Jump to content

Recommended Posts

Hejsan, jag är ny till detta forum och jag har nu suttit och försökt tolka det nya uniformsreglementet, men till ingen framgång.

Nu till min fundering: Jag var på en utbildning hos jänkarna. Utbildningen kallas Warrior leader course som riktar sig mot att utbilda gruppchefer och plutonsearganter. Efter klarade utbildning fick jag Non Commissioned Officer's Ribbon, en utmärkelse för att man har deltagit och klarat deras kurs. Ribban är som våra ribbor som man vanligtvis får med till medaljerna, dock så har jänkarna utmärkelser som bara är ribbor och ingen medalj. Då är frågan om jag ska på en bal där högtidsdräkt är krav, alltså m87 med vit utr, får jag fortfarande ha på mig min NCO ribbon?

Tack på förhand.

Tjena, jo jag har även kikat där, och om jag förstår det rätt så får utmärkelser bärgas tillsammans med medaljer på högtidsdräkt, men dessa utmärkelser placeras ju på ett annat ställe. Eftersom min utmärkelse ser ut som ett släpspänne kommer det se lite knasigt ut om jag har den där man har sina vanliga utmärkelser. Jag undrar om jag får ha det bredvid mina medaljer isåfall.

Det verkar vara lite knivigt. NCO Ribbon känns lite som ett mellanting mellan utmärkelsetecken och utbildningstecken.

Klart är iallafall att man inte blandar medaljer i original, miniatyrmedaljer, släpspännen och miniatyrband, så är det högtidsdräkt som gäller tror jag tyvärr att du får hoppa över att montera den.

Eftersom den saknar generellt medgivandetillstånd så måste ett sådant inhämtas från HKV, och vad jag förstår är praxis att om man får ett tillstånd så brukar instruktionen också vara "bär den som man bär den i ursprungslandet", och det löser ju i så fall bärandet i övrigt.

Högtidsdräkt innebär medaljer i originalstorlek. Finns ingen medalj bärs inte utmärkelsen.

För utländska utmärkelser krävs bärandetillstånd men en bedömning är att du inte kommer att få det för denna mtp denna formulering.

Innehavare av utländska och internationella utmärkelsetecken ska lämna en skriftlig ansökan om bärandetillstånd till Högkvarteret som meddelar om eventuellt bärandetillstånd. Gäller ansökan tillstånd att bära utländsk orden ska ansökan innehålla en bilaga med Kungl. Maj:ts Ordens yttrande över ordenstecknets status och lämplighet att bära på Försvarsmaktens uniformer.

Utländska och internationella utmärkelsetecken som motsvarar kategori L medges inte bärandetillstånd.