Jump to content

Frågor om livet som skyttegruppchef


Recommended Posts

Tja,

 

Jag var och gjorde antagningsprövningen igår/idag. Sa till yrkesvägledare att jag ville bli skyttesoldat, han sa då även att skyttegruppchef fanns att söka. Han förklarade kort vad det var, det lät bra och jag bestämde mig för att söka, och jag är antagen. Men jag har inte riktigt läst på så mycket om hur det är att vara gruppchef. Så jag har några frågor.

 

Förband: LG

 

Skyttegruppcheferna rycker in två månader före skyttesoldaterna. Vad är det som vi utbildas inom på de två månaderna? Jag antar att vi kommer att haka på skyttesoldaterna när de rycker in, och att vi under GMU är gruppchefer.

 

› Hur är förhållandet mellan gruppchefer och soldaterna i gruppen?

 

› Kommer jag att vara länken mellan gruppen och officierare, eller kommer vi som grupp vara under en officierares befäl?

 

Vad kommer mina huvuduppgifter vara som gruppchef?

 

› Vi rycker in 24 juli 2017, tips på filmer eller youtubevideos jag kan kolla på sålänge? Kommer nog inte göra mycket annat än det.

 

Väldigt tacksam för eventuella svar. Skulle även uppskatta så mycket annan information som möjligt om gruppbefäl.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur dom kör nu så hoppas att någon som är mer uppdaterad svarar. Men i väntan på det så kan jag berätta hur det var förr.

 

Förr började man/du "GMUn" så du ligger före, när soldaterna rycker in så kan du börja få känna på befattningsutbildning (gruppchef) medans dom kommer ifatt.

När soldaterna är färdiga soldater så har du också kommit så långt i din befattningsutb att du kan börja jobba tillsammans med dom.

 

Sen om soldaterna ska köra fortsatt befattningsutb tex KSP m.m så forstätter din ledarskapsutb parallellt.

 

Antagligen så sköts det på något nytt brilliant sätt så bortse från mitt babbel...

 

 

Förhållandet mellan chef och soldat är nog en omöjlig fråga att svara på då den kan vara väldigt olika som alla relationer.

Det där kommer klarna när du är på plats :)

 

Din uppgift som gruppchef är att leda din grupp. Dvs du får uppgifter att lösa av din plutonchef som får sina uppgifter från kompanichefen osv.

Edited by nydde
Link to comment
Share on other sites

Som gruppchef leder du 7-10 man. Du tillsammans med din ställföreträdare leder och fördelar jobbet som gruppen ska utföra. Du delar alla strapatser med gruppen. Du tar emot order från plutonchefen, och fördelar ut dem på gruppens medlemmar. Mycket av jobbet utförs på rutin, som standardförfaranden, men ibland måste du improvisera och ta egna initiativ. Man har sagt att gruppcheferna är arméns ryggrad, beroende på att grupperna kan komma att agera självständigt (utan ledning uppifrån) och att allt då hänger på att gruppcheferna agerar, tar egna initiativ och kan jobbet.

 

Ditt förhållande till gruppen är komplext: Dels delar ni på alla umbäranden, ni lever tätt ihop och blir väldigt tighta, men du ska också vara chef och se till att allting, även det jobbigaste/tråkigaste/farligaste, blir gjort. Inget enkelt jobb!

 

Film:

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Om du som gruppchef gjort ditt jobb väl under en övning/ett övningsmoment(/skarpt) är sannolikheten stor att du inte har skjutit ett enda skott, gruppchefens uppgift är som sagt att leda gruppen och att styra gruppens eld (och då främst gruppens tyngre vapensystem).

Link to comment
Share on other sites

Du kommer också upptäcka att det är ett jobb med mycket ansvar. Det är att leda gruppens inre tjänst (städning, sängbäddning, visitation), hålla koll på materieltjänst (förhoppningsvis bara att höra med stf gruppchef: "Vad är trasigt, vad är slut, vad är borta, när kommer det nytt?"), leda gruppens strid, leda gruppen i fält (förläggningstjänst, posttjänst, hålla koll på stridsvärde), vara den näst understa nivån i förbandets personaltjänst, planera och leda delar av gruppens utbildning, reflektera över gruppens utveckling i stort, agera bollplank åt plutonchefen, vara skitjobbig mot dina soldater (scenario: soldaten Tratt McTratt har försovit sig och kommit sent till uppställningen på kasern - varsågod, dina soldater verkar ha en mognadsgrad motsvarande en femårings, agera), vara lyhörd mot dina soldater (scenario: soldaten McTratt har försovit sig tre dagar i rad, vad beror det på?) och, om allting skiter sig, ansvara för att gruppen klarat av alla de föregående punkterna så pass bra att de kan göra sitt jobb om det stora fosterländska kriget utbryter.

 

Som gruppchef ska du alltså i korthet vara förälder, lärare, chef, bästa vän och kurator åt dina soldater. Samtidigt. Med hela gruppen och varje enskild basse. Du kommer att ha skitkul.

 

//Ormtunga, en gång i tiden en ganska medioker gruppchef, numera stolt basse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...