Jump to content

Norsk CF-104D flyger igen efter 33 år


enigmatik

Recommended Posts

  • Forumsledning

Detta har varken något med F-35 eller JAS 39 Gripen att göra utan är ett sällskap med entusiaster i Foreningen Starfighterens Venner.

 

De har under 13 år arbetat med att restaurera en norskt Starfighter.

Precis som Swedish Air Force Historic Flight gjort med de svenska planen.

 

https://theaviationist.com/2016/09/30/check-out-these-stunning-videos-of-the-iconic-f-104-starfighter-flying-for-the-first-time-in-33-years-in-norway/

Link to comment
Share on other sites

Tror att enigmatiks kommentar var ämnat som ett skämt ;-)

 

Beteckningen CF-104 D tyder väl på att planet är en f.d. kanadensisk Starfighter?

 

P. g. a. att den höga stabilisatorn ställde till problem om piloten ville lämna planet så sköt piloten ut sig genom golvet i förarkabinen i första versionen av Starfightern, något som senare ändrades till konventionell utskjutning efter att minst en pilot dödats som skjutit ut sig på låg höjd.

 

/Per

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror att enigmatiks kommentar var ämnat som ett skämt ;-)

 

Beteckningen CF-104 D tyder väl på att planet är en f.d. kanadensisk Starfighter?

 

P. g. a. att den höga stabilisatorn ställde till problem om piloten ville lämna planet så sköt piloten ut sig genom golvet i förarkabinen i första versionen av Starfightern, något som senare ändrades till konventionell utskjutning efter att minst en pilot dödats som skjutit ut sig på låg höjd.

 

/Per

 

 

Ja, de var stasjonert på Baden-Sollingen og Lahr i det sydlige Tyskland før Norge kjøpte de i 1972. Hovedoppgaven var "nuclear strike", men da Canada fraså seg denne oppgaven ble de ledige på markedet. CF-104 har et annen instrumentering og mangler Gatling kanon, noe som ble gjeninstallert da Norge kjøpte de. Her til lands var oppgaven "antinvasjon" med CRV- 7 og CBU-20 som hovedvåpen, derav den olivengrønne fargen. (Som ikke må forveksles med den danske!.)

 

I 1976 ble en CF-104 med CBU-20 prøvd ut på Vidsel for å beregne baner via teodolit, og var slik sett ett av de første NATO fly som opererte fra Sverige. Det hele var hjemlet i en norsk - svensk materiell avtale, som også inkluderte kjøp av RBS - 70 og BV-202, senere 206.

Resten av de 45 maskiner Norge opererte var amerikanske bygde F-104G og ankom i begynnelsen av 60 tallet. Disse hadde avskjæring som hovdoppgave.

 

"637" er forøvrig det eneste 104 som er i flybar stand i Europa idag.

Edited by enigmatik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...