Jump to content
Sign in to follow this  
martinator

Varför är det så ont om Saab 32 Lansen?

Recommended Posts

Har under sommaren besökt museet på F10. I princip alla modeller inom FV finns representerade men ingen Saab 32 Lansen.

Såg en film från årets flygdagar i Linköping där det flögs en formation med SK60, J29, J35, 37 och 39 - återigen inge lansen.

Varför är det så ont om detta flygplan - eller är det bara som jag inbillar mig?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flygvapenmuseum, F11 flygspaningsmuseum, F15 flygmuseum, Österlens flygmuseum, på piedestal utanför F17, på piedestal utanför Linköping. Swedish Air Force Historic Flight har två-tre bevarade på marken. Det verkar inte finnas några flygande p g a byråkrati och registrering. Jag hittade en Facebookgrupp "Håll Lansen o Draken Flygande", där verkar det i flera år ha utropats "Snart är det löst, nästa år är de i luften!"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en flygduglig lansen, den har dock varit på marken sedan 2012 p.g.a översyn. Den skulle varit flygande igen denna sommar men certificeringen har dragit ut på tiden.

Det är nu också på gång ett avtal som kommer möjliggöra för Swedish Air Force Historic Flight flygning med ytterligare en draken, en skolviggen och tre lansar (vi lär dock ej få se alla tre flyga).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så det finns en del på marken alltså - men ingen i luften.

Med tanke på att det tillverkade 447 stycken, och att de flög aktivt i 22 år, fram till 1978 är det lite underligt att man inte lyckats hålla ett i luften kan ju inte funnits så få reservdelar till det antalet. Tunna flög till ju till 1976. Är lansen en mer komplicerad maskin att underhålla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@martinator

Det största hotet mot en veteranflygflotta är lång tjänstgöring och högt flygtidsuttag (förutom pengarna då). För har den ordinarie brukaren gått hårt åt reservdelarna och kanibaliserat äldre skrov så finns det inte så mycket kvar till hobbyprojekten.

 

Både målbogseringsversionen J32D och störflygplansversionen J32E flög fram till 1998 (i tjänsten alltså!). Ska vi sen tro Nyteknik så var även J32B uppe och flög i askmolnen så sent som 2010 för att ta partikelprover. Titta, Lansen flyger än

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med tanke på att det tillverkade 447 stycken, och att de flög aktivt i 22 år, fram till 1978 är det lite underligt att man inte lyckats hålla ett i luften kan ju inte funnits så få reservdelar till det antalet. Tunna flög till ju till 1976. Är lansen en mer komplicerad maskin att underhålla?

 

Det har ingenting med det att göra, det svenska veteranflyget sköts helt och hållet ideellt och de som sysslar med det kan helt enkelt inte trolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
×
×
  • Create New...