Jump to content

Ny i Hv

517

Recommended Posts

Hej!

Läser detta forum med stort intresse.

Jag förstår att det finns en del aktiva hemvärnsmän som

kanske kan svara på mina funderingar.

1. Är det normalt med ca 4 stridsskjutningar per år

2. inga banskjutningar pga att skjutbanan håller på att

saneras (de senaste 2 åren)

3. inga fältmässiga helgövningar dvs patrullering, obsevationsposter, överfall m m

4. uppslutning på ett kompani som i antal är som 2-3grupper.

tävlar i pistolskytte och anser att för att upprätthålla ett gott skytte krävs

återkommane träning (främst banskytte som är själva grunden, stridskjutning i all ära

men det påminner mer om fältskytte och är mer ett kvitto på tidigare förvärvad

skjutskicklighet.)

Om man vill komma i kontakt med/ ev byta till en mer aktiv pluton/kompani inom sthlms-

området hur gör man då?

Varit med i hv ca: 1 år nu

Man kan nog säga att många kompanier och bataljoner har det liknande dit.

1. 4st?...hmm..vi har bara 2

2. Jupp...vi väntade så länge

3. Nja...det är nog ganska mycket upp till varej kompani hur de lägger upp sin övningsverksamhet för året. Mitt kompani tex ahr lagt tyngdpunkten på 2 stora övningar och då blir det inga direkta helgövningar att lägga timmar på.

4. snittet är nog så i det stora hela.

Byte gör du egentligen enklast genom att medela din komapnichef att du vill byta annars finns det nog ngn stockholmare här som kan pm:a dig nått namn.

1. Ja, dessvärre. Man får sno åt sig de övningstillfällen som ges, FBU´s fältskjutningar mm.

2. Oh ja... :(

3. Som ovan, det blir nog ca 2 helgövningar/år. Däremot finns det ju inget som hindrar att en aktiv grupp ordnar sina egna övningstillfällen på de områden kompaniet förfogar över. Vårt kompani kanske är bortskämda, men vi har ett tämligen stort område runt HV-gården att utnyttja. Visst, det är råddigt att ordna med tillstånd för lösskjutning mm, men mycket går att öva torrt...

4. Det hoppas jag tillhör undantagen. Jag har inte varit med i HV lika länge som du, men jag har upplevt en väldig aktivitet och verksamhetslust i vårt kompani. Mycket beror (tror jag) på vår entusiastiske kompch.

1. Det är ju lite från kompani till kompani

2. Kan nog hända

3. Inge låter konstigt vi har en på våren och en på hösten

4. Tyvärr är det den verklighet vi lever i på mina 5 år så har gått från 3 av 4 aktiva plutoner till 1,5 aktiv pluton anledning nollor och vi hade nästan en hel pluton som drog till ett annat komp samt att många hoppar av då det inte finns något hot längre :}

vad det gäller att byta komp så kan det vara svårt möjligen inom bataljonen men annars kan det bli svårt då chefer inte är förtjusta i det så det skulle jag avråda dig till

Hej!

3. inga fältmässiga helgövningar dvs patrullering, obsevationsposter, överfall m m

Hej och välkommen i "gänget" förresten!

Situationen du presenterar känner åtminstone jag igen och förmodligen de flesta här inne som är med i organisationen.

Vi har haft EN stridsskjutning det senaste året så att ha fyra stycken låter riktigt bra faktiskt...

Vi har inte haft någon skjutbana på två år då de gamla banorna inte godkändes av FM och länsstyrelse (tror jag det var) för skjutning med automatvapen. Nu har vi en bana inom bataljonen som är godkänd så till hösten ska vi förhoppningsvis komma igång med skjutningarna.

Mitt kompani har inte haft några "fältmässiga övningar" på över ett år. Vi har haft befälsproblem så kompaniet har så att säga "stannat upp". Den senaste fältövningen i våras kallades "framryckande till objekt". Eftersom kompaniet inte övat på objektet på över ett och ett halvt år så fick vi döpa om övningen till "dra-telefonkabel-mellan-värnen-och-rensa-bort-fällda-träd-samt-röja-patrullstigar". Så mitt kompani har inte tillfört mig någonting den senaste tiden om jag säger så.

MEN: jag brukar åka runt till andra kompanier och delta i deras övningar. de fungerar som det är tänkt och de övningarna är alltid genomtänkta och seriösa. Om du tycker att det känns "slappt och oseriöst" kanske du kan gästspela hos andra kompanier du också?

Uppslutningen är lika dålig hos oss. För någon månad sedan så hade vi HV-ting här. Alla anmodades cara med och göra PR för FM och HV. P10 ställde upp med material och liknande och varje frivilligorganisation fanns representerad. 3:e kompaniet som undertecknad tillhör skulle så att säga "mingla runt" och försöka värva folk. På uppställningen när inledningstalet skulle höjas, så ställde 3:e kompaniet upp - alla 6 som kommit...

För att sammanfatta - de problem du beskriver är nog tyvärr vanligare än vad man tror. Själv har jag väl börjat fundera på om jag ska försöka komma med i vår insatspluton för att få lite mer seriös verksamhet.

Hej du

Det kan vara svårt att byta kompani inom Stockholm. Det krävs bra skäl och jag tror inte dina skäl räcker.

Kanske kan du prata med din kompch och förklara hur du känner och få en förklaring till varför det är som det är. I Stockholm är det bataljonerna och Livgardesgruppen som bestämmer 90% av övningarna så det kanske inte hjälper att byta kompani.

Annars håller jag med Lt Payne. Insatsplutonerna! Där får du nog mer att göra.

Själv är jag kompch och gör ca 1000 timmar per år men mycket av det är (det mesta faktiskt) administration och "stid på kompex". Jag brukar därför åka iväg på 1-2 FBU kurser varje år. Då får man under en vecka koncentrera sig på striden mm...

Lycka till

Uttern

Hej!

tävlar i pistolskytte och anser att för att upprätthålla ett gott skytte krävs

återkommane träning (främst banskytte som är själva grunden, stridskjutning i all ära

men det påminner mer om fältskytte och är mer ett kvitto på tidigare förvärvad

skjutskicklighet.)

Om man vill komma i kontakt med/ ev byta till en mer aktiv pluton/kompani inom sthlms-

området hur gör man då?

Varit med i hv ca: 1 år nu

1. 4! Somliga har tur verkar det som. Har inte haft en enda på ett år.

2. det vet jag inget om. Vi har 2 skjutbanor ute i kommunen och en väldigt hög övningsfrekvens med just skjutning.

3. Är med i insats och vi försöker hitta på egna övningar med jämna mellanrum. Annars så kör vi mycket med gästspel hos andra kompanier.

4. Verkar vara en ganska normal uppslutning, hos oss utgörs kärnan i verksamheten av ungefär 15 pers på ett kompani, vi kommer att få det jobbigt i ett skarpt läge.

Sök till Insattsplutonen i ditt område, det är mitt råd!  :baskerHKP:

hmm, tycker att det han beskriver i inlägget stämmer in med min insatspluton. Kan bara undra över hur övriga hemvärnet har det.

Fast nu har jag hörrt att det skall satsas mer på instatsplutonerna, endast strid och "bra" övningar m.m.

Men, vi får ju se hur det blir med det.

Eller så är man med i en insatsplutonsgrupp (hmm långt ord) som har en underbar gruppchef och pluton chef som sliter och sliter och fixar egna övningar

:baskerHKP:

DXL grymt nöjd med senaste övningen

Utav Era svar framgår att mitt nuvarande kompani är ganska normalt, avseende antalet övningstillfällen och deltagande.....

Har dock varit i kontakt med min kompch, och han talade varmt för centrala kurser i Hv

respektive FBU mtsv. och det var OK för mig att söka...

Kan någon här rekomendera några kurser, främst lämplig gruppchefskurs, prickskytte samt överlevnadskurs...

Har även hört att vissa Hv- har fått ut stridsväst 2000, NU-lungor m m är det undantag?

Att söka till insatspluton kan vara ett alternativ, men vill helst påverka/reformera det kompani

jag tillhör förnärvarande.

När jag började ansökte till HV sa min blivande kompanichef till mig: "HV är vad du själv gör det till". Så j-la sant. Allting är omöjligt, eller ingenting är omöjligt. Allting handlar egentligen om våra respektive personliga engagemang inför uppgiften, liten som stor. Kan vi enas, skapa förbandsanda och visa kompetens så kan vi börja kräva vår rätt till bra utbildning, bra utrustning osv. Om ingen ger oss målbilden måste vi skapa den själva. Ta bort negativism, lägg ribban på rätt nivå och kör hårt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...