Jump to content

Fågelbröstet

GRK-apan

Recommended Posts

Läser just nu boken Fågelbröstet, har läst den innan. Hur pass sanningsenlig är den egentligen. Man vet ju att historier om det militära har en förmåga att överdrivas rejält. En del saker än ju övermänskliga i den boken.

Är det någon som har någon bakgrundsfakta? Är det en sann historia?

Vet inte om det är en sann historia.

Men om man läser dagböcker från Jump school och Ranger school så verkar det vara det som beskrivs i boken överensstämma med verkligheten.

Det finns en del såna upplagda på nätet, har dock ingen länk tillgänglig men sök så skall du finna.

En del saker tycker jag är lite märkliga iaf.

T.ex att det skjuts ner en lada med två SAW och sen tycker jag det görs ohyggliga mängder böj/sträck. Hundratals är inte ovanligt förekommande.

Men det är en bra bok. Har gått igenom den fler än 1 gång.

@Doyle

Precis! Antalet böjsträck hängde jag upp mig på. Okej att dom grabbarna är vältränade men 500 st som det nämns?!?!

Och 7 nätter utan sömn följt av 2 timmars sömn och 7 nätter till ungefär. Tror att man bör ta den boken med en nypa salt även om den är ruggigt bra.

Det var ett tag sen jag läste boken men om jag inte kommer ihåg fel så tillhörde huvudpersonen Rangers 2nd Bat/75th Inf eller????

Enligt min kära far, som håller hyfsat bra koll på sånna saker, så var det enheter ur följande förband som deltog i Operation Urgent Fury på Grenada;

1st Ranger Bat / 75th Infantry.

2nd Ranger Bat / 75th Infantry.

U.S Marines.

Speciall Forces.

Pathfinders( vete fan om dom också tillhör 75th Infantry) :)

Det var någon tidigare någon stans på forumet som kallade de Grenada-utflykten... Kan bara säga som farsan "Men still died"... :((

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...