Sign in to follow this  
Followers 0
henke

Ny bok: Henrik Blanckert - KURIREN. Tävla om signerat ex.

1 post in this topic

Vi har blivit kontaktade av förlaget och kan därmed lotta ut ett signerat exemplar av boken Kuriren av Henrik Blackert.

henrik_blanckert-kuriren.jpg

UTLOTTNING AV SIGNERAD BOK

Detta kommer att ske via vår facebooksida

Avlsutad

Ingen ersättning har utgått till oss mer än att vi fått ett recensionsexemplar och möjlighet att lotta ut ett exemplar till en vinnare.

FÖRFATTAREN

henrikblanckert.jpg

Henrik Blanckert har tjugo års erfarenhet som djuphavsdykare på oljeplattformar och som säkerhetskonsult i oroshärdar/krigszoner världen över, och har bland annat jobbat med säkerhet och bevakning av företag och politiker i Somalia, Afghanistan och Irak. Har även tjänstgjort som FN-soldat.

Han har bott över hela världen, bland annat Filippinerna och Australien, men har nu slagit sig ner i Tyresö.

BOKENS HANDLING

Två självmordsbombare. Samma klockslag, olika huvudstäder. En ung svensk hittas mördad på ett hotellrum i Manila. Finns det ett samband?

Kuriren är en internationell thriller inspirerad av verkliga händelser och författaren Henrik Blanckerts egna upplevelser från den globala säkerhetsbranschen.

Med ett effektivt språk och en snabb berättarstil skildrar Henrik Blanckert en mörk historia som är lika trovärdig som spännande.

Blanckerts arbete har tagit honom världen över, med längre nedslag i Australien och på Filippinerna. Han har arbetat med personskydd och som säkerhetskonsult åt företag i bland annat Somalia, Afghanistan och Irak. Han har även en lång karriär som djuphavsdykare på oljeplattformar i bagaget.

Om Kuriren

Somalia, Afghanistan, Irak, Sydamerika. Den före detta legosoldaten Jakob Nilsson har levt sitt yrkesliv på några av jordens farligaste platser. Nu har han flyttat hem till Sverige och försöker finna sig till rätta på ett tryggt kontorsjobb som säkerhetskonsult. Jobbet får dagarna att gå, men Jakob kämpar mot både vardagens tristess och det självförakt hans livsval har orsakat. En gång i tiden levde han ett vanligt svenssonliv i Stockholm men de långa perioderna utomlands trasade sönder familjen. Hans vuxne son Pontus vill inte längre veta av honom.

Ett telefonsamtal förändrar plötsligt allt och snart sitter Jakob på ett flyg till Manila. Där möter han ett Filippinerna långt bortom kritvita stränder och femstjärniga hotell. En värld präglad av fattigdom, korruption och religiös extremism. Där ett människoliv inte är värt någonting. En värld som hans son tydligen blivit en del av. En värld som Jakob alltför väl känner igen

KÖP BOKEN
Genom att använda dessa länkar sponsar du driften av SoldF.com

Adlibris 189 kr Bokus 189 kr CDON 189 kr

SNABB INTERVJU MED FÖRFATTAREN

Jag fick möjlighet att ställa några frågor till Henrik som han svarade på mailledes./Henke

henrikblanckert2.jpg

Jag heter Henrik Blanckert och är 45 år gammal. Innan jag svarar på frågorna skall jag berätta kort om min bakgrund:

Först och främst: Att berätta om sig själv är en ny erfarenhet för mig. Med tanke på dom yrken jag har valt är det kanske inte svårt att förstå att jag hellre flyter omkring i bakgrunden utan någon uppmärksamhet. Men, men allting har sin tid och skriver man en bok så får man stå sitt kast.

Efter min tid i militären utbildade jag mig till djuphavsdykare, så kallad mättnadsdykare eller sat diver, som det kallas bland de få som håller på med detta. https://en.wikipedia.org/wiki/Saturation_diving

Jag höll på med detta i över tio år och hade förmånen att få arbeta på sådana skilda platser som Borneos djungler, Nordsjön, Persiska viken, Indien, Kina, Vietnam, Antarktis mm, mm.

Även om jag fortfarande dyker en del så har jag under de senaste fyra-fem åren främst jobbat som så kallad Private security contractor i framförallt Mellanöstern och Afrika. I början av min dykkarriär jobbade jag också med Antipirat-operationer i sydost Asien, men det är en annan historia.

Jag har haft förmånen att få bo många år i Australien men också ett år i Filippinerna, där vissa händelser inspirerade till boken som nu kommer ut.

Nu till mina svar på frågorna. Det är viktigt att komma ihåg att det är just mina svar. Frågar man tio personer inom detta yrke så får man tio olika svar.

ERFARENHET

Vart gjorde du GU och hur tycker du de kunskaperna stod sig sen när du kom ut på en internationell miljö/arbetsmarknad?

Jag gjorde min GU som jägare i Karlsborg i början av nittiotalet. De grundläggande soldategenskaperna står sig väl, även jämfört med många yrkessoldater från andra länder.

Det viktigaste för att kunna göra ett bra jobb inom den privata säkerhetsindustrin lär man sig dock inte inom försvaret. Det lär man sig över tid i form av livserfarenhet.

- Vilka missioner för Försvarsmakten/FN organisationer har du gjort och i vilken befattning? Erfarenheterna av dem.

Jag var med på den första svenska FN-bataljonen till Bosnien (BA01), och också den femte (BA05).

Under båda missionerna var jag Psk-soldat/sjvm. Man kan följa mig och min pluton under BA01 i Lars A. Karlsson alldeles utmärkta bok ”Alfa Sierra”. På den tiden var mitt efternamn ”Vestrin”.

Många pratar om PTSD, och jag känner flera stycken som drabbades av detta, i olika grad. På senare tid har jag hört vissa forskare som pratar om PTG eller Post Traumatic Growth, man kommer alltså starkare ur en eller flera traumatiska upplevelser. Utan att ha fått någon diagnos åt vare sig det ena eller andra hållet så tror jag att det senare tillståndet drabbade mig.

BOKEN

- Det finns massa spänningsromaner som ges ut i Sverige varje år. Varför ska man läsa din och till vilken målgrupp riktar den sig?

Då boken är väldigt personligt skriven vänder den sig till en bred målgrupp bland båda könen. Det är inte bara en massa skjutande, utan också hur familjer påverkas när en partner befinner sig utomlands under långa perioder. Brustna familjeband, skuldkänslor, egoism. Eller är det egoism? Kan man kalla det något annat? Boken är också intressant för att den innehåller nutidshistoria med verkliga terrororganisationer och personer som jag tyvärr har haft oturen att komma nära inpå.

- Även om författaren har gedigen egen erfarenhet av ett ämne som framhålls i marknadsföringen, så självcensurerar författaren redan i manuset. Sen filar förlaget bort alla detaljer för att tillfredsställa en bred oinsatt målgrupp. Är så fallet med denna bok? Finns det nåt att lära för den militärt intresserade även om det är fiktion?

Kom ihåg att boken innehåller både fiktion och självupplevda episoder. Vad som är vad får läsaren stå frågande inför, men mycket har hänt i verkliga livet. Förutom att namn och vissa platser har ändrats, så är ingenting censurerat. Men kom ihåg: allting är inte sant. Förlaget har inte lagt sig i med en röd penna.

Kan den militärt intresserade lära sig något?
Man kan alltid lära sig något. Många som är militärt intresserade är också intresserade av terrorism, hur dom jobbar osv. I min bok belyser jag erfarenheterna som jag har. En vacker dag kanske de erfarenheterna kommer till användning, även för den som aldrig har arbetat utomlands.

JOBBA SOM PMC
- Hur ska man göra om man som svensk vill ge sig in i PMC-branschen och är det något du rekommenderar?

Låt oss vara klara med en sak: Det är väldigt svårt att som svensk få jobb inom den privata säkerhetsvärlden idag. Det här är en väldigt anglosaxisk värld, där både stora och lite mindre engelskspråkiga länder dominerar. Man arbetar helst med kollegor som man kanske arbetade med när man bar uniform. Vem hade inte gjort det? Det finns några svenska företag som har krav på sig att bara anställa svenska medborgare. Där ligger nog den största chansen att få jobb för den som har rätt inställning och vill prova på.

Vill man jobba för ett utländskt företag, så som jag gör, är det kontakter och tur som gäller. I mitt fall var det kontakter.

För att överhuvudtaget bli påtänkt, behöver man, förutom militär erfarenhet, också en så kallad SIA frontline licens. Detta är som ett körkort, och ett krav från klienterna. Kan fås efter några veckors utbildning i England eller Sydafrika.

- Om du får välja tre saker som man bör lägga fokus på att bli bra på som PMC vad är det?

• Ödmjukhet
  • Lyssna - lär
  • Förmåga att kunna ”switch on - switch off”

UTRUSTNING

Och det som alla MÖPar undrar mest över: Vilket kit väljer du?

Ingen märkvärdig utrustning alls. Neutrala kläder i färger som inte sticker ut. Ibland samma kläder som jag har på gatan i Sverige, oftast väl ingångna gummiskor. Miljön och uppgiften dikterar utrustningen. I bästa fall har jag ett multiverktyg i bältet, samt den utrustningen som tilldelas på plats för att lösa uppgiften. Flashiga vapen som ingen har hört talas om går bort. Enkelt ska det vara. Oftast det som är vanligast på plats för att ha tillgång till reservdelar, magasin och ammunition.

Den som går omkring i välputsade kängor, karbinhakar, dyra ficklampor och handskar, blir ganska snart uttittad, inte bara av the locals utan också av sina kollegor.