Jump to content

En lite kontroversiell fråga

Recommended Posts

Hej.

Jag har länge velat gå igenom GMU och delta i hemvärnets aktiviteter. Ser aktiviteterna i sig som goda friluftsaktiviteter, ser tjänstgöringen och utformningen av organisationen som en god idé och vill gärna lära mig lite mer om det miitära.

Saken är dock att jag har lite olika erfarenhet av folk som är med i Hemvärnet. De få bekanta som jag genom åren har talat om saken flyktigt har beskrivit det i helt okej ljus men den enda längre personliga erfarenhet jag har var negativ.

Det var nämligen så att jag för ett par dagar var i Kalmar på en informationsvecka kring något helt annat, bodde på ett vandrarhem och den första dagen som jag var där kom ett.... kompani? ... hemvärnssoldater in. Det var helt reko med mig, babblade lite med dem om saken då jag fick chansen.

Men på kvällarna rådde en helt annan, rätt skrämmande atmosfär.
Nog för att de festades och dracks mycket, skit samma, men det sieg-heilades, lyssnades på diverse musik och betedde sig rätt svinigt. Oljudet höll på två kvällar i rak in i småtimmarna.

Jag är en invandrare och medan jag inte bryr mig nämnvärt om mina vänner ex. röstar på Sverigedemokraterna (jag kan förstå frustrationen som folk känner) så bryr jag mig nämnvärt om jag är runt folk som flyktigt sieg-heilar och beter sig svinigt.

Är detta något jag behöver ha i åtanke? Hur vanligt förekommande är sådan aktivitet och sådana personer inom hemvärnet? Hur vanligt är det med invandrare inom organisationen?

Sen har jag en teknisk fråga också.
Jag är lite av åsikten att vi behöver värna våran neutralitet och rikta in oss på ett Nordiskt, speciellt Finskt samarbete hellre än NATO eller ens EU.

Finns det någon risk att jag vid en framtida interventioner av Ryssland i exempelvis Estland (som har en 30% rysk befolkning) skulle kunna tvingas in i strid?
Om Sverige bestämmer sig för att skicka trupp dit eller liknande, vad är den rådande situationen då?

Mvh!
Senapen.

Hej.

Jag har länge velat gå igenom GMU och delta i hemvärnets aktiviteter. Ser aktiviteterna i sig som goda friluftsaktiviteter, ser tjänstgöringen och utformningen av organisationen som en god idé och vill gärna lära mig lite mer om det miitära.

Saken är dock att jag har lite olika erfarenhet av folk som är med i Hemvärnet. De få bekanta som jag genom åren har talat om saken flyktigt har beskrivit det i helt okej ljus men den enda längre personliga erfarenhet jag har var negativ.

Det var nämligen så att jag för ett par dagar var i Kalmar på en informationsvecka kring något helt annat, bodde på ett vandrarhem och den första dagen som jag var där kom ett.... kompani? ... hemvärnssoldater in. Det var helt reko med mig, babblade lite med dem om saken då jag fick chansen.

Men på kvällarna rådde en helt annan, rätt skrämmande atmosfär.

Nog för att de festades och dracks mycket, skit samma, men det sieg-heilades, lyssnades på diverse musik och betedde sig rätt svinigt. Oljudet höll på två kvällar i rak in i småtimmarna.

Jag är en invandrare och medan jag inte bryr mig nämnvärt om mina vänner ex. röstar på Sverigedemokraterna (jag kan förstå frustrationen som folk känner) så bryr jag mig nämnvärt om jag är runt folk som flyktigt sieg-heilar och beter sig svinigt.

Är detta något jag behöver ha i åtanke? Hur vanligt förekommande är sådan aktivitet och sådana personer inom hemvärnet? Hur vanligt är det med invandrare inom organisationen?

Sen har jag en teknisk fråga också.

Jag är lite av åsikten att vi behöver värna våran neutralitet och rikta in oss på ett Nordiskt, speciellt Finskt samarbete hellre än NATO eller ens EU.

Finns det någon risk att jag vid en framtida interventioner av Ryssland i exempelvis Estland (som har en 30% rysk befolkning) skulle kunna tvingas in i strid?

Om Sverige bestämmer sig för att skicka trupp dit eller liknande, vad är den rådande situationen då?

Mvh!

Senapen.

De första som du skrivet låter lite knepigt. Jag utesluter inte att de inte finns kompanier med problem. men åtminstone i den bataljon jag är medlem i skulle individer som beter sig så. ganska snabbt få ett ganska jobbigt samtal om värdegrunden i försvarsmakten och deras framtid i hemvärnet med lämpligt högre befäl. De övningar jag varit på har de varit ganska så tyst väl före midnatt om inte tjänsten krävt annat.

Jag har inga siffror på antalet invandrare i hemvärnet eller ens den bataljon som jag är medlem i. var någon föddes är helt enkelt inte en av sakerna som avgör hur bra någon är som militär.

När de gäller den tekniska frågan så deltar inte hemvärnet som organisation i Utlands uppdrag. vänskapligt utbyte förekommer. men för väpnad strid så är östersjön och Torneälven gränsen för operationsområdet.

Jag har inga siffror på antalet invandrare i hemvärnet eller ens den bataljon som jag är medlem i. var någon föddes är helt enkelt inte en av sakerna som avgör hur bra någon är som militär.

Jo, precis :)!

Dagens läger oroar ju, manövrar ute på Östersjön går ju inte att utesluta. Men som hemvärnssoldat så kan man alltså inte bli ombedd att strida utanför det egna landets gränser i alla fall, ens om det är kris?

Händelserna på vandrarhemmet låter som något som skulle kunnat inträffat för 15-20 år sedan, har det skett i närtid är det ytterst anmärkningsvärt. (Även pre-2000 skulle jag höjt på ögonbrynen.)

Det finns inget i hemvärnsavtalet som kräver att du som hemvärnssoldat genomför fredstida utlandsstjänstgöring, på samma sätt som fastanställd personal. Om skiten träffar fläkten och vi hamnar i ofred är det bara att gilla läget och åka dit riksdag/regering väljer att skicka oss.

Har svårt att se hur ett Kompani på 120 - 160 individer tar in på ett vandrarhem och super och gör ngn form av nazi hälsningar.

OM det nu var ett gäng individer som gjorde detta så är det absolut inte Hemvärnsfolk.

Var utspelade sig detta och när ?

Har svårt att se hur ett Kompani på 120 - 160 individer tar in på ett vandrarhem och super och gör ngn form av nazi hälsningar.

OM det nu var ett gäng individer som gjorde detta så är det absolut inte Hemvärnsfolk.

Var utspelade sig detta och när ?

I agree.

Jag har mycket svårt att tro att det var hemvärnspersonal, om det nu skedde alls.

Nja, jag vet att jag borde ha kollat upp innan men jag lade ju till ett litet frågetecken där.
Det var definitivt mindre än ett kompani i så fall. Runt 30 pers? Kanske var de del av ett kompani och de andra gick in på ett annat vandrarhem? Tror de hade 2 kanske tre större rum. Oljudet kan ju ha fått det att låta som att det var fler än det verkligen var.

Runt 30 pers...vart många år sen nu, kanske 5-6 år sen. Det utspelade sig som sagt i Kalmar....sec ska se om jag kan hitta stället. Jo tror nog att det var här: http://hotellsvanen.se/

Definitivt hemvärn. Vi babblade om saken lite innan. Det var under kvällen som det var lite åt helvete. Bryr mig inte nämnvärt om att det var högljutt, kunde säkerligen sagt till. Faktum var att andra kvällen så sa någon officer eller liknande till dem också. Utan mest mentaliteten :) Men det viktiga är ju hur det är nu.

Ni upplever generellt sett att det inte är så vilket ju är bra!

Edited by Senapen

Jag har personligen inte uppleft något liknande,och då har jag varit runt en del. Jag har 10+år. Om det var en pluton som var ute, upplägget verkar konstigt, jag har aldrig hört att man nyttjar vandrarhem i tjänsten, plus festande.

Det som är tydligt är att det finns/fanns (iaf en) pluton som har stora problem med kulturen.

Synd att det inte kom fram när det hände så det hade kunnat gjorts något åt det. Förjävligt.

Alright. Näh men de e ändå nice å höra att det generellt inte finns en sån kultur.
Ska bli kul o kolla upp allt sen och kanske köra på en GMU någnstans under våren om det erbjöds då eller den under sommaren som ändå ska finnas om jag minns rätt.

Själv klarar jag en ganska lång march (3-4 mil) och har en ganska god fysik men konditionen är inte den bästa, så de e lä nått o jobba på tills dess.