Lange Posted June 13, 2016 Report Share Posted June 13, 2016 (edited) Hej! Jag är med i den grupp som ska få igång HMS Hugin och få henne i utställningsskick och även kunna köra med henne. Jag ansvarar för elektroniken ombord då jag var SYTE på Spejaren 03-04. Dock har jag glömt bort det mesta. Finns det några SYTE:ar som kommer ihåg hur det hela funkade? Nu i fredags hade vi arbetsdag och jag "lyckades" få igång radiohytten (dvs slå på strömmen). Nästa arbetsdag skulle jag vilja testa om det går att sända med radioutrustningen, kolla så att avstämningen funkar osv osv. Det verkar som att de mesta av dokumentationen till alla system finns i apparatrummet. Har dock inte tillgång till fartyget förrns nästa arbetsdag, . * Är det någon som sitter på checklistor? * Vad bör jag tänkar på? Sen är det väl att få igång ARTE som gäller. Gissar på att det blir ett gäng timmar med Fluken innan man vågar göra nått större. Tv och IR kamera är nermonterade, men finns på plats. Är det bara att skruva på dom och koppla in? Slänger med en bild också. Edited June 13, 2016 by Lange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted June 14, 2016 Report Share Posted June 14, 2016 Jag har tyvärr ingen information för att hjälpa dig, men tänkte bara säga att ansträngningen att hålla och återställa detta krigsfartyg är fantastisk. Tack för ert engagemang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 18, 2016 Report Share Posted June 18, 2016 Jag kan endast handha intercomen. Kan även intyga att den är i fungerande skick i nuläget för exempelvis ledande av snapsvisor.. Gräv inte för djupt i lådorna i gunrummet.. Gmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariner Posted September 9, 2016 Report Share Posted September 9, 2016 Hade uppskattat om det kunde lämnas info fortlöpande (om möjligt?) hur arbetet går!?. All heder & tack till er som jobbar med Hugin för att få den i fungerande skick igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariner Posted September 27, 2017 Report Share Posted September 27, 2017 Har det hänt ngt. mer/nytt med restaureringen av HMS Hugin!?... Var iväg till Maritiman i Göteborg idag & hade som avsikt att komma ombord på P151 men den är avstängd för besökare till nästa år ngn. gång fick jag till svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lange Posted November 7, 2017 Author Report Share Posted November 7, 2017 (edited) Hej! Har haft fullt upp med jobb och båt och annat. Vi har inte Hugin öppen för allmänheten, då vi inte vill glasa in allt. Hon är ett levande fartyg. Vi kommer har guidade visningar två till tre gånger per år i samband med evenemang på Maritiman. Visning kan säkert ordnas de dagar vi har arbetsdagar. Här är lite av vad som har hänt sedan jag senast skrev. Föreningen HMS Hugins Vänner har startats. Två årsmöten har avhandlats. Se mer info här http://www.p151hugin.se/ vi finns även på facebook, kostar 200:- i medlemsavgift. Vi har arbetsdag den andra helgen i varje månad, inget krav att vara med. Hjälpmaskinerna har startats. PCMaril har startats, nätagget släppte ut den magiska blå röken, ett nytt håller på att installeras. ARTE och Nav radar felsöks. Vissa delar saknas, vissa kablar har kapats och man har kopplat in 220v på tunna datakablar. Detta för att få navradarn att snurra, som ett visningsläge. Känns som att brand i kabelstammen var nära. Färskvattensystemet fungerar, dock har tankarna stått tomma i 10 år, så det är väl inte direkt drickbart just nu. Har fått tag i kretskorten till ORAn, men det var fel på logikkortet. Det går att koppla upp, men sen låser det sig. En till två extra huvudmaskiner skall finnas på Sävedepå. Genomgång av huvudmaskineri pågår. Har ni några frågor så ska jag försöka svara på dem. Tänkte vara lite mer aktiv här än vad jag har varit förut. Edited November 7, 2017 by Lange La till bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts