Jump to content

Gradbeteckningar under korstågen


Annahörig

Recommended Posts

Kära forum!

Jag söker efter gradbeteckningar som användes under korstågstiden. (Det enda jag funnit är att amiralsbeteckningen började användas då.) Är intresserad av hela gradskalan samt truppformationer.

Om någon har info eller kan peka mig i rätt riktning, blir jag mycket tacksam =)

 

Allt gott

 

Hanna

Link to comment
Share on other sites

Medeltidens härar var inte permanenta organisationer. Det fanns uppenbart befattningar på olika nivåer förlänade av kungen, greven, baronen... Men vilka befattningar och vilka beteckningar användes? Ja säg det... Skulle föreslå att du ställer din fråga på forum.skalman.nu

 

http://forum.skalman.nu/

 

Ett forum för alla aspekter av vår historia...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Varken uniformer eller gradbeteckningar i vår mening användes under medeltiden. De började dyka upp först kring 1500-talet och då först och främst i enstaka drabant- och gardesförband. Fortfarande under 30-åriga kriget var uniformeringen högst varierande och någon typ av enhetsuniformering i egentlig mening börja inte ses förrän slutet av 1600-talet. (De romerska legionerna hade haft både uniformering och gradbeteckningar men detta bruk föll i glömska under medeltiden.)

 

Befäl var personligt och man utgick från att underlydande visste vem som var deras befäl.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
On 2016-09-20 at 10:58 AM, Annahörig said:

Kära forum!

Jag söker efter gradbeteckningar som användes under korstågstiden. (Det enda jag funnit är att amiralsbeteckningen började användas då.) Är intresserad av hela gradskalan samt truppformationer.

Om någon har info eller kan peka mig i rätt riktning, blir jag mycket tacksam =)

 

Allt gott

 

Hanna

Det fanns militära gradbeteckningar under antiken, men dessa hade föga samband med dagens. Ordet amiral kommer från arabiskan, och är besläktat med ordet emir, och betyder något förenklat en högt uppsatt herre, ledare. Vilka formationer är du intresserad av? Jag har jobbat på Armémuseum, hade avtal med FM i femton år, samt innehar akademiska examina i historiska ämnen, men vill du ha mer information kolla med SFHM/Armémuseum, Försvarshögskolan eller möjligtvis historiska institutioner vid universiteten.

Link to comment
Share on other sites

Specifikt för se stridande riddarordnarna så borde befälsförhållandena framgått av titeln/befattningen. Som synliga tecken fanns det ju olika utförande (färg) på tunikor och mantlar. Hierarkin bland ordensdekorationerna däremot är ett nyare påfund. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...