Jump to content

Recommended Posts

Så har det hänt grejer i Afganistan igen. För några veckor sedan skadades en och dog en soldat vid minexplosion. Ytterligare några veckor tidigare utsattes en patrull för eldöverfall och nu det här. ( http://www.isafkabul.org/ ).

Roligt att åka dit om ett par veckor när man vet att FM tänker sänka missionstillägget med 50%... Om jag inte missminner mig skall missionstillägget styras av läget, sjukdomar, standard på campen o.s.v. nu verkar det mer ha blivit ett rekryteringstillägg!

Blir lite sné!

:baskerKav:

Roligt att åka dit om ett par veckor när man vet att FM tänker sänka missionstillägget med 50%... Om jag inte missminner mig skall missionstillägget styras av läget, sjukdomar, standard på campen o.s.v. nu verkar det mer ha blivit ett rekryteringstillägg!

Blir lite sné!

:baskerKav:

Är det bara för pengarna du åker då?

Man åker antagligen(jag antar eftersom jag ej har gjort någon mission själv) för att göra en insatts. Men den betalningen man får är ju tacken. Har man haft en tuff tid så fötrjänar man ju ett större tack, anser jag.

Man åker antagligen(jag antar eftersom jag ej har gjort någon mission själv) för att göra en insatts. Men den betalningen man får är ju tacken. Har man haft en tuff tid så fötrjänar man ju ett större tack, anser jag.

Har träffat kanske en handfull personer under mina missioner som är på plats främst för att få göra en insats. Det är helt andra anledningar som fått mig och majoriteten av de personer som jag tjänstgjort med att göra utlandstjänst.

Men några få barmhärtiga samariter finns det ju alltid....

Visst betyder pengar en hel del, men det här bygger på frivillighet (man ansöker själv) och är man inte nöjd med förhållandet/avtalen så ska man inte söka, eller så får man hoppa av tycker jag.

Men nu ska dom enligt uppgift kapa missionstillägget med 50% (vad det ligger på idag vet jag inte??), men således har någon gjort bedömningen av läget där nere och anpassat missionstillägget efter det.

T om i Kosovo dör det soldater efter minexplosioner och skottlossning med kriminella element o dyl så även där finns det risker, men missionstilläget är ju inte högt för det.

Jag kommer att vara mekaniker/teknisk chef/teknisk samordnare... "Chef alla svenska fordon i Afganistan" kort sagt :dong:

Naturligtvis åker man inte primärt för pengarna. Kan dock inte säga att jag gör det för "att göra en insats", det handlar om en upplevelse.

Sjävklart kommer det att komma rapporter därifrån...

Vet att jag gör det frivilligt, kan dock fortfarnade inte se logiken i att sänka tillägget under rådande omständigheter.

:winner:

senaste:

från tv4.se

"Självmordsbombare i Kabul dödar tyska soldater

Sex personer dödades och flera tiotal skadades när en självmordsbombare körde sin taxi in i en buss med tyska soldater i Afghanistans huvudstad Kabul på lördagen.

Minst fyra tyska soldater ur den fredsbevarande styrkan Isaf fanns bland de döda.

När taxin med sprängmedel körde in i bussen fanns där 33 tyska militärer. Även många fotgängare i närheten av explosionsplatsen skadades. Mycket litet återstod av de båda fordonen.

Ambulanser och en helikopter forslade offren till sjukhus i Kabul.

Antalet döda var oklart ännu flera timmar efter explosionen liksom gärningsmannens motiv. Försvarsdepartementet i Berlin talade om minst tre dödade soldater och tio svårt skadade.

Förbundskansler Gerhard Schröder sade att han var upprörd och sorgsen över attacken men framhöll att arbetet i de fredsbevarande aktionerna kommer att se tyska medarbetare även i framtiden. Den tyska vänstern har kritiserat engagemanget i Afghanistan.

Det enade Tyskland har begränsade erfarenheter av internationella militära insatser. Den första fredsbevarande aktion där tyskar deltog skedde i Kosovo 1999.

Insatsen i Afghanistan har blivit blodig för Tyskland. I december dödades sju tyskar när en helikopter störtade utanför Kabul på grund av ett tekniskt fel. I förra veckan dödades en soldat och skadades en när deras bil gick på en mina. I mars 2002 dödades två tyskar som försökte desarmera en rysk robot.

De afghanska myndigheterna skyller angrepp och oro på rester av den störtade talibanregimen. Tyskland och Nederländerna delar under innevarande halvår kommandot över de 4 500 soldaterna i Isaf, av vilka 1 200 är tyskar. I augusti tar Nato över."

Om du SFC Zac ellrer någon annan gnäller över er lön så: AVBRYT!

Som redan påpekats så är det frivilligt! Tycker ni det är för dåligt betalt så stanna hemma.

Det är enkelt! Vill tillräckligt få kommer ersättningen att höjas. Nu är det tydligen så att tillräckligt många vill åka med den betalning som erbjuds och FM skall inte syssla med välgörenhet. Därför skall det inte erbjuda mer lön än vad som krävs.

Och för er som nu kommer att oja er om vilken fantastisk insats som utförs så är det lika bra att avbryta. Visst är den fantastisk men är som sagt inget som skall göras av ekonomiska skäl.

Efterfrågan och utbud...

Då måste jag ställa frågan som ingen ställt ännu.

Ändrades missionstillägget EFTER att du sökt och blivit antagen?

Isåfall kan jag förstå att du är upprörd eftersom förutsättningarna blivit annorlunda.

The Swede

Japp, fick reda på det under vakansutbildningen...

Edit: Det jag vänder mig emot är inte den aktuella summan. Det är principen att sänka ersättningen under rådande omständigheter. Missionstillägget skall spegla situationen i missionen och när det inte skiljer mer än 1000:- mellan Afganistan och en den 9:onde (!) missionen i Kosovo tycker jag att systemet funkar kass.

111 SSK bat: Vilken insikt! Kontrollera först vad missionstillägget grundar sig på, därefter kritik. Det handlar inte om att "sälja" missionerna genom missionstillägget!

Edited by SFC Zac

My friend cash is king!

Klart lönen spelar en jävligt stor roll, iaf för mig. Är inte lönen bra så är också mitt intresse noll. Att åka iväg i ett halvår med i princip tjänst 7 dagar i veckan 24 om dygnet så skall fan också lönen vara bra samt tillägget.

Att åka iväg "för att göra en insats och skapa fred åt alla oavsett lön" brukar hålla som resonemang i nån veckapå första missionen, sen börjar man räkna stålar.

Det hela brukar vara en ålders och erfarenhetsfråga. När man är ung så vill man bara ut ut ut oavsett lön. När man är lite äldre och gjort nån/några missioner så skall ersättningen vara bra för att intresset skall finnas.

Med en kula i huvudet spelar det mindre roll om du fick 10000 eller 20000 kr i missionstillägg. Se det som en symbolisk summa och ersättning för de risker du kommer att utsättas för.

Jag har inte påstått att det handlar om att sälja missionerna genom tillägget, bara det faktum att om du inte är nöjd med din ersättning så stanna hemma. Mig veterligen är det ingen som tvingar iväg dig. Därför finns det heller ingen anledning att klaga. Gilla läget eller skit i det.

Har de ändrat förutsättningarna sedan du skrev på så kan du bryta ditt kontrakt med hänsyn till förändrade förutsättningar. (Den möjligheten kan inte avtalas bort även om de kanske står så i ditt kontrakt).

Åk en mission så lär du dig snart att swedint försöker rövknulla dig så fort de får chansen (som i detta fallet en sänkning efter kontraktsskrivning). Att säga att de har gjort en bedömning och det får de rätta sig efter håller inte då de inte är kapabla att göra bedömningar. Sist jag hörde från cimic folk så var det rpg beskjutning dagligen mot campen och med den senaste tidens händelser så ser jag inte anledningen till sänka ersättningen. Nä den ersättning man får när man skriver på är den man ska ha.

/Ha det

• Forumsledning

"Det är frivilligt att ta jobbet"-argument är ett typiskt arbetsgivarargument.

Säger ni samma sak till dem som strejkade i kommunal etc., de kunde ju enkelt valt att avsluta sina anställningar oxå.

Hade vi alla alltid varit så lydiga skulle de flesta av oss inte ha gymnasieutbildning idag utan vi skull gräva järnmalm i norrländska gruvor och jobba i skogen från 8-års ålder för 5 kr dagen.

Inom den svenska utlandsstyrkan finns ingen närvaro av fackförbund eller några andra kritiska instanser som bevakar arbetstagarnas intressen. De är därför man kan ta ut fullt traktamentesavdrag för att bo 4 personer i 12m2 barrack och låta vissa för samma avdrag bo själv i en bara för de har en högre grad, etc.

Förhållandena i utlandsstyrkan skulle ALDRIG gå igenom på någon offentlig eller privat arbetsplats i Sverige.

Det är en sak att övertid/max arbetstid inte finns eftersom man fått igenom en lagändring, men löneavdrag för minsta lilla fel. För att dricka en öl för mycket, ha en öl i skåpet, utegångsförbud som regel, vilka du får ha umgänge med, etc., etc. Likaså att du är ständigt under svensklag, även om du är på leave i USA, elelr var som helst i världen under din tjänstgöringstid. Visst är man med på noterna, men skulle vi acceptera sådana regler någon annanstans? Bör man då inte kompenseras för dessa inskränkningar?

Utlandsstyrkan är en skyddad verkstad långt ifrån de krav/regler vad militär/civil-personal inom FM i Sverige har och dessutom utan insyn av kritiska värnpliktsråd, media eller officersförbund. SWEDINT/OPIL tar givetvis chansen och kör sitt race och fortfarande söker folk och de flesta tiger, köper läget. Det kanske är det som är felet. Framför någon något som inte gillas av de som bestämmer får man direkt höra "Då har du skrivit på fel kontrakt!". En inställning om inte direkt frambringar en lärande, utvecklande och mogen organsiation.

Officerförbundet håller på att verka för större möjlighet att agera och förhandla avseende Utlandsstyrkan, speciellt med tanke på FM och politikernas ambition att det skall vara obligatorium med utlandstjänstgöring. Enligt uppgift håller FM och OF på att förhandla om ett nytt utlandsavtal, men den infon verkar tagits bort från OF hemsida. Det handlade om högre lön, men framförallt mer leave och kortleave, i princip en fördubbling av nuvarande nivåerna. Frågan är bara hur man tänkt att lösa det rent praktiskt, med tanke på att det i en hel del fall kan vara nog så svårt rent att pussla ihop leaven för alla redan nu.

Jag fick intrycket av det jag läste att det beräknades vara klart nu under sommaren, men det har jag ingen som helst fog för.

• Forumsledning

Sen ska man inte glömma bort att de flesta inte är officerare, men väl skall behandlas likadant då de inte är att anse som värnpliktiga utan även de som anställda. Vilket även vissa officerare kan ha svårt att förstå. Då gäller givetvis samma regler som på den civila arbetsmarknaden. En förmån som inte gäller hela personalen är beskattningsbar och argument som "gäller bara från FK-grad och uppåt" inte håller.

Det finns en intressant C-uppsats om rekrytering till utlandsstyrkan på http://www.fhs.mil.se/. Där framhålls den kanske överdrivna tron om att lönen spelar den avgörande rollen även om många svarar så i enkäter eftersom det är ett så enkelt svar att ge på ett lite mer kompilcerat problem.

Klart läsvärd. Skall se om jag kan hitta länken till den.

Men generellt gäller att om möts man av gnetighet och paragrafrytteri så slår man tillbaka med samma mynt men möts av högt till takt och en schysst attityd så kompenserar man givetvis sin arbetsgivare på samma sätt.

Jo jag håller med dig Henke att det är en skyddad verkstad.

Men ersätts man inte för dessa inskränkningar på ett adekvat sätt? Lönen är inte direkt pissdålig, vissa anför det ju som ett huvudargument för att de åkte iväg. Eller nöjer sig dessa med mindre i lön än andra?

Som en parantes kan nämnas att utlandstraktamente utbetalas för att kompensera individen för de ökade kostnader som hans utlandsvistelse medför. Detta kan vara att tvingas äta på restaurang för att han bor på hotell vilket innebär högre matkostnader än om han kunde laga dem hemma i sin lägenhet eller lämna sin tvätt på kemtvätt/tvättinrättning istället för att tvätta själv. Eftersom utlandsvistelsen under en mission inte ger den formen av levnadsomkostnadshöjningar är det tveksamt om ett traktamentet överhuvudtaget borde utbetalas skatterättsligt. Vidare är det praxis att traktamentet halveras om din utlandsvistelse är längre än sex månader sammanhängande. Något jag själv surt fått uppleva.

Min personliga uppfattning om ersättning för utlandstjänst (mission) är som följer:

- Inget missionstillägg, du kan lika gärna dö i Kosovo som i Afganistan som i Kongo.

- Inget utlandstraktamente. (se ovan)

- Något höjd ersättning (lön).

- Ersättningen skall vara skattefri.

Edited by 111 SSK bat

Sen ska man inte glömma bort att de flesta inte är officerare, men väl skall behandlas likadant då de inte är att anse som värnpliktiga utan även de som anställda. Vilket även vissa officerare kan ha svårt att förstå. Då gäller givetvis samma regler som på den civila arbetsmarknaden. En förmån som inte gäller hela personalen är beskattningsbar och argument som "gäller bara från FK-grad och uppåt" inte håller.

Det finns en intressant C-uppsats om rekrytering till utlandsstyrkan på http://www.fhs.mil.se/. Där framhålls den kanske överdrivna tron om att lönen spelar den avgörande rollen även om många svarar så i enkäter eftersom det är ett så enkelt svar att ge på ett lite mer kompilcerat problem.

Klart läsvärd. Skall se om jag kan hitta länken till den.

Men generellt gäller att om möts man av gnetighet och paragrafrytteri så slår man tillbaka med samma mynt men möts av högt till takt och en schysst attityd så kompenserar man givetvis sin arbetsgivare på samma sätt.

Min inställning i den frågan är att alla anställda lyder under samma kontrakt så det skall inte vara någon skillnad. Sen är tyvärr inte verkligheten sådan, vilket är förjäkligt. Jag är ytterst osäker på vad OF roll är i förhandlingarna om Utlands-avtalet, avseende personal anställd i Utandlsstyrkan som inte är officerare (och med stor säkerhet inte heller medlemmar i OF), men personligen anser jag att OF skall föra även deras talan.

Tyvärr tror jag inte OF har de ingångsvärden de skulle behöva för att föra dessa gruppers talan, vilket är beklagligt. Speciellt då större delen av Utlandsstyrkan inte är YO. I mina ögon finns det två vägar att gå, antingen ett eget fackförbund eller att man kan sortera under Officerförbundet. Båda vägarna har sina för- och nackdelar, då det rent formellt inte finns någon yrkesgrupp som kan kallas yrkessoldater, även om många skulle kallas för det med tanke på den tid och det engagemang som plöjts ned under diverse missioner.

Slutsats: Det finns ingen samlad intressegrupp som kan föra den enskilde Utlandstjänstgörande soldatens talan.

Därav får man svårt att hävda sig både "mot FM" och att höras jämfört med OF medlemmar. OF medlemmar har inte bara ett relativt bra forum för att föra fram sina åsikter, de har även "guldet på sin sida".

Slutligen, ingen kommer att automatiskt värna den enskilde soldatens situation (undantaget välvilliga plutch/kompch etc.), utan dessa "semi-yrkessoldater" måste nå ut med sina krav själva. Så länge vi har rörmokare, målare, banktjänstemän och butikspersonal från B&W som ställer upp som soldater i Utlandsstyrkan under perioder, kommer detta förmodligen aldrig att ske.

Det måste till en förändring helt klart!

Edit: Det som uppenbarligen är den stora stötestenen är alla de i kronor omätbara skillnaderna mellan soldater och officer som är de facto, trots att man har samma kontrakt i botten.

Detta har även varit föremål för en hel del diskussioner i samband med upprättandet av IKS01, där skillnaderna i boendestandard där YO nivå 3/4 kan leva i sämre standard på stridsfartygen jämfört med nivå 5/6:or på underhållsfartyget. Sånt kan ju inte gå för sig! :2guns:

Edit2: Hela problemet kommer dessutom att ställas än mer på sin spets om det blir som ÖB föreslagit, med 5.000 kontraktsanställda soldater i stående beredskapsförband varje år. Tyvärr tror jag inte varken OF eller FM kommer att ligga på förkant avseende detta, utan det kommer att bli "gör om, gör om, gör om, gör om och slutligen kanske, gör rätt!" :camo:

Edited by Vargas

Henke och Vargas har helt rätt! Bra talat!!

Jag tycker personligen att tanken på ett slags fackligt förbund för utlands/beredskaps-anställda inom FM är principiellt viktig. När det gäller saker som lön, försäkringar, förmåner och ersättningsnivåer är det i alla andra sammanhang på arbetsmarknaden legio att man har en part som för ens talan visavi arbetsgivaren och att förändringar genomförs efter förhandling och avtal. Här tar bara någon ett beslut och sedan är det gilla läget eller stick. Självfallet skall ersättningen vara bra. Kolla våra folkvalda: Det är oxå ett frivilligt arbete som du gör av övertygelse och ideologisk grund -men det har aldrig hindrat våra politiker från att se till att deras ersättingar och löner ligger på en hög nivå. Ta EU funktionärerna... Hur mycket degar inte de in på ett år. Gratis hemresor och en massa annat lull-lull.

Självklart skall man ha bra betalt för att åka iväg till Långtbortistan med allt vad det innebär i form av obehag, risker och otrevligheter. Förvisso är kanske inte pengarna det som driver folk att söka utlandstjänst, men det är väl inget argument för godtycke och konstiga ersättningsnivåer.

Jag har själv aldrig varit på mission, men har flera kamrater som har varit det och jag är idag kontraktsbunden till IKS01. Under vår introduktionsutb uppstod en del friktion mellan oss kontraktsanställda icke-officerare och vissa av YO och förbandsledningen avseende b.la tillträde till rekreationsutrymmen och mäss. Inställningen gentemot oss i "manskapet" var ganska bedrövlig i början. Man var kvar i ett gammalt tänkande om oss såsom vpl och väringar och vi blev behandlade lite som "kulier". Dessa frågor löste vi efterhand på plats genom att i skeppsrådet (förbandsnämnd med FC, tjänstegrenscheferna och valda representanter från manskapet) samverkade, diskuterade missförhållandena och vi pekade på vinsterna med att förändra attityden. Vidare stod det snart ganska klart för alla parter att manskapet bestod av kvalificerat yrkesfolk med en massa civil kompetens och således borde behandlas därefter. Herregud, vi var ett par ombord som var lika gamla som FC och en del av oss gick faktiskt NED i lön under tjänstgöringen.... Efter en liten tid och lite snack, så löste vi det hela och mot slutet av utb så funkade förbandet riktigt bra och jag kommer lätt att söka IKS02. :D > :)

Edited by Ragulin

mina egna åsikter kring rekrytering och tjänstgöring:

man åker därför att man vill! skälen varierar, ytterst få jag talat med gör det av helt humanitära skäl.

lönen påverkar givetvis rekryteringen. för låg lön skulle enligt mig bidra till att folk som till varje pris vill sladda runt i uniform i främmande land skulle söka. för hög lön medför risk att överkvalificerad personal eller personal med enbart vinstintresse blir överrepresenterade.

anställningsförhållandena som bla "henke" visar på där det är förbjudet att inte bli full på eget bevåg, inte ha sexuella kontakter med lokalbefolkningen är regler som jag ändå tycker att det tas alldeles för lätt på. vore jag ansvarig skulle jag ställa högre krav på bla nykterhet än vad som gjorts under mina missioner. om man inte kahålla tassarna borta från ölen eller locals under missionstiden så har man nog missat vad det innebär att vara soldat!

boendefrågan kommer alltid upp. jag tycker att det är en fråga som är av stor vikt. däremot skulle jag inte vilja bo ensam. tält med hela grp som vi bodde på camp valkyriaBA05 och på CV IA01 är strålande om FM inte snålade med klimatanläggningar.

det som ofta missas då förmåner diskuteras är hur de sociala banden till hemmet skall kunna fungera. under FN i bosnien hade man 20 min på INMAR-SAT i månaden. detta blev bättre på BA05 då man ordnade bättre satellitförbindelse hem. fri wellfare dator i större utsträckning, billigare mer tillgängliga telefoner för privata samtal och framför allt ett bättre leavesystem liknande det finnarna använder skulle kunna utsträcka missionstiden och därigenom bidra till bättre kontinuitet i missionsområdet.

Fråga hur mycket skulle DU vilja betala en anställd med endast 7,5 mån utb?(för att knyta an till den civila marknaden)

Edited by GC1

boendefrågan kommer alltid upp. jag tycker att det är en fråga som är av stor vikt. däremot skulle jag inte vilja bo själv. tält med hela grp som vi bodde på camp valkyriaBA05 och på CV IA01 är strålande om FM inte snålade med klimatanläggningar.

Det förstår ju vem som helst att en luftkonditionering kan man inte bara sätta in, då skulle ju soldaten ha blivit sjuk... (+72 grader vid tälttaket mätte vi upp som värst, GD2´s cola-burkar exploderade...)