Jump to content

Den riktiga Röd october händelsen

ABP

Recommended Posts

Om nu undrar vad Röd october bygger på.

"The Hunt for Red October is based on a real incident. On November 8, 1975, the Soviet Krivak class missile frigate Storozhedoy attempted to defect from Latavia to the Swedish island of Gotland. The mutiny was led by the ship's political officer whose name was Valeri Sablin, the mutiny was unsuccessful, the ship was stopped, Captain Sablin was captured, arrested, court marshaled and executed by Soviet military authorities." - Tom Clancy

synd att de inte lyckades? hehe.. skulle sitta fint med en atom ubåt med en h-vets massa kärnvapen på? då skulle nog inte ivan anfalla.. (eller så skulle de..... humm humm....) :D

Om nu undrar vad Röd october bygger på.

"The Hunt for Red October is based on a real incident. On November 8, 1975, the Soviet Krivak class missile frigate Storozhedoy attempted to defect from Latavia to the Swedish island of Gotland. The mutiny was led by the ship's political officer whose name was Valeri Sablin, the mutiny was unsuccessful, the ship was stopped, Captain Sablin was captured, arrested, court marshaled and executed by Soviet military authorities." - Tom Clancy

Sedan var det väl så att den blev upphunnen sytrax innan gränsen och att svenskarna "mer eller mindre bara tittade på"....

MEn det sista är inte förstahandsinfo.. Är juu gammal men inte SÅ gammal...

Sen finns det ju berättesler om en ubåt som ligger på Stilla havets botten... Den försökte även den fly från USSR (tror man). CIA och USN försökte bärga den men misslyckades tydligen.

Tja, vi såg ju vad som hände vid U-137 affären.

De skickade en liten eskader som styrkeuppvisning och en annan båt hade fått order om att dra loss U-137 till varje pris (kan missminna mig på sista punkten).

Om de gör så för en ubåt som kanske hade kärnvapen ombord (fick utslag på geigermätare),

vad skulle de då göra med myterister?

I boken "Operation Garbo" försöker ett Sovjetiskt örlogsfartyg fly till Sverige men blir upphunnet innan det når Svenskt farvatten. Då blir ett Svenskt örlogsfartyg vittne till händelsen och Kaptenen får samvetskval efteråt att han inte ingrep.

De skickade en liten eskader som styrkeuppvisning och en annan båt hade fått order om att dra loss U-137 till varje pris (kan missminna mig på sista punkten).

Om de gör så för en ubåt som kanske hade kärnvapen ombord (fick utslag på geigermätare),

Aldrig har så många Rb 04 varit apterade samtidigt som vid det tillfället.... :Malaj: B)

Sen finns det ju berättesler om en ubåt som ligger på Stilla havets botten... Den försökte även den fly från USSR (tror man). CIA och USN försökte bärga den men misslyckades tydligen.

nope den försökte inte fly men efter ett haveri det var bara USA som visste var den låg.

Discovery har sänt ett bra program om den.

Man försökte bärga den från 3500m och lyckades nästan. När ubåten hade nått 1500 m blev belastningen så stor på klon som lyfte att den gick sönder och ubåten bröts i delar. Man fick upp endast 1/3 men hittade tydligen rätt myckert roligt i den del man fick upp.

Hela projektet var det mycket hysshyss (no shit). CIA byggde ett special fartyg genom en bulvan. Utåt sett sades det att fartyget skulle leta ädelmetaller på stora djup. Fartyget fick även en hel del uppmärksamhet i media pga av denna skenmanöver.

Finns säkert mycket mer info om man söker lite.

När Sovjet insåg att sverige var beredda att sänka varenda en av deras "räddningsfartyg" om de gick in så ångrade dom sig. Vid detta tillfälle så var ÖBs klubba (Eskader ett) fullt krigsberedd.

När ÖB kunde konstatera att den sovjetiska flottstyrkan strax utanför vår gräns startade att gå in mot U137 så rapporterade han omedelbart detta till statsminister Thorbjörn Fälldin och frågade vad fan han skulle göra. Fälldin gav ett kort, enkelt svar och lade sedan på luren. Thorbjörn Fälldin sa "Du har bara en order, håll gränsen."

Hela svenska flygvapnet var stridsberett sedan dagar tillbaka och nu startade många flygplan skarpt för att sänka den anlöpande sovjetiska flottan. Den första vågen av anflygande svenskt attackflyg bestod rimligtvis av ett 30-tal AJ 37 viggen. Då den sovjetiska flottstyrkans chef inser att de är radar inmätta av 30+ attackflygplan som anflyger i uppenbart attacksyfte så ångrar han sig. På öppen radio kanal och i klartext beordrar han alla enheter att omedelbart inta kontrakurs och att med god marginal placera sig utanför svensk territorialvattengräns.

Helt klart en spännande händelse, kanske den mest dramatiska i svensk modern historia.

När Sovjet insåg att sverige var beredda att sänka varenda en av deras "räddningsfartyg" om de gick in så ångrade dom sig. Vid detta tillfälle så var ÖBs klubba (Eskader ett) fullt krigsberedd.

När ÖB kunde konstatera att den sovjetiska flottstyrkan strax utanför vår gräns startade att gå in mot U137 så rapporterade han omedelbart detta till statsminister Thorbjörn Fälldin och frågade vad fan han skulle göra. Fälldin gav ett kort, enkelt svar och lade sedan på luren. Thorbjörn Fälldin sa "Du har bara en order, håll gränsen."

Hela svenska flygvapnet var stridsberett sedan dagar tillbaka och nu startade många flygplan skarpt för att sänka den anlöpande sovjetiska flottan. Den första vågen av anflygande svenskt attackflyg bestod rimligtvis av ett 30-tal AJ 37 viggen. Då den sovjetiska flottstyrkans chef inser att de är radar inmätta av 30+ attackflygplan som anflyger i uppenbart attacksyfte så ångrar han sig. På öppen radio kanal och i klartext beordrar han alla enheter att omedelbart inta kontrakurs och att med god marginal placera sig utanför svensk territorialvattengräns.

Helt klart en spännande händelse, kanske den mest dramatiska i svensk modern historia.

Mja, delar av första eskadern var stridsberedd, fyra Viggen hölls i väntläge en bit bort för att kunnas sättas in snabbt.

Fälldin sa inte "Du har bara en order, håll gränsen" enligt den officiella versionen.

ÖB informerade via telefon om att vad man trodde var delar av den sovjetiska styrkan börjat röra på sig (visade sig senare vara västtyska handelsfartyg som passerat genom den sovjetiska formationen) samt begärde instruktioner.

Då tog Fälldin en längre paus och sade sedan "Håll gränsen", syftandes på den gällande doktrinen om territoriellt försvar, varpå ÖB svarade "Tack, det var bara det jag ville veta".

Det var aldrig något "30-tal attackflygplan" som anflög, den sovjetiska styrkans tillbakadragande har i efterhand bekräftats till största delen vara marinens förtjänst.

Dels genom att kustartilleriet börjat sända med eldledningsradar samt en ubåt i Näcken-klassen som belyste ett sovjetiskt fartyg med strålkastare för att signalera sin närvaro.

Vart har du fått dina uppgifter ifrån?

Jag minns detta ur minnet från expressen, sommaren 1984 tror jag, som hade en extra bilaga där en hel bok om händelsen återgavs, boken hette något i stil med - "U-137 dagarna som skakade sverige". Jag minns inte säkert om det verkligen stod att 30 plan var i luften, men jag har en klar bild av att det var stor uppståndelse i flygvapnet. Inte säker på att jag fick det just från denna bilaga dock.

Förra året eller så såg jag också den där uppsatsen av den svenska ubåtskaptenen som lyste med sin strålkastare, väldigt intressant. Du låter säker och jag är inte tvärsäker så dina rättelser är förmodligen det korrekta. Men i vilket fall som helst, sverige lät sig inte skrämmas av sovjetisk "show of force". Hade Sovjet försökt hämta den där ubåten så hade det blivit skjuta av.

Jag minns detta ur minnet från expressen, sommaren 1984 tror jag, som hade en extra bilaga där en hel bok om händelsen återgavs, boken hette något i stil med - "U-137 dagarna som skakade sverige". Jag minns inte säkert om det verkligen stod att 30 plan var i luften, men jag har en klar bild av att det var stor uppståndelse i flygvapnet. Inte säker på att jag fick det just från denna bilaga dock.

Förra året eller så såg jag också den där uppsatsen av den svenska ubåtskaptenen som lyste med sin strålkastare, väldigt intressant. Du låter säker och jag är inte tvärsäker så dina rättelser är förmodligen det korrekta. Men i vilket fall som helst, sverige lät sig inte skrämmas av sovjetisk "show of force". Hade Sovjet försökt hämta den där ubåten så hade det blivit skjuta av.

Det finns en trave böcker att låna i ämnet på närmaste bibliotek, där kommer de flesta av mina uppgifter från.

Uppbackat av ett och annat personligt vittnesmål.

Visst var det stor uppståndelse i flygvapnet, liksom i de andra försvarsgrenarna.

T.o.m. armén var inblandad med FskJ som vaktade ubåten och eskorterade de sovjetiska officerarna på land under förhandlingarna.

Ja, den sovjetiske amiralen valde att dra sig tillbaka tack vare den svenska försvarsviljan som visades.

Med tanke på den eldkraft och skydd som fanns tillgängligt enbart genom det ERSTA-berget som var inom skotthåll kan det nog även sägas att den sovjetiska styrkan hade lidit stora förluster.

Guest Lt. payne

Eftersom jag fysiskt var där vill jag göra ett par tillägg..

Den sovjetiska "eskadern" bestod av ett par jagare och en högsjöbogserare.

Flygvapnets "styrkedemonstration" bestod av vad vi såg ett antal överflygningar av ubåten med en Viggen med full ebk.

De andra siffrorna med 30+ viggen eller liknande känner jag inte till. Det kanske är sant. Men vi var rätt mycket folk på land, vi (basskydd) låg på Sturkö. Det ryktades rätt mycket om att Spetznaz skulle komma och frita ubåten, men som tur var (för dom!) var det bara rykten.

Med tanke på den eldkraft och skydd som fanns tillgängligt enbart genom det ERSTA-berget som var inom skotthåll kan det nog även sägas att den sovjetiska styrkan hade lidit stora förluster.

Fanns det något 12/70-batteri i Karlskrona? Jag var av den uppfattningen att det närmaste var det i Ystadstrakten.

Vad jag kan minnas av boken "U-137 10 dagar som skakade Sverige" så hade KA två pjäser eldberedda. Dels en 15 cm kanon från VK2 som repövade, dels en 12/80 under utprovning.

Rent folkrättsligt hade di svenske ingen möjlighet att hindra de sovjetiska flygförbanden att bekämpa Krivaken som var på väg mot svenskt territorialvatten med full fart, men som faktiskt befann sig UTANFÖR territorialvattengränsen. Om vi leker med tanken att ftgt hade hamnat på svenskt vatten så hade våra förband haft rätt/skydighet att med verkanseld avbryta bekämpningen av Krivaken. Eld som avges mot svenskt territorium skall besvaras även om elden avges bortom gränsen.

Ahh! U137!! Jag låg inne på en KSRR då och glömmer aldrig när vår C samlade förbandet i dagrummet och alldeles vit i ansiktet gav en lägesbeskrivning med darrande röst. "Nu är det allvar, mina herrar" slutade han och sedan blev det rejält höjd beredskap i vår annars lökiga lilla hörna av FM. Jag fick min muck fördröjd och tjänstgjorde en tid på en av de häftigaste platserna i Sverige: Gotska Sandön. Då var det fantamme LÄGE! Det var bättre förr med stormakt Gul!!! :D

Fanns det något 12/70-batteri i Karlskrona? Jag var av den uppfattningen att det närmaste var det i Ystadstrakten.

Vad jag kan minnas av boken "U-137 10 dagar som skakade Sverige" så hade KA två pjäser eldberedda. Dels en 15 cm kanon från VK2 som repövade, dels en 12/80 under utprovning.

Helt rätt!! Något ERSTA-batteri kan det inte ha varit....det närmsta låg som sagt var vid Ystad....om man inte hade tänkt att skjuta från Gotland dvs :D

Fridens liljor // Fk Klinken

Helt rätt!! Något ERSTA-batteri kan det inte ha varit....det närmsta låg som sagt var vid Ystad....om man inte hade tänkt att skjuta från Gotland dvs :sniper:

Fridens liljor // Fk Klinken

:D Nu blev det intressant, har kollat och mycket riktigt är det inget ERSTA-batteri i närheten.

Dock säger mina handskrivna antecknmingar det, vilket förmodligen kan ha två anledningar, endera är det ett fel i en bok som jag har konsulterat eller så har jag skrivit av fel.

Tror mer på det senare men jag ska luska fram boken för skojs skull och se om det möjligen står fel i den *Fu_J går på biblioteksspan*

Var det förresten bara ett fast eldrör? Hade för mig att det var två fasta (vilket i sig utesluter ERSTA).

Är tämligen säker på att det bara var en fast pjäs, den andra var en 12/80 som då var under utprovning.

Var väl inte helt ovanligt att man inte drog igång samtliga pjäser när man repövade ett KA-batteri.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...