Jump to content

Mässdräkt Knappar

mulltin

Recommended Posts

Undrar om det ska vara några speciella knappar på skjorta och väst till armén's stora mässdräkt. Hittar inget i unibest 2015 men alla bilder jag sett har guldknappar. Är det någon som har erfarenhet eller info om detta?

Sida 267, 6.1.1 Stor mässdräkt m/1986 i armén.

"Tjänstetecken anläggs på mässjacka m/86 i enlighet med anvisningarna för vapenrock m/87 grå."

I avsnitt 1.2 finns det sedan instruktioner för hur man anlägger tjänstetecken beroende på vilket förband man tillhör.

I korthet bärs förbandsknappar till mässdräkten, stora på mässjackan och små på västen. Bröst- och manschettknappar till skjortan tror jag inte är styrt (prylar man får anskaffa själv finns listade på sida 21 och 22, där finns bland annat manschettknappar med), så där är det nog upp till eget smak och tycke. Själv har jag haft gyllene bröstknappar med tre kronor på, och manschettknapparna har varit blåemaljerade med tre kronor på.

Sida 267, 6.1.1 Stor mässdräkt m/1986 i armén.

"Tjänstetecken anläggs på mässjacka m/86 i enlighet med anvisningarna för vapenrock m/87 grå."

I avsnitt 1.2 finns det sedan instruktioner för hur man anlägger tjänstetecken beroende på vilket förband man tillhör.

I korthet bärs förbandsknappar till mässdräkten, stora på mässjackan och små på västen. Bröst- och manschettknappar till skjortan tror jag inte är styrt (prylar man får anskaffa själv finns listade på sida 21 och 22, där finns bland annat manschettknappar med), så där är det nog upp till eget smak och tycke. Själv har jag haft gyllene bröstknappar med tre kronor på, och manschettknapparna har varit blåemaljerade med tre kronor

Tack för svaret!

• 2 weeks later...