon annan skall till p4 är det alltid kul att höra vad ni skall göra.

Tack på förhand!

Eldledningstjänsten kan vara fysiskt tuff. Uppträdandet är bitvis likt spaning (beroende på exakt hur högre chef vill ha det), eftersom du ska kunna leda in den indirekta elden - och om man kan vill man gärna observera den själv istället för att gå via en eldobservatör. Att jobba som spaningsgruppchef och att jobba som eldledningsgruppchef är inte riktigt samma sak, men ganska likt. På rak arm kan jag inte komma på någon annan tjänst som påminner om eldledningstjänsten.

Eldledarna på P4 åker Epbv 90 (Ett stridsfordon 9040 som är modifierat för att kunna eldleda - lite navigationssystem och så), och hur fördelningen är mellan uppsutten och avsutten eldledningstjänst vågar jag inte svara på.

P4 som regemente är trevligt, särskilt det ärofyllda detachementet ute på Kvarn. Den del som ligger i Skövde duger väl den också, och det är dit jag gissar att du ska. Där finns huvuddelen av P4as personal, med undantag för brigspan, Stridsgrupp 18 och viss skjutfältspersonal. På regementsområdet finns ett par gym, ett ryssgym, en idrottshall och några löpspår. Soldathemmet är rätt trevligt.

Skövde som stad är i huvudsak en studentstad med allt vad det innebär. Krogarna är kraftsamlade till ett par kvarter, så blir man utslängd från ett ställe är det inte långt att vingla till nästa. Vägen hem till regementet är tydligt markerad med saker som en trädallé och en passage under en järnväg, så att man ska kunna hitta hem när man är på lyset. I Skövde finns Markstridsskolan, P4 och Trängregementet (Eller T2 som det fortfarande heter hos "the locals"), och Skövde ligger rätt nära detachementet i metropolen Kvarn, K3 i Karlsborg och FöMedC + Amf1/gbg i Göteborg. Malmen i Linköping ligger inte heller jättelångt bort.

Ska du bli gruppbefäl (i betydelsen gruppchef) så kommer du att få genomgå en gruppchefsutbildning. Vad som tillkommer utöver den törs jag inte svara på, men oavsett vilket ska du nog inte se det som att du lär dig mer *utöver* det dina soldater lär sig - snarare kommer de att lära sig annat om sin specialitet medan du lär dig om chefsskap och ledarskap.

Vill inte förstöra din dag men problemet med det nya (GB) systemet är att tjänster som kräver längre utbildning alltså 11 månader alla räknas som GB. Eldledningssoldat kan du bli och det är 11 månader jag kollade även upp det på jobb.forsvarsmakten.se och där står (GB*) eldledningsSOLDAT. EGrpC som din chef kallas är lägst OR6 alltså SpecOF och förste sergeant.

Samma gäller om du går in i en K tjänst som det står GrpC är chansen liten att du blir GrpC. troligare blir du soldat ändå. t därimot är chansen att gå från GB elev till GrpC god

*där GB står för 11 månader

Edited by Jesper96

Vill inte förstöra din dag men problemet med det nya (GB) systemet är att tjänster som kräver längre utbildning alltså 11 månader alla räknas som GB. Eldledningssoldat kan du bli och det är 11 månader jag kollade även upp det på jobb.forsvarsmakten.se och där står (GB*) eldledningsSOLDAT. EGrpC som din chef kallas är lägst OR6 alltså SpecOF och förste sergeant.

Samma gäller om du går in i en K tjänst som det står GrpC är chansen liten att du blir GrpC. troligare blir du soldat ändå. t därimot är chansen att gå från GB elev till GrpC god

Jag är aningen förvirrad på vad du försöker säga. Men som jag förstår det så menar du alltså att även om man blivit antagen till en Gruppbefäl plats så är det alltså inte det som kommer att ske i slutet ändå?

När jag pratade med rekryteraren så sade han att man just blev en gruppchef. om han nu ljuger vet jag ju inte :P Det återstår att se!

Jag är aningen förvirrad på vad du försöker säga. Men som jag förstår det så menar du alltså att även om man blivit antagen till en Gruppbefäl plats så är det alltså inte det som kommer att ske i slutet ändå?

När jag pratade med rekryteraren så sade han att man just blev en gruppchef. om han nu ljuger vet jag ju inte :P Det återstår att se!

GB, PB och KB (i armén) var ett sätt att kategorisera utbildningar och befattningar efter ansvar och svårighetsgrad, grovt förklarat. Det fanns även E- och F- tjänster, främst för soldatbefattningar av olika slag.

Så en GB-tjänst skulle kunna vara en gruppchefstjänst - eller så är det en soldat som är riktigt vass på något. Därav mitt "Ska du bli gruppbefäl (i betydelsen gruppchef)". Gruppbefäl och gruppchef är alltså inte samma sak. En gruppchefsbefattning kan vara en GB-tjänst, men alla GB-tjänster är inte gruppchefsbefattningar.

Tråd/FAQ på ämnet.

GB, PB och KB (i armén) var ett sätt att kategorisera utbildningar och befattningar efter ansvar och svårighetsgrad, grovt förklarat. Det fanns även E- och F- tjänster, främst för soldatbefattningar av olika slag.

Så en GB-tjänst skulle kunna vara en gruppchefstjänst - eller så är det en soldat som är riktigt vass på något. Därav mitt "Ska du bli gruppbefäl (i betydelsen gruppchef)". Gruppbefäl och gruppchef är alltså inte samma sak. En gruppchefsbefattning kan vara en GB-tjänst, men alla GB-tjänster är inte gruppchefsbefattningar.

Tråd/FAQ på ämnet.

Delvis sant jag har för mig man tagit bort E och F tjänster och nu kallas alla GB i stället. Det står (GB) Stridsfordonsförare eller (GB) Eldledningssoldat.sedan finns ju ex (GB) skyttegruppchef. alla är 11 månader.

Sedan finns det som sagt inte en chans att någon soldat kommer jobba som EGrpC, det är en officersbefattning som du inte kan ha som soldat. om du kollar ditt mail du fått från rekryteringsmyndigheten kommer befattningen vara just eldledningssoldat möjligen (GB) eldledningssoldat.

• 4 weeks later...

Det stämmer, pratade med en nyrekryterings snubbe och han sa något helt annat. det gällde att man endast är gruppchef under själva utbildningen. Så det sög lite! så jag ändrade min utbildning till amf1 i göteborg med säkerhetssoldat sjö.