Aedellc Posted June 30, 2016 Report Share Posted June 30, 2016 Hej!En 26årig tjej här som (äntligen) ska ge sig in i leken! Mönstringen kryper närmare men jag har ett problem.Jag finner väldigt många befattningar som är intressanta och relevanta. Jag har det inte riktigt klart för mig vilken jag tänker välja.Flottan och beriden tjänst är de två som väger tyngst, samtidigt som jag är väldigt nyfiken på flygvapnet också.Målet är att senare läsa vidare till officer. Var ert val solklart från början? Om inte, hur resonerade ni?Kan man tjänstgöra, låt säga, i armén & senare kunna bli officer i flottan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 30, 2016 Report Share Posted June 30, 2016 Hej! En 26årig tjej här som (äntligen) ska ge sig in i leken! Mönstringen kryper närmare men jag har ett problem. Jag finner väldigt många befattningar som är intressanta och relevanta. Jag har det inte riktigt klart för mig vilken jag tänker välja. Flottan och beriden tjänst är de två som väger tyngst, samtidigt som jag är väldigt nyfiken på flygvapnet också. Målet är att senare läsa vidare till officer. Var ert val solklart från början? Om inte, hur resonerade ni? Kan man tjänstgöra, låt säga, i armén & senare kunna bli officer i flottan? vad som känns som en livstid sen, mönstrade en ung man, tittade på listan över de saker jag kunde göra, konstatera att jag aldrig varit i norra Sverige, mönstringsförrättare såg glatt till att jag fick uppleva 7,5 månader på I20 i Umeå. mina tankar var att jag ville in i armén, men inte göra de på I15. (närmaste regemente) längre än så var inte min tanke. Jag har mer sett en möjlighet och tagit den. angående officers frågan så även om de är möjligt så är de ingen bra väg att ta. tjänsterna skiljer sig för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryan Posted June 30, 2016 Report Share Posted June 30, 2016 Jag rycker in i Juli, jag hade som tanke från början att bli Spaning, Amf skytte eller jägare. Under mönstringen tänkte jag att jägare skulle vara roligt ett tag men i ett senare skede skulle vara för tröttsamt. Spaningssoldat, det alternativet dödade yrkesinformatören där och som han förklarade det var det inget för mig. Amfskytte var fullt och jag ville inte vara i reservplats. Så när jag kom ner till YV så frågade han om jag ville göra jägartestet men jag tackade nej. Då frågade han vilken befattning jag hade tänkt mig. Det enda jag visste var att jag ville vara i armén och inte flytta längre norrut. Sedan kom han med förslaget Skyttesoldat strf på p4 vilket jag tyckte lät bättre än mina tidigare tänkta befattningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted June 30, 2016 Report Share Posted June 30, 2016 (edited) Som 18åring ville jag så långt hemmifrån som möjligt, och jag ville skjuta så mycket som möjligt. Hamnade i boden, och blev nöjd. Tror nog att resonemangen skiljer ganska mycket mellan en 18årig gymnasieelev och en 26 årig kvinna, men mitt visdomsord är att lita på magkänslan och forska inte så himla mycket. Det kommer ändå inte vara som du har tänkt dig... Edit: Ryan, du kommer trivas! Pansar är ju trots allt det bästa som finns. Edited June 30, 2016 by Källberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted July 1, 2016 Report Share Posted July 1, 2016 När jag skulle söka så ville jag till pansarskytte av någon anledning. Min far, YOff i Flygvapnet, övertalade mig dock att söka till Ingenjörtrupperna så att jag skulle ha någon nytta av tjänstgöringen efter värnplikten. Klokt val tror jag, det var mycket matnyttigt. Men ibland önskade jag att jag sökt till ett stridande truppslag, för det var väldigt lite stridsutbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts