martinator Posted September 5, 2016 Report Share Posted September 5, 2016 Har under sommaren besökt museet på F10. I princip alla modeller inom FV finns representerade men ingen Saab 32 Lansen. Såg en film från årets flygdagar i Linköping där det flögs en formation med SK60, J29, J35, 37 och 39 - återigen inge lansen. Varför är det så ont om detta flygplan - eller är det bara som jag inbillar mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hyler Posted September 5, 2016 Report Share Posted September 5, 2016 Flygvapenmuseum, F11 flygspaningsmuseum, F15 flygmuseum, Österlens flygmuseum, på piedestal utanför F17, på piedestal utanför Linköping. Swedish Air Force Historic Flight har två-tre bevarade på marken. Det verkar inte finnas några flygande p g a byråkrati och registrering. Jag hittade en Facebookgrupp "Håll Lansen o Draken Flygande", där verkar det i flera år ha utropats "Snart är det löst, nästa år är de i luften!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted September 5, 2016 Report Share Posted September 5, 2016 Halmstad utanför restaurangen, Vidselbasen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobS Posted September 5, 2016 Report Share Posted September 5, 2016 Det finns en flygduglig lansen, den har dock varit på marken sedan 2012 p.g.a översyn. Den skulle varit flygande igen denna sommar men certificeringen har dragit ut på tiden.Det är nu också på gång ett avtal som kommer möjliggöra för Swedish Air Force Historic Flight flygning med ytterligare en draken, en skolviggen och tre lansar (vi lär dock ej få se alla tre flyga). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted September 7, 2016 Author Report Share Posted September 7, 2016 Så det finns en del på marken alltså - men ingen i luften. Med tanke på att det tillverkade 447 stycken, och att de flög aktivt i 22 år, fram till 1978 är det lite underligt att man inte lyckats hålla ett i luften kan ju inte funnits så få reservdelar till det antalet. Tunna flög till ju till 1976. Är lansen en mer komplicerad maskin att underhålla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted September 7, 2016 Report Share Posted September 7, 2016 @martinator Det största hotet mot en veteranflygflotta är lång tjänstgöring och högt flygtidsuttag (förutom pengarna då). För har den ordinarie brukaren gått hårt åt reservdelarna och kanibaliserat äldre skrov så finns det inte så mycket kvar till hobbyprojekten. Både målbogseringsversionen J32D och störflygplansversionen J32E flög fram till 1998 (i tjänsten alltså!). Ska vi sen tro Nyteknik så var även J32B uppe och flög i askmolnen så sent som 2010 för att ta partikelprover. Titta, Lansen flyger än Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobS Posted September 7, 2016 Report Share Posted September 7, 2016 Med tanke på att det tillverkade 447 stycken, och att de flög aktivt i 22 år, fram till 1978 är det lite underligt att man inte lyckats hålla ett i luften kan ju inte funnits så få reservdelar till det antalet. Tunna flög till ju till 1976. Är lansen en mer komplicerad maskin att underhålla? Det har ingenting med det att göra, det svenska veteranflyget sköts helt och hållet ideellt och de som sysslar med det kan helt enkelt inte trolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.