Kimsan

Saab/Kockums Ytstridsfartyg

18 posts in this topic

Saab har presenterat lite nya ytstridsfartyg, tyvärr är det endast lite bilder i bakgrunden men det ser ut som en modern Norrköping dvs FAC, sedan ser vi något som liknar patrullbåt helikopterplatta och sedan FlexPatrol. Troligen bygger "FAC/Spica Mk V" på FlexPatrol

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant! Skönt att det äntligen kommer ut lite mer info om vad de kokar inne på Kockums. Hoppas det dyker upp mer på hemsidan snart!

Varianten vid 0:57 ser högintressant ut!

Edited by JakobS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har även ju dykt upp lite nytt på hemsidan på sistone gällande superstrukturen i komposit som exporterats till Singapore (visserligen med andra sensorer). Den ingår med all säkerhet i dessa fartygskoncept då en del av dem lär vara hälften stål hälften komposit.

 

naval-combat-system-gif.jpg

naval-combat-system-graphic-gif.jpg

http://saab.com/naval/decision-superiority/combat-management-systems/navalcombat/

Edited by JakobS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen robotbåt?

 

Fullfjädrade robotbåtar som typ har i mångt och mycket spelat ut sin funktion numera, eftersom de är rätt dåliga på allt annat än att göra robotanfall mot fiendefartyg och förhoppningsvis hinna träffa något större och dyrare innan de själva blir prickade. I och med att den allmänna numerären av krigsfartyg sjunkit och sjömålsrobotar blivit både effektivare och allmännare har de dessutom blivit valida primärmål och detta har lett till att enheter utan ett någorlunda kvalificerat robotluftvärn inte har en chans att överleva speciellt länge. Detta gör att det heller knappt finns någon marknad för något mindre än lätta korvetter med VL-celler av något slag.

 

En lätt korvett med kort- eller medeldistansigt luftvärn, eventuellt en helikopter och ett motsvarande antal sjömålsrobotar som en robotbåt kan genomföra i stort sett allt en robotbåt kan, men dessutom en uppsjö fler uppgifter (ubåtsjakt, konvojering etc) än bara all out Tora! Tora! Tora! och detta med en betydligt längre uthållighet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen robotbåt?

 

Jodå.

 

På denna sida finns det bilder: http://mediaportal.saabgroup.com/#/

 

Det rör sig om ett minfartyg på 80 meter, en Flexpatrol på 98 meter samt en mindre enhet som endast syns på de två bilderna som visar alla tre enheterna i grupp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser lovande ut, hoppas att det blir ngt. av det där som tillfaller Försvaret också A.S.A.P!!!..

Upprustningen behövs nu & inte om 5,8 eller 10 år & framåt

Share this post


Link to post
Share on other sites

OPV-Flex.thumb.jpg.44b436fdd0551a7aa91e911cf102ae87.jpg

 

Ny bild på FlexPatrol 98. Riktigt fint fartyg! Indikerar nog också att Kockums inte vill bygga helt i komposit igen. Skulle dock gärna se att man går på fasta sensorer om man ska bygga nytt.

 

Sen är det nog frågan om man ska satsa på så stora och dyra fartyg istället för mindre och fler enheter, men det är en annan debatt.

 

saab-mcmv80.thumb.jpg.65f06cc288ad9c01a309230283b8937b.jpg

 

Även kommit mer info på hemsidan om den nya minröjaren, MCMV 80. Dock så tycker jag nog att besättning på 40-60 personer är i största laget för denna typ av fartyg.

 

http://saab.com/naval/Submarines-and-Warships/naval-surface-ships/mcmv80/

Edited by JakobS

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, JakobS said:

OPV-Flex.thumb.jpg.44b436fdd0551a7aa91e911cf102ae87.jpg

 

Ny bild på FlexPatrol 98. Riktigt fint fartyg! Indikerar nog också att Kockums inte vill bygga helt i komposit igen. Skulle dock gärna se att man går på fasta sensorer om man ska bygga nytt.

 

Sen är det nog frågan om man ska satsa på så stora och dyra fartyg istället för mindre och fler enheter, men det är en annan debatt.

 

saab-mcmv80.thumb.jpg.65f06cc288ad9c01a309230283b8937b.jpg

 

Även kommit mer info på hemsidan om den nya minröjaren, MCMV 80. Dock så tycker jag nog att besättning på 40-60 personer är i största laget för denna typ av fartyg.

 

http://saab.com/naval/Submarines-and-Warships/naval-surface-ships/mcmv80/

 

Skulle väl knappast kalla det en ny "Korvett", snarare Fregatt med tanke på storlek och besättning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur man vill benämna den är nog upp till var och en. Finns ingen knivskarp gräns mellan Korvett och Fregatt längre.

 

Exempel på moderna korvetter med högt tonnage:

https://en.wikipedia.org/wiki/Steregushchiy-class_corvette

https://en.wikipedia.org/wiki/Gowind-class_corvette

 

Exempel på modern fregatt med lågt tonnage:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lekiu-class_frigate

Edited by JakobS

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-04-02 at 4:33 PM, Kimsan said:

 

Skulle väl knappast kalla det en ny "Korvett", snarare Fregatt med tanke på storlek och besättning

Det är snarare räckvidd och uthållighet man ska titta på. (Fast det ser vi av exemplen ovan att det inte heller behöver vara nån jätteskillnad.)

Vad gäller besättning tror jag det kommer sig av att det ska finnas plats för "extra" båtar och då förstås deras besättningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-04-02 at 11:53 AM, JakobS said:

saab-mcmv80.thumb.jpg.65f06cc288ad9c01a309230283b8937b.jpg

 

Även kommit mer info på hemsidan om den nya minröjaren, MCMV 80. Dock så tycker jag nog att besättning på 40-60 personer är i största laget för denna typ av fartyg.

 

http://saab.com/naval/Submarines-and-Warships/naval-surface-ships/mcmv80/

 

Intressant fartyg. Jag är dock lite förvånad över storleken 1250 ton. Det har ju redan rests invändningar mot att Visby på 640 ton ska kunna användas för att röja minor. Man menar att  det vore mer eller mindre självmord att ge sig in ett minfält med ett så stort fartyg. Dock ska man komma ihåg att Visbys ev. minröjningsförmåga är för självförsvar och inget annat.

 

Vad ska man då säga om MCMV 80 som har dubbla tonnaget mot Visby? Dessutom så verkar det märkligt att man använder en så stor och kraftig pjäs som Bofors 57 mm på ett minröjningsfartyg. Vilka negativa konsekvenser kan detta ha för fartygets möjligheter att röja magnetiska minor? Intressant dock med landningsdäck (och hangar?) för UAV.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7 april 2017 at 6:36 AM, griffon said:

Det är snarare räckvidd och uthållighet man ska titta på. (Fast det ser vi av exemplen ovan att det inte heller behöver vara nån jätteskillnad.)

Vad gäller besättning tror jag det kommer sig av att det ska finnas plats för "extra" båtar och då förstås deras besättningar.

 

Den klassiska definitionen är väl att man ska kunna eskortera andra fartyg samt kunna bedriva ubåtsjakt med en fregatt. Detta uppfylls ju dock av många mindre fartyg idag.

 

On 7 april 2017 at 9:55 AM, Perman said:

Det har ju redan rests invändningar mot att Visby på 640 ton ska kunna användas för att röja minor. Man menar att  det vore mer eller mindre självmord att ge sig in ett minfält med ett så stort fartyg. Dock ska man komma ihåg att Visbys ev. minröjningsförmåga är för självförsvar och inget annat.

 

Har personligen inte hört något om att Visbys storlek skulle vara ett problem, eller att hon enbart har defensiv förmåga. Det jag hört är att många tycker det är otroligt dumt att avvara den typen av plattform till minröjning samt att utrustningen för detta tar bort 4 sjömålsrobotar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med dessa fartyg känns det som om Saab missat omsvängningen från internationella insatser med mer patrulliknande större fartyg och det fokus på länders egna försvar som skett de senaste året/åren.

 

Eller så är detta fartyg ämnade för internationella aktörer, alltså inte de som verkar på Östersjön, Nordsjön och utmed Europas kust, utan mer verkar ute på större hav.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Frippe said:

Med dessa fartyg känns det som om Saab missat omsvängningen från internationella insatser med mer patrulliknande större fartyg och det fokus på länders egna försvar som skett de senaste året/åren.

 

Eller så är detta fartyg ämnade för internationella aktörer, alltså inte de som verkar på Östersjön, Nordsjön och utmed Europas kust, utan mer verkar ute på större hav.

saken är ju de att fartygen är planerade efter hur de trodde att verkligheten skulle se ut idag, när de börja planera fartyget. vilket borde vara ungefär samma som för alla andra som konstruerar större system. ser vi på tex Visby så börja de projekteras 95 och första leveransen var 09. Om bara studier och ritningar finns borde dock de kunna ändras ganska fort. Så snart Ledningen insett att de är fel fartyg de projekterar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10 april 2017 at 8:43 AM, Frippe said:

Med dessa fartyg känns det som om Saab missat omsvängningen från internationella insatser med mer patrulliknande större fartyg och det fokus på länders egna försvar som skett de senaste året/åren.

 

Eller så är detta fartyg ämnade för internationella aktörer, alltså inte de som verkar på Östersjön, Nordsjön och utmed Europas kust, utan mer verkar ute på större hav.

 

On 10 april 2017 at 10:16 AM, speculatores said:

saken är ju de att fartygen är planerade efter hur de trodde att verkligheten skulle se ut idag, när de börja planera fartyget. vilket borde vara ungefär samma som för alla andra som konstruerar större system. ser vi på tex Visby så börja de projekteras 95 och första leveransen var 09. Om bara studier och ritningar finns borde dock de kunna ändras ganska fort. Så snart Ledningen insett att de är fel fartyg de projekterar.

 

Skulle tippa på att marinen själva varit med en hel del under projekteringen av dessa fartyg. Fram tills för några år sedan (var väl runt 2012 det övergavs helt?) så planerades det ju för två stycken nya ytstridsfartyg som skulle klara av längre internationella insatser.

Edited by JakobS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mer information om MCMV 80 har framkommit den senaste veckan. Finns en riktigt bra film på youtube för den som är intresserad.

 

Hon är mycket mer modulär än vad som tidigare varit känt, i alla aspekter egentligen. Fartyget erbjuds för närvarande till Holland och Belgien som kikar på nya minsvepare, men frågan är om man där kan konkurrera med en mer inhemsk lösning. Ska bli roligt och se om detta blir något för vår egen marin nästa decennium.

 

5939990be152b_Skrmavbild2017-06-07kl_22_58_49.thumb.png.977779a9faa7bd36c0e41de46ffb2f70.png

Fartyget i utförande där fokus helt ligger på minröjning. Platta för mindre drönare och vapenstation i fören.

 

59399920dfaf4_Skrmavbild2017-06-07kl_22_58_56.thumb.png.ef37308a96a4cfc5e0c84c8e6ed3f14c.png

Betydligt mer kapabelt fartyg, men dubbel roll som patrullfartyg. Fullstor platta för NH90, 57mm, Ceros 200 och fulltstor sensormast. Kan även fås med mindre luftvärnsrobot för självförsvar.

 

Quote

According to Saab, the MCMV 80 can be tailored to a wide range of different missions. Containerized mission modules allow you to conduct operations both in the minefield and outside. With a helicopter flight deck and a UAV hangar you add logistic and reconnaissance operation capabilities. Two stern ramps and a launching crane enables the launch of ASUV, ASV, ROV and RHIB's or interceptors. Together, it makes the MCMV 80 the perfect platform for a wide range of manned and unmanned operations.

 

The arrangement of the MCMV is focusing on supporting lean operations. For example, the operator room and the bridge are integrated in one 360° 'superbridge' to facilitate communication and enhance situational awareness operator, the navigation and optionally the flotilla command.

The MCMV 80 is a new design following Saab's evolutionary design approach, meaning that innovative ideas are introduced step by step, together with proven designs. This enables Saab to provide completely new solutions with low technical risk, without having to include obsolete technology or ideas.

 

The MCMV 80 can be delivered with different levels of signature management. From lower MCM signatures and less stringent requirements up to the highest shockproof requirements and stealth capabilities. Similar to the Visby class corvettes, MCMV 80 benefits from the use of carbon fiber reinforced plastic in the hull superstructure.

 

Edited by JakobS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now



  • Similar Content

    • By Vildmannen
      http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...5_854__,00.html
       
      http://www.saab.se/node3299.asp?id=2004072000040
    • By swestres
      Som skrivet, någon som kan upplysa mig om SHARC? Det enda jag vet om det är att det är en UCAV som tas fram av Saab just nu, men på deras sida står inte så mycket...
    • By Vildmannen
      http://di.se/NoFlash.asp?ArtId=2003%5C12%5C09%5C94243
       
      Citat ur artikeln; Saab hoppas få leverera flygplanet Saab 2000 och en ledningscentral för bevakning av luftrummet.
       
       
      Men SAAB 2000 slutade väl tillverkas för flera år sedan när efterfrågan på turboprop dalade?
       
      Eller har SAAB ett antal osålda maskiner stående nånstans?
    • Guest Pal
      By Guest Pal
      Såg detta på TV4 precis nu.
       
       
      "Idag så premiärvisar Saab sitt nya pilotlösa stridsflygplan på flygmässan i frankrike, vi hoppas ha bilder därifrån i vår sändning. Se ekonominyheterna ikväll klockan 18:xx"
       
      Precis så sa dom, någon som vet något mer? Är Sharc så klar att dom kommer flyga med den?
    • By Pal_oldpc
      Draken plan som med vrålande motorer ljudbangar, då de utför skarpa jakt/identifikations-uppdrag över Österike.
      Intressant artikel, lite dålig engelska dock.
       

      http
      :)/www.airpower.at/news01/1105_interce...index.html