Jump to content

Pansarskytte


Recommended Posts

God dag!

Jag kommer att göra min värnplikt som Pansarskytte GB på P 4, Skövde och frågar er som haft ungefär samma tjänst lite vad som kommer att hända under min värnplikt. Jag har rätt stor koll redan fast vill ha mer fakta och kontroll.

Brinner av längtan tills jag rycker in. Skulle egentligen gjort värnplikten i år fast jag mönstrade såpass sent att det inte fanns några intressanta tjänster kvar.

 

Tacksam för svar!

-Kurki

Link to comment
Share on other sites

Ahh, återigen en ung man som kommer att formas till en pansarskyttesoldat.

Jag välkomnar dig till pansartrupperna.

 

Själv gjorde jag min GU som pansarskyttegruppchef på P10 1986-87.

Mycket har ändrats sen dess men grunden är densamma.

Du kommer att vara chef eller stf. över en grupp om 6 man.

Ni kommer att transporteras i ett stridsfordon 9040.

Pansarskyttekompaniets huvuduppgift är strid.

Du kommer att öva mycket på att ta terräng, göra eldöverfall etc.

Man strävar huvudsakligen efter att föra striden uppsutten vilket innebär att man står upp i vagnen och bekämpar, sk. vagnsstrid.

Pansarförbanden strider rörligt vilket innebär att det kan gå undan ibland men lika ofta kan man få vänta på t.ex. stridsvagnskompaniet. :)

 

The Swede :)

Ingenjör till tjänst men pansarskytte i hjärtat.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att ha muckat tills dess, men jag välkomnar dig till Skånings kompani, Skaraborgs regemente (P4/2).

 

Ska bli vagnchef på 9040 är det tänkt, legat inne lite mer än en månad och det är asballt!

Link to comment
Share on other sites

Nej, det tror jag inte. Du hamnar ju i kullen efter.

 

Jag muckar ju i april 2003. Skulle gjort 15 mån å muckat i augusti, men det blir bara 10 p.g.a. organisatoriska förändringar (KB ska rycka in i januari på P4 i fortsättningen i stället för juni som tidigare år). Så vi får inte vara kvar längre än till april å muckar tillsammans med alla andra istället för att gå kadettskola.

Link to comment
Share on other sites

förlåt mig, jag e lite trött, du menade förståss killen som starta tråden!

 

jaja, men välkomna är ni båda till världens bästa pansarskyttekompani! för om man följer majorens logik att eftersom vi har världens bästa stridsfordon och är svenska mästare i det, så måste vi vara världsbäst!

Link to comment
Share on other sites

The Swede: Om jag har förstått det rätt innebär det en hel del SIB också?

 

Sudden: Har vi tur så blir jag din chef :) Det är ju extra kul om man träffar nån från sin grupp redan innan inryck så man får en liten chans att bekanta sig en smula och se hur man står till värnplikten.

Link to comment
Share on other sites

Kurki. (Skulle det vara Khukri förresten, som Ghurkas kniv?)

 

På min tid hade vi inte speciellt mycket SIB.

Vi övade någon dag i några hus på övningsfältet i Strängnäs.

Utöver det stred vi mot I3 inne i Örebro en dag samt mot Livkompaniet/P10 i Strängnäs.

 

I dagens läge tror jag att man lägger mycket mer tid på SIB men hur mycket och i vilken omfattning vet jag inte.

Dock kan jag säga att SIB är bland det roligaste, svåraste, jobbigaste och jävligaste man kan råka ut för.

Roligt, svårt och jobbigt under utbildning och svårt, jobbigt och jävligt under riktig strid.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden

Mats: Ja, jag menade Kurki. =)

 

Kurki: Ja, men iofs är det nog inte så stor chans. Det är ju rätt många som blir pskyttsold.

Men vi träffar nog på varandra ändå, kanske samma kompani iaf.

Link to comment
Share on other sites

The Swede: Jo jag vet at SIB är det roligaste, svåraste och jobbigaste striden. Har själv övat en del SIB vilket klart är det roligaste stridstekniken.

Ibland verkar det som om gb och kb eleverna får göra baskerprovet flera ggr alltså först för egen del och sedan med sina soldater. Ibland behöver man inte detta utan får försöka övertala befälen om detta. Kompisen fick göra baskerprovet två ggr med lite övertalning. Kan alla få göra detta eller gäller det att tjata tillräckligt? Vet inte direkt ifall du har svar på frågan om du nu inte jobbat på ett pansarförband utan på ing.

Link to comment
Share on other sites

Vi (KB) gjorde först ett enveckas baskerprov på Utö, vi fick sedan vara instruktörer och B-styrka åt GB på deras prov, för att sedan runda av med soldaternas som truppförare (2 dagar).

 

Många GSU blir det, och baskerprov.

 

Detta gällde P10

Link to comment
Share on other sites

The Swede: Nej du det skall inte vara Khukri som Ghurkas kniv. Utan jag heter Kurki i efternamn, min far kommer nämligen från Finland från början.

 

LRRP: Låter trevligt!

 

Hur stor utsträckning är det med att man själv utbildar soldaterna? Inte så hemskt stor del skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Kurki.

Jag gjorde min GU som gruppchef.

Vi gjorde vårt baskerprov på Utö (Som LRRP).

Vi höll på i 64 timmar och gick c:a 6-7 mil.

Efter detta blev vi inkallade till vår plutonchef när det var dags för soldaternas baskerprov.

Han bad oss komma med förslag på vad som skulle vara med i deras prov.

Naturligtvis kom vi med alla möjliga förslag som var värre än det vi själva gjort.

Sen kom kallduschen, vi skulle gå i befattning som gruppchefer. :)

 

Som gruppchef är du inte instruktör alltför ofta.

Det är oftast KB som får vara hjälpinstruktör vid enklare övningar.

Dom har ju ofta legat inne ett antal månader när GB/E/F rycker in.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

The Swede > Låter intressant :D Antar att ni inte skulle sagt så mycket jobbigare moment om ni visste att ni skulle gå igen.. :D

Hur lång tid tar det ungefär innan man går sitt baskerprov. Inte alltför lång tid skulle jag tro eftersom man bör ju ha sin basker när sina soldater rycker in?

Tanke på att man strider mest stående från strf så utbildas man på strf-strid innan man går in på strid till fots? Eller är det blandat för att få grunderna i bägge delarna så man kan utvecklas så fort som möjligt?

Jag har hört en del om att psksoldater har AK5B och AK5C stämmer detta? Har även sett en psksoldat med AK5B på bilder från P4's slutövning.

 

Kurki

Link to comment
Share on other sites

ak5b får enbart GB, siktet med stolpkorn tycker jag är ren skit. Granattillsats får du inte, har bara sett span som haft det.

 

Jag är negativ i kväll, kanske beror det på min värkande visdomstand.

Link to comment
Share on other sites

Med stf menar du "ställföreträdande gruppchef", inte sant?

Ja alla GB får ak5B. Detta är nog inte för att GB är pre-destinerade att vara de bästa skyttarna utan för att vara till hjälp vid observation och spaning.

 

Beväpningen i din grupp kommer förmodligen att se ut så här.

 

GB:       Ak5b + p-skott

Stf GB:  Ak5b + p-skott

Soldat:  AK5 + GRG (GRG-skytt)

Soldat:  AK5 + "bumpor" (GRG-ammo + bärmes) (GRG-ladd)

Soldat:  KSP58b

Soldat:  KSP58b

 

Det är inte ofta GRG används.

Ofta får det bara ligga där och samla lera i "grisschaktet".

Link to comment
Share on other sites

Fan är det två ksp-skyttar!? Jag har fått för mig att det var en kspskytt, en grgskytt, en grgladdare och en vanlig skyttesoldat med enbart ak5 alternativt kspladdare.

Men där ser man. Bara mer eld i målet så är jag nöjd :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Pansarskyttegrupp Pbv302 består av 7 man.

Gruppchef

Stf Gruppchef

Kspskytt

Kspladdare

Grgskytt

Grgladdare

Sjvman.

 

Pansarskyttegrupp Strf90 består av 6 man.

Gruppchef

Stf Gruppchef

KspskyttX2

Grgskytt

Grgladdare.

Vem som är sjvman i Strf90 gruppen vet jag inte.

 

The Swede

*Pansarskytte av den gamla stammen*

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen muckat från P4 , pansarskyttesoldat.

 

Det där med sjukvårdsman såg inte någonstans. Vi fick väl alla sån där grundläggande och elemäntär sjukvårdsutbildning.

Om någon skadas under striden skulle någon stanna kvar eller dra denne i skydd och fortsätta anfallet framåt. Man kan bli sju "lyckliga" personer om man har "turen" att få vpl plutonschefen i sin vagn.

 

Men det vore ju vettigast, som du säger att stf vore sjukvårdsman.

 

http://www.swedishrednecks.com/strf/

lite bilder från strf-killarna.

Link to comment
Share on other sites

Kurki

 

Angående stridsutbildningen så har jag kanske ett och annat att delge. Nu låg jag på stridsvagnskompaniet förra utbildningsåret och kan ha missuppfattat en del och/eller har det ev. ändrats.

 

Enligt vad jag uppftattde såg inte skyttegrupperna och strfbesättningarna varandra speciellt mycket före jul. Besättningarna hade sin utbildning i strid utan skyttet, skarpskjutningar, rep mm. Skyttegrupperna var ute i fält (mycket!) och agerade avsutten skyttepluton tillsammans. Första gången jag såg skyttet öva avsittning under strid var strax efter juluppehållet. Först då fogade man samman de båda bitarna.

 

En liten detalj till er som rycker in som GB/E/F på P4 nästa sommar: ni kommer med stor sannolikhet ha ett gäng korpraler som håller koll på er då eftersom P4 äntligen drar igång KB-inryck i januari. Era vagnchefer och närstidsledaren kommer med andra ord ha legat inne i nästan ett halvår då. Bara en liten parentes.

Link to comment
Share on other sites

Då var baskerprovet avklarat i veckan, inte alls särskilt tungt, 0800 onsdag till 2000 torsdag, nyponsoppa samt 10 chokladbitar, äppeljuice samt blåbär att äta, man ville ju definitivt vara någon annanstans när man höll på men nu i efterhand var det ett ganska enkelt prov. Nästan lite besviken. :D

 

Det är snack om att vi ska få Ksp 90 och Ak 5 med granattillsats på prov till kompaniet i år. Skulle vara trevligt. Fast som vagnschef rör det ju inte mig så mycket. Skyttesoldaterna blir nog glada att slippa 58:an i alla fall, har inte mycket erfarenhet av den men jag skulle kunna tänka mig att den är lite stor å ha i stridsutrymmet.

 

Det är sant som Fö strv 122 och getN skriver vad gäller sjvman och utbildningen. Alla har beffatningsutbildning fram till jul ungefär. Några kompaniövningar blir det i höst, men det vet jag ju inte hur det går till än. Det där med att inte ha en grpsjvman tycker jag låter dumt, har gjort sjv utbildningen och den var faktiskt ganska mager!

 

XXXX

 

Befälselev 210 Hjorter

P4/2

Link to comment
Share on other sites

Vafalls, har ni inte läst den eminenta 9040-sidan på SoldF.com?! :D

 

I skyttegruppen i strf 90 är GRG-laddaren tillika sjukvårdsman. I allafall hade vi det så, det verkar dock inte standard enligt GetN. Hur löste ni det GetN, vem var sjukvårdsansvarig i gruppen?

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

Det är som getN skriver, det finns inte längre någon gruppsjukvårdsman. Alla i gruppen har en veckas mycket enkel sjukvårdsutbildning, lägga förband och HLR, inte mer.

 

Jag tycker det verkar lite underligt. Hoppas att det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...