Jump to content

Engelska (?) ylletröjan i försvaret på 80-talet

Ro/Lt

Recommended Posts

Hej, jag kom att tänka på föregångaren till den reglementerade tröja m/87 som var en sorts liknande tröja men ändå inte riktigt, vill minnas att den var kanalstickad och lite mörkare grön. Hade den ett m-nummer och hur kunde den annars tolererats i FM? Vad jag minns kunde den ses på 80-talet...

Edited by henke
m/86->m/87

Det var såvitt jag minns en standard brittisk tröja i något yllematerial som kunde köpas för egna pengar, och som var officiellt - eller åtminstone inofficiellt - tillåten att bära. Den hade förstärkningar på armbågarna, men inga penn-/solbrille-fickor och ingen hållare för namnbricka.

Har jag för mig, ska man väl tillägga.:)

Edited by Unicorn

Jag har små minnen av tröjan under namnet, Natotröja eller är de en annan tröja. Jag tror den hade ungefär samma status som Shemagen har nu. Accepterad men egentligen inte tillåten. De är dessutom svårt för officerarna att säga till Lasse i ledet om de sen vill använda saken.

Frågeställningen fick mig att bläddra i minnesböckerna från utlandsmissionerna 94L och 96L, (Libanon 1987-88). Ser att vi var tilldelade en ylletröja väldigt lik "ylletröja m/87 grön", (M7321-206000), fast den vi var utrustade med hade även en hellång dragkedja. Under grundutbildningen på slutet av 70-talet var jag tilldelad en motsvarande ylletröja med hellång dragkedja, men då utan armbågsförstärkningar, axelförstärkningar och axelklaffar för att fästa gradbeteckningshylsor i... Vill minnas att båda tröjorna var godkända som nån sorts befälströja. Den enskilde soldaten fick länge nöja sig med en hederligt stickad ylletröja grbrgr, (Gråbrungrön eller, hmmm, stod förkortningen för grönbrungrå? Lärde mig aldrig riktigt det där...). Nåväl ollen grbrgr, (vilken i sin tur gett namnet till mössan olles brorsa - också grbrgr), kunde efter ett antal tvättar och värnpliktsgenerationer ha de mest upptänkliga former, (typ långa ärmar men kort i midjan, eller tvärt om. Dvs ingen den andra riktigt lik... :baskerFN: ). Kanske därför utlandsstyrkan i sin helhet då det begav sig utrustades med en "modernare befälströja", starkt påverkad av natotröjan? Och när den tröjan ändå var så lik en natotröja var det bara att bita i det sura äpplet och blunda när soldater och befäl tog egna initiativ, (vilket ska vara en bra befälsegenskap för övrigt), och införskaffade egna dragkedjelösa natotröjor...

Jag har små minnen av tröjan under namnet, Natotröja eller är de en annan tröja. Jag tror den hade ungefär samma status som Shemagen har nu. Accepterad men egentligen inte tillåten. De är dessutom svårt för officerarna att säga till Lasse i ledet om de sen vill använda saken.

Hittade en bild på "standardtröjan" för soldater från 80-talet. (Bilden tagen 1987). Den hade inte dragkedja hela vägen , som den FN-förbanden hade (och var inte godkänd att bära som ytterplagg).

Jag minns att det bland officerarna förekom både tröja m/86 och privatinköpta "Wooly Pully".

I de flesta tidningar som vände sig till försvarets personal fanns annonser där man kunde beställa nämnda "NATO-tröja".

K4-1%20kopia_zpstsfj9p4a.jpg

Det fanns också den s k "islandströjan", som var en underbart varm skapelse i grönt ylle. Om jag inte minns fel fanns den endast vid FJS, KA1 (KJ-komp), I22 och K4:

http://digitaltmuseum.se/011024256861/islandstroja

Hittade en bild på "standardtröjan" för soldater från 80-talet. (Bilden tagen 1987). Den hade inte dragkedja hela vägen , som den FN-förbanden hade (och var inte godkänd att bära som ytterplagg).

Jag minns att det bland officerarna förekom både tröja m/86 och privatinköpta "Wooly Pully".

I de flesta tidningar som vände sig till försvarets personal fanns annonser där man kunde beställa nämnda "NATO-tröja".

K4-1%20kopia_zpstsfj9p4a.jpg

Det fanns också den s k "islandströjan", som var en underbart varm skapelse i grönt ylle. Om jag inte minns fel fanns den endast vid FJS, KA1 (KJ-komp), I22 och K4:

http://digitaltmuseum.se/011024256861/islandstroja

Jag bild googla "Wooly Pully" och stämmer bra med min minnesbild. De knepiga är att de var i början på 90talet så M/86 borde ha funnits. Kanske beror de på att M/86 stod i uniformsreglementet som bara för befäl, Nato tröjan stod inget om. Jag köpte dock aldrig någon.

Är det inte ylletröja m/87 grön/blå som jämförs med "wooley pully", inte m/86... (Det finns väl ingen tröja m/86?) Under värnplikten var det aldrig någon diskussion om någon ful-Nato-tröja skulle användas, även av de som var befälselever. Tröja m/90 var ett bättre och varmare alternativ med dragkedja, hög krage och tumgrepp. Från kompisar på andra förband kommer jag dock ihåg kontroverserna runt "wooley pully" - om den var tillåten och för vilka.

F.ö. kommer jag ihåg den ylletröja grbrgr jag fick ut som hv-ungdom i slutet på 80-talet: tight som en kramande boa, och med en fet, nästan inoljad, yta (i den mån man kan beskriva en yta på en ylletröja). Den hade dessutom den där doften som omgav all militär materiel och fanns i alla förråd.

Jag hade Ylletröja grbrgr under GU.

Sen fanns det en grön med axelklaffar och div förstärkningar, den kallade vi för Nato-tröjan. Det var nog inte m/87.

Jag köpte vid muck en grön ylletröja med hel dragkedja och inga tygdetaljer, på förrådet. Beteckning på den?

• 2 weeks later...