RSS-Bot Posted September 8, 2016 Report Share Posted September 8, 2016 <section>I dag den 8 september beslutade regeringen att Pierre Campenfeldt blir Försvarsmaktens nya generalläkare. Han lämnar därmed sin tjänst som överläkare i ortopedi och chef för medicinska och opererande specialiteter på Norrtälje sjukhus och primärvården i Tiohundra AB. â Jag ser verkligen fram mot mitt kommande uppdrag, säger Pierre Campenfeldt.</section><section><p>Generalläkaren kontrollerar att Försvarsmakten följer lagar och andra föreskrifter som gäller miljö- och hälsoskydd, livsmedelssäkerhet, djurskydd, djurhälsovård, djursjukvård, hälso- och sjukvård samt smittskydd. Inom området för miljö- och hälsoskydd har Generalläkaren även ansvar för tillsyn över den verksamhet som bedrivs av Försvarets materielverk, Fortifikationsverket och Försvarets radioanstalt.</p> <p>Generalläkaren har till sitt förfogande 17 medarbetare (avdelningschef, jurist, systemvetare, läkare, sjuksköterska, nio miljö- och hälsoskyddsinspektörer, två veterinärer och en livsmedelsinspektör) och genomför årligen omkring 10 inspektioner både i Sverige och utomlands. Dessutom görs cirka 400 tillsynsbesök på olika garnisoner, förband och anläggningar varje år.</p> <p>â Stora förändringar har skett i Försvarsmakten sedan jag gjorde värnplikten på I22 i Kiruna 1993-94. Det kommer att bli oerhört lärorikt och utmanande att återigen få vara en del av Försvarsmakten efter alla år i landstingets tjänst, säger Pierre Campenfeldt.</p></section> Läs mer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.