Jump to content

Göra om fystesterna/Träning

Recommended Posts

Hej gjorde min mönstring i torsdags och vart riktigt missnöjd med konditionstestet jag gjorde, fick bara en 5a :(. Började min träning i september men har inte cyklat nånting utan bara löptränat och gjort pullups, armhävningar. Fick iallafall 8/9 på styrketestet. Men detta resulterade i att jag inte hade så mycket att välja på, hade velat haft nån tjänst med markstrid, skyttesoldat eller spaning osv men för det behövde man en 6a på cykeln. Så jag valde artillerisoldat/förare men känner nu att det kommer bli helt fel och vill göra om fystesterna efter spärrtiden är slut i februari.

Idag körde jag mitt första pass med cykling/styrka, tänkte köra det 3 gånger i veckan sen löpning 2 gånger i veckan.

Jag cyklade först 5 min på nivå 5 sen ökade jag till nivå 6 och cyklade i 2 min. Kan säga att de brände som fan i benen här haha.

Sen 15 reps 3 set squats med 10 kg viktväst, körde 5 pullups mellan sets. Hade även viktväst på här.

Sen hoppade jag på cykeln igen och körde 2 minuter på högsta nivån, efter det så körde jag ett stapel program där man började på nivå 1 sen höjde den en nivå efter varje minut.

Efter de vart det drag till hakan med kettlebell 20 x 3 och armhävningar. Hur tycker ni att de här passet verkar vara?

Ska även försöka gå ner lite i vikt då jag har hört att man inte behöver cykla lika länge mellan nivåerna.

Min längd är 171.4 cm, vikt = 71 kg och ett BMI på 24,2.

Jag tar gärna emot tips på hur jag kan lägga upp min träning! Jag har dock ingen lust att lägga pengar på ett gymkort då jag har de mesta hemma.

• 3 weeks later...

Du kan dra tillbaka din ansökan till Artillerisoldat/förare, men du får vänta i 1,5 år på att göra om dina mönstringsresultat (beroende på vad man failade på, oklart hur det där funkar).

Oavsett tjänst man genomför så kan man alltid efter 1,5 år göra nya resultat på mönstringen om man vill söka till en ny anställningsort inom samma befattning/till en annan befattningsutbildning.

Det är alltid möjligt att söka sig vidare till ny befattning om dina resultat vid mönstringen och de man utför efteråt är goda nog. Min uppfattning är att det är lättare att bli anställd på den plats man genomför GMU/GU på, men det går att komma in på nya befattningsutbildningar.

Så antingen så genomför du din utbildning (man får bl.a kontakter och vitsord när man genomför utbildningen, din insats påverkar om det är goda eller mindre goda vitsord), eller så satsar du som fan på att förbättra dina resultat och påbörja din militära karriär där du vill!

EDIT: Nu såg jag att din spärrtid upphör i Februari - det är INGEN tid att vänta! Träna som fan och kör ashårt på konditionstestet.

Simning är också bra konditionsträning, samt skonsamt för leder. Vill du träna explosivitet och flås så är det intervaller som gäller. Cykling är också bra i det spektret.

Edited by Faugeljaevel

• 3 months later...