Jump to content

funkade nya kanon-systemet för strv?

Casper

Recommended Posts

Någon som vet hur det gick för det nya systemet?

Det gick ut på att en strv åkte i fullfart samt avfyrade kanonen mot ett flygande föremål. Sverige skulle tydligen vara de första med detta system.

/FK CaSpA 1

*Har tyvätt för lite fakta i huvudet för att fördjupa mig i modeller och liknande ting* :baskerFN:

Så vitt jag vet är det inte planerat att Strv 122 skall få någon luftmålskapacitet, sånt ska inte stridsvagn sysselsätta sig med och är är inte byggd för detta heller. Det vi har som rullar på band och sköter om den biten är Lvkv 90, kan det vara den du tänkte på?

För det första ska vi inte blanda ihop stridsvagn och stridsfordon/lvkv.

Nytt och nytt, har varit ute på förband under ett antal år nu, och särskilt unikt är det inte heller med en luftvärnskanonvagn.

Vilken demonstration menar du? Utvecklingstesterna av vagnen avslutades för ganska många år sen.

Är det Lvkv 90 TD (TeknikDemonstrator) du tänker på Casper? Det är en utvecklingsvagn av befintliga Lvkv 90 med möjlighet att skjuta under gång. Det finns en del att läsa i Arménytt Nr 4 2002. Vad som hänt med vagnen sedan utvärdering vet jag inte.

/Aron

Är det Lvkv 90 TD (TeknikDemonstrator) du tänker på Casper? Det är en utvecklingsvagn av befintliga Lvkv 90 med möjlighet att skjuta under gång. Det finns en del att läsa i Arménytt Nr 4 2002. Vad som hänt med vagnen sedan utvärdering vet jag inte.

/Aron

Den är klar, och skall provskjuta under gång nu om några veckor. Den kommer nog att bli ganska bra verkar det som.

Kompaniet har genomfört åtta olika grundläggande skjutövningar, under dessa har samtliga skjutförfaranden övats, även skjutning mot rörlig helikopter.

taget från I19 hemsidan IA03 övning..står inte rakt ut att man skjutit med stridsfordonen men som jag fattar så

Aron har fattat =D

Är det konstigt att jag blir förvirrad när det pratas om stridsvagnar som under full fart skjuter på flygande föremål, sen blir det helt plötsligt en Lvkv90 som är sprillans ny och unik i världen... :baskerPa:

SÅ gammal är jag inte, men på god väg och hjärnan blir ju liksom långsammare med åren eller hur det nu var... :huh:

Aron har fattat =D

Är det konstigt att jag blir förvirrad när det pratas om stridsvagnar som under full fart skjuter på flygande föremål, sen blir det helt plötsligt en Lvkv90 som är sprillans ny och unik i världen... :huh:

SÅ gammal är jag inte, men på god väg och hjärnan blir ju liksom långsammare med åren eller hur det nu var... :huh:

Men erkänn det hade vart fräckt med en 122 som drog iväg en 12 cm emot en helikopter i full fart... :huh: