Jump to content

Hjälp mig med en fråga få en på köpet!

Recommended Posts

Hej! Jag ska rycka in den 25e. GB Log. TrängR
Men tänker hur det ser u tefter man jobbat 1-3 år efter utbildning. Kan man be att få möjlighet att söka andra tjänster som inte är relaterade? Jag är nämligen en uppvuxen "hajkare" och älskar att vara i naturen och bli fysiskt utmanad. Men efter lite research verkar det som min yrkesvägledare kan ha varit lite (mycket?) oklar med hur mycket man får faktiskt vara till fots och i naturen.

Konsensus; Kan man byta befattning eller tjänst helt till något annat, Dessutom regemente efter att ha arbetat ett tag?

Bonus; hur mycket till fots i naturen får man vara inom TrängR som Logistik/transportsoldat?

Tack!

Du kan byta befattning, tjänst och regemente i princip direkt efter grundutbildningen. Undantaget är t.ex vissa jägarutbildningar som kräver att man jobbat som GSS/K minst ett år.

När det gäller befattning och tjänst är det bara att prata med dina chefer och vill du ha nånting som är utanför ditt förband och din enhet kan du söka alla jobba/tjänster du är kvalificerad på här http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/interna/

Lycka till!

Så om jag vill söka mig till en annan tjänst te.x ett år efter anställning och arbete, kan jag då göra om mina tester och söka med de? känns som resultaten de inte kommer göra mig rättvisa efter så lång tid. :happy:

Det är bara titta på kraven för respektive tjänst och vissa har tester för sökande oavsett om dom är nu anställda av FM eller varit civila i massa år. Om man tittar så kan det vara allt ifrån läkarundersökning samt intervju och eventuellt fysprov till särskild antagning på jägarförband som är mer krävande.

Här har jag till exempel saxat ifrån tjänsten "1.PANSARSKYTTEKOMPANIET VID I 19 SÖKER SOLDATER GSS/K" som är ute nu:

"Formella kunskapskrav
Svensk medborgare
Godkända betyg från värnplikt/GMU
Godkända betyg i svenska A, engelska A, matematik A på gymnasienivå
Godkänd säkerhetsprövning
Godkända fysiska krav (obligatorisk läkarundersökning)
Körkortbehörighet B
Meriterande
Erfarenhet från utlandstjänstgöring/beredskapsförband
Tidigare tjänstgöring vid pansarskyttepluton alternativt skyttepluton
Förarbevis Stridsfordon 90, Bandvagn 206, 208 m fl
Skyttutbildning på Stridsfordon 90
Eventuellt utgånget förarbevis är inte hindrande utan kommer att åtgärdas genom repetitionsutbildning"

Alright, jag hänger med. Men säg att jag vill flytta från logistik till ett skytteförband eller annat dylikt mer fysiskt krävande förband, finns det då något jag ska tänka på för att smörja upp vägen dit så att säga under min kommande tid?

Tack.

Om du inte har erfarenhet från ett skytteförband så är det bara se till att klara dom fysiska kraven och dom andra som är för den tjänsten. Kraven kan du antingen se i annonsen för tjänsten eller att fråga rekryterande förband och klarar du det kommer du förmodligen få genomgå någon motsvarande Fortsatt Soldat Utbildning eller Typförbands utbildning för att få upp bl.a. dina stridskunskaper till en vettig lägsta nivå för att kunna jobba i en skytte tjänst.

När det gäller det fysiska så börja med att ta dig igenom den utbildning du har framför dig och där kommer du märka vad som behövs rent fysiskt och det finns förmodligen information där genom befäl och kollegor om du vill byta till skytte eller mer krävande som spaning/jägare i framtiden.

Generellt är kondition/uthållighet viktigt, löpning är en bra grund och siktar du på spaning/jägare kan det vara bra att komplettera med att vänja kroppen vid march med (relativt) tung packning.