Jump to content

Nya polisbilsmålningen

Vildmannen

Recommended Posts

Jag tycker att den mer ser ut som ett utryckningsfordon från räddningstjänsten.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,316671,00.html

*arrghh, jag stavade fel i rubriken. Hur ändrar man det?* ,O

--------------------------------------

Det fixar din lokale BLÅGUL :D

Edited by The Swede

Faktum är att det ser bättre ut i verkligheten. Jag tror mer på detta än den gamla modellen. Denna syns mer både i mörker och dagsljus. Såg den i garaget i måndags ,O , det rullar även ett par ex i Västra Götaland.

Väntar på att dem skall byta till ljusramper som har mer ljus. En ljusramp med blått och rött skulle vara bra. Rött är en färg folk "ser", för blått räcker definitivt inte.

Porschen är klart grym.

Den nya provmålningen påminner inte så lite om engelska trafikpolisens målning på deras bilar. Dom har dessutom en hel del potenta kärror att jaga fortkörare med. Vidare tycker jag att provbilarnas målning är ful men säkerligen praktisk om man vill synas.

Då skulle ni jänkarnas highway partol bilar.

Riktigt grymma upphotade racerbilar som kommer i fatt det mesta som kan finnas på vägarna, förutom dragsters då! :)

Fick möjlighet att se ett par sådana bilar både på nära håll och i trafik när jag under tidigt 90-tal bodde i USA. (Detta var då i Texarkana Texas)

Mvh Björkis

:baskerPa:

Ang färgsättning och blåljus...

Kan säga att den är mycket praktisk och syns förbannat bra. (Man kan ju säga annat om konstaplarna som väljer att gå ut i vägen och göra stopp i skymning UTAN reflexväst.) Det är ju därför bl.a. ambulanserna nu nästa uteslutande görs i den citrongula reflexfärgen.

När det gäller blåljus/utryckningsljus så är det reglerat att de ska vara blåa. Men jag har på flera ambulanser och vissa brandbilar sett hur man lägger ett relästyrt blink på helljus/extraljus under dagtid. Syns förbannat bra i backspegeln!

:baskerFN:

När det gäller blåljus/utryckningsljus så är det reglerat att de ska vara blåa. Men jag har på flera ambulanser och vissa brandbilar sett hur man lägger ett relästyrt blink på helljus/extraljus under dagtid. Syns förbannat bra i backspegeln!

Tror att det är standard iallafall på brandbilar, jag har iallafall inte stött på någon brandbil som inte har dom möjligheterna

Jo jag tycker att de ljusramper som de använder i USA syns mycket bättre samt att sirenerna hörs bättre. Det varierar ju lite från olika delstater men överlag så syns dom bättre. Sirenerna kan dom ju nästan strunta i. hörs ju bara om man vevar ner rutan precis när dom paserar förardörren på nya bilar.

De nya polisbilar må vara ack så fula men eftersom målet med förändringen var att öka synligheten (de gula reflexfälten får bilen att lysa som en julgran i mörker) tycker jag att de är klockrena. Jag har för mig att färgsättningen skulle bli EU-standard också, finns det någon annan som kan bekräfta dettta? :2guns:

Mötte två ambulanser igår, och de körde både med blinkande hel-ljus och blåljus. De var citrongula båda två. Visserligen var det i dagsljus, men jäklar vad de syntes dåligt. De hann komma bra nära innan jag såg att de var under utryckning.

Dock syns det blåa ljuset väldigt bra i mörker... Och sen de börjat köra med båda waa-waa och tut-tut så hörs det ju bra mycket bättre också...

Nåväl...

Helljusblink...

Man hade det på förstabilarna (släck & räddningsbilar)i Halmstad innan, men då kom VV med sin stora lagbok och satte P för det. Men de kan ju ha kommit till sans och släppt på det. Men det ironiska då var att man fick inte relästyra, men det var helt OK att blinka manuellt med helljuset... :)