Jump to content

Vad är det som driver folk till att hoppa av?


Guest Secce

Recommended Posts

Guest Secce

Kanske en dum fråga, men jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör att man hoppar av en utbildning, i närmare detalj. Är det stressen? Isådana fall, vad är det som är upphovet av stressen? Vilka andra psykiska faktorer spelar in hos dem som inte "pallar" och tvingas hoppa av? Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

inom jägare och såna "hjärn döda" utbildningar där man ska trimma folk extra mycke att lyda order blindt kör man med mycke onödiga ordrar.. typ gå upp 04.00 och bädda sängen, många ser inte det som att man svetsar ihop gruppen och få dom att hoppa upp ur sömnen på order tror att det är för att jävlas med mera och får en negativ syn, det kan vara en anledning.. sen finns så klart den fysiska.. "jag orkar inte mer" ;)

 

sen är militären "social" och en del människor är inte det, finns nog  tillräckligt med anledningar för att skriva en tjock och tråkig bok ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara svara för min "egna" del av 'firman', dvs KustJS, vanligast är att folk inte pallar den ständiga stressen, pressen att inte vara sist och de som inte klarar hävda sig i den sociala hierarkien eller helt enkelt de vars kroppar rasar ihop.

 

När man rycker in, är omställningen från gymnasiets och mammas slentrianmässiga krav, till "krigets krav" närmast total - i början springer all omkring och har nollkoll, tidskraven upplevs som mördande och onödigt hårda.

 

Vid inryck är det en grupp individer, vana att göra som de själva känner för och vill, fullständigt värdelösa som soldater i grupp - därför kan det upplevas som knäckande att helt plötsligt bli beroende av andra, som kanske inte alls gör som man själv vill eller är van. Konflikter är vanliga - vilket är normalt med individer som skall uppnå gruppmål under stor stress.

 

Grupptrycket gör ofta sitt, de som inte hävdar sig tillräckligt väl blir ofta hackkycklingar och mobbing är relativt vanligt (absolut inget specifikt för KustJS), alla har så fullt upp med att klara sig själva - men har samtidigt ett ansvar att GRUPPEN klarar sig. Fallerar EN, fallerar GRUPPEN, alltså är grupptrycket stort.

 

Många har helt enkelt svårt att mentalt klara av de enformiga övningarna, sömnbristen (det där med 8 timmar sömn/dygn kan man glömma ganska kvickt, 2-5 är normalt), nötningen på kroppen och gamla idrottsskador som slår upp igen (därför är det viktigt att inte DÖLJA/mörka sådana saker för mönstringsförrättaren).

 

Av de som har flickvänner vid inryck är det väl någon enstaka som har dem kvar vid muck.

 

>> granQ <<

Korkat uttalande..."hjärn död" utbildning (att du betraktar jägare som "hjärn döda" säger mer om dig själv än tvärtom, vad grundar du uttalandet på?).

Felstavat dessutom.

Link to comment
Share on other sites

jag grundar uttalandet på att en del andra utbildningar läggs vikten vid teori.. och folk studerar helt enkelt inte bra med befäl som skriker och 2 timmars sömn.. mer praktiska saker kan man göra realtivit hjärndöd.. det vill säga, det är lättare att få en människa som är trött att vakna mitt i sömnen och göra något "praktiskt" typ vapenvård.. än att få dom läsa 1 A4 sida och förstå den..

Link to comment
Share on other sites

"Hård fysisk ansträngning under stress" Så kallade en kompis som är f.d. jägare på K3 ett special arbete och jag tycker det sammanfattar rätt bra varför folk hoppar av. Under alla utbildningar är det mycket fys i början och det känns som om man stressar hela tiden, men efter ett tag när man fått in rutinen så tycker man att man har hur gott om tid som helst.

 

Finns nog många som saknar mamma också... =)

Link to comment
Share on other sites

>> granQ <<

 

Ledsen att göra dig besviken, men även tjänsten på PBS/KJ omfattar en hel del teori om ex, lagar, art/ballistiklära, hur mängder av vapen/mtrl/system fungerar, skepparexamen för en del, fysiologi, näringslära, sjukvård (som iofs borde utökas än mer, GA KA mfl har säkert en del idéer), etc, etc..

 

Den dagliga tjänsten anpassas naturligtvis efter schemat, skall vi har teoriprov i något så får man givetvis viss tid för studier.

 

Därmed inte sagt att jag klassar oss som lika "pluggiga" som andra informationsmässiga tjänster som har annan inriktning än strid/und.

Link to comment
Share on other sites

kanske var det klumpigt skrivit....men som  magnus sa i en annan tråd:

 

"Är man metrolog lär man ju knappast få någon "drill sergant Harttman"

 

och antingen har jag fel eller så finns det visst "hjärn döda" utbildningar.. och om du hade läst mitt första inlägg så förklara jag hjärn döda med:

 

"man ska trimma folk extra mycke att lyda order blindt kör man med mycke onödiga ordrar"

 

och eftersom dom är onödiga är dom inte logiska vilket betyder hjärn dött.. lättare se nu.. kanske inte det bästa sättet att uttrycka mig på, men ibland uppfattar folk det olika på ett fourm än folk som känner en gör..

Link to comment
Share on other sites

Jag som låg på T2, som GB, hadde det ju "lugnt" ijämförelse med Kj och likande... Dock så hadde vi ett STORT avhop (typ 40%) :( .Detta berodde på att folk inte ville göra lumpen... Det var MÅNGA varianter för att komma bort, hadde tilochmed ett fall av ordervägran med domstol som följd...

Link to comment
Share on other sites

att Gotcha:

Skador av lindrigare variant ska man nog inte förtälja alltför mycket om. Det räcker med rätt lite för att inte bli Jägare...

 

På tal om pluggande...

Jag såg en film från Neptunimarschen där inneliggande, under marschen, skulle avlägga ett TEORETISKT prov.

Det "roliga" var väl att rummet var mörkt, förutom de levande ljusen, och i bakgrunden spelades "tryckarmusik".

Komigt :D

Link to comment
Share on other sites

Jag som låg på T2, som GB, hadde det ju "lugnt" ijämförelse med Kj och likande... Dock så hadde vi ett STORT avhop (typ 40%) :( .Detta berodde på att folk inte ville göra lumpen... Det var MÅNGA varianter för att komma bort, hadde tilochmed ett fall av ordervägran med domstol som följd...

Hade en kille i min grupp som ville hoppa av, men hans föräldrar satte sig emot det så att han blev kvar. Han ångrade aldrig sen att han blev kvar trots att han fick problem med ryggen. Ryggproblem var väldigt vanligt när jag låg inne då jag låg på ett Ingengörsförband och då det var mycket tunga lyft m.m.

 

Det är som morsan alltid sagt " Man blir inte man förräns man gjort lumpen"

Link to comment
Share on other sites

Hoho ryggont är alltid mysigt. Hade jag ofta men knep ihop, hände väl att man gnällde. Speciellt på slutövningen. Fick en sån där inflammation i ryggmuskulaturen så jag fick kramper, hade mycket ont där ett tag, sen gick det över.

KSP-skyttarna fick ofta "dra ut" ryggen på varandra. En kiropraktors mardröm visserligen, men för stunden var det skönt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...