Jump to content

Logiskt tänkande

Guest URAXvarg

Recommended Posts

Guest URAXvarg

Hej hej!

Är det någon smart person här på forumet som har tips på hur man på bästa sätt kan öva upp sitt logiska tänkande. jag tänker speciellt på det test man får göra på mönstringen via datorskärmen.

Guest Fågel Fenix
hur e det nu, e det mensa som är för alla med nördindex +100? :)

Från Mensa.se :D

Detta innebär en IQ på 132 eller högre. Vi genomför IQ-test för alla som är intresserade.

Tro inte på deras svammel om att man endast kan träna upp sig några få procent. Gjorde två s.k. begåvningstest hos en psykolog i samband med anställningsintervjuer och fick 135+ i S.B skalan, sedan pluggade jag matte parallellt med jobbet i ca 2 år och bestämde mig för att göra ett nytt test då jag tyckte jag inte presterat max på de tidigare. Så jag kollade på en massa gamla test och pluggade in matematiska samband, och vips tredje gången jag skrev testet fick jag 158 vilket är jävligt mycket bättre än 135. Lite senare skrev jag ett onlinetest som man fick betala för och fick där 152. Slutsats: Test är har maximalt en säkerhet på 70 % så man ska inte lita på dem blint och man kan om man vill öka "IQ:n".

Guest Mozza
Ett tips är att läsa allt du hittar om rekursion, summor, talserier och talföljder. Då kommer du garanterat känna igen uppgifter av typen

1,1,2,5 ....?  What´s next:

Jag tror du tänker på följande serie: 1,1,2,3,5,8...

Alltså, man tar de två föregående talen och lägger ihop, 1+2=3, 3+2=5 osv...

Tro inte på deras svammel om att man endast kan träna upp sig några få procent. Gjorde två s.k. begåvningstest hos en psykolog i samband med anställningsintervjuer och fick 135+ i S.B skalan, sedan pluggade jag matte parallellt med jobbet i ca 2 år och bestämde mig för att göra ett nytt test då jag tyckte jag inte presterat max på de tidigare. Så jag kollade på en massa gamla test och pluggade in matematiska samband, och vips tredje gången jag skrev testet fick jag 158 vilket är jävligt mycket bättre än 135. Lite senare skrev jag ett onlinetest som man fick betala för och fick där 152.  Slutsats: Test är har maximalt en säkerhet på 70 % så man ska inte lita på dem blint och man kan om man vill öka "IQ:n".

IQ-test mäter bäst omkring medel, ungefär 90-110. Extremt höga eller låga värden är de dåliga på att mäta. Sedan ska man ha klart för sig att IQ-test är en färskvara, resultaten är inte intressanta om de är ett par år, även dagsformen spelar stor roll.

d97pa vet du vilket test du gjorde? På just anställningsintervjuer förekommer en hel del suspekta test. I vilket fall som helst så får man väl gratulera till ett bra resultat.

Akula som menar att IQ-test mäter en persons förmåga att göra IQ-test.

Självklart ska det vara 1,1,2,3,5......... , slant med fingrarna. Poängen var att har man läst matte känner man ju igen denna serie direkt (Fibonacci-talen) och slipper ödsla tid på uppgiften. Jag skäms och belönar mig själv med 100 armhävningar och genom att taylorutveckla något riktigt jobbigt. Testen jag gjorde utfördes hos en psykolog och var inte av typen suspekta test man kan få på t.ex. intervjuer för t.ex. olika chefsposter. Testen kompleterades sedan med personlighetestest a la big five karaktär. Bör kanske nämna att testet jag skrev 158 på var mensas antagningstest, kan för övrigt tipsa att man nu tagit bort regeln att man bara får skriva testet en gång. Man har nu tre försök, vilket kan vara bra om man har en dålig dag.

Guest Fågel Fenix

Får nog hålla med dig

en något långsökt liknelse:

En kille på min skola är väldigt duktig på matte, pluggar extra utanför skolan och grejer. Men han lyckas inte ngt vidare på proven. Så man kan allt vara bra på en sak även om det inte märks under proven! B)

Helt rätt! Så kallade "IQ-test" mäter bara en persons förmåga att se vissa samband, inte hur intelligent en person är.

/Magnus, som har "130 i IQ".

Håller helt med, har en polare som är grymt smart men som alltid skriver kass på "IQ" test. Känns lite som om testen mäter förmågan att se "märkliga" samband. Kan nämna att en av medlemarna i mensa t.ex. hade under 3.0 i snitt från gymnasiet och jobbar som servitör, så betyg mäter inte "IQ" även om man ofta får bra betyg om man är "smart" och samtidigt lite plugghäst.

Vill bara påpeka att tråden startades med anledning av att URAXvarg ville ha hjälp....

Det har börjat spåra ut till en tråd för inbördes IQ-beundran :P

//Yman, moderator :baskerHKP:

Vill bara påpeka att tråden startades med anledning av att URAXvarg ville ha hjälp....

Det har börjat spåra ut till en tråd för inbördes IQ-beundran  :P

//Yman, moderator :baskerHKP:

men om jag tycker att jag är jättebra var kan jag då få säga det någonstans?? :D:((:((:((:((

Kan bara instämma...

//FBS

Det har börjat spåra ut till en tråd för inbördes IQ-beundran  :P

//Yman, moderator :banana

Jädrans, se hur tankspridd man kan vara. Det var ju goda råd det skulle bli.

Jag tror det mesta har sagts, sidor på nätet med sifferföljder funkar säkert, likaså uppgifter av typen "du ser en låda från höger om man nu istället ser den härifrån, hur ser den då ut (undrar om någon fattar vad jag menar)". Om jag minns rätt från mönstringen (12-13 år sedan eller nått) så var det inte bara uppgifter som hade med siffror att göra, så snöa inte in på sådana.

Lycka till med hjärn böj och sträck

En sista IQ grej också, mönstrings testerna är inte ett IQ test, det är inte Mensa-testet heller, för att det ska få vara ett riktigt IQ-test krävs normering och standardisering. Om jag minns rätt så är det bara psykologförbundet i sverige som kan godkänna test.

Nog om IQ från Akula (jag tänker vegitera i sommar, inte en vettig tanke innan augusti)

För WAIS (inte BAJS, som en kursare trodde det hette) i tiden, ett riktigt IK-test

Det är inte bara din logiska förmåga du kan träna upp till provet. Kommer en hel del ord också så börja plugga in SAOL så kan du nog höja en del :D

Seriöst så tror jag att det enda du kan göra är att vänja dig vid likadana prov ungefär. Att träna upp sig bara för det provet är nog ganska lönlöst. Som att plugga till högskoleprovet, fast värre.

• 4 years later...

Visst är IQ-test känsliga för dagsform. Tänk er bara följande:

Ena lektionen är jättejobbig ocvh du får huvudvärk av det minsta lilla problem.

Efter lektionen tar du en Ipren som du har i skåpet (bättre ha än...) sen är det en liten håltimme.

På nästa lektion går allt mycket bättre. När du kommer hem kollar du igenom de problem du fastnade förut och bara skrattar åt din tidigare oförmåga...

(detta har hänt mej)

Det finns en anledning att jag under alla år av prov (främst högstadet och gymnaset) har utvecklat en rad förberedelser inför prov.

(sov ordentligt natten före, ät rätt innan, lite choklad med för att hålla blodsockernivån uppe, vatten osv)

Och visst kan man träna sig på IQ-test, vissa delar av dessa liknar väldigt mycket de uppgifter man har på diverse prov i skolan (främst i matten) och dom kan man ju träna sig på, varför skulle man annars gå i skolan.

Men det finns säkert en hel del andra kompnenter som spelar roll...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...