Jump to content

Flashbanggranat

Miccar

Recommended Posts

Satt och tittade på något program om S.W.A.T.

I ett klipp visade de en inbrytning där filmaren stod i samma rum

som en flashbanggranat slängdes in i, det small till och gubbarna

stormade in.

Jag upplevde inte smällen som något speciellt hög och kameramannen

verkade inte ens ta notis om granaten (han kan naturligtvis ha skyddat

sig på lämpligt sätt)

Någon som har erfarenhet från dessa granater? fyller de bara sitt syfte

om man är totalt oförberedd eller är det en så pass kraftig smäll att man

kan få hörselskador??

har inga first hand erfarenheter men enligt vad jag har läst så ska den ju göra personen tillfällig döv, tillräckligt för att det ska tjuta i öronen en tid fram över,

är du säker på at det var en kameraman där inne och inte bara ett stativ?

då ju meningen är att man ska bli förvillad i nästan alla sinnen.Hörsel,syn och ibland förkommer ju även kombigranater med tårgas...

Flashbang granater har ett väldigt kort effektivt område så vitt jag vet, om kameramanen stod 20 - 25 meter borta så lär han nog inte ha blivit så påverkad, har för mig att de använder något magnesium liknande grej eller något (kanske har fel ämmne i huvudet..) sen bangen vet jag inte. men som sagt, den är nog bara effektiv inom en 5 meter radius.. någon mer insatt som kan säga hur det egentligen går till? :baskerFN:

Flashbang-granater ger som namnet antyder en kraftig ljusblixt och en kraftig smäll. Ljusblixten bländar dig, smällen ger dig en mer eller mindre temporär hörsel nedsättning och stötvågen påverkar ditt balanssinne så att du blir lätt disorienterad (ungefär som när man skjuter fullbumpa med grg, fast antagligen värre)

Jag har inga direkta egna erfarenheter men eftersom de används av så många välkvalificerade användare så är de med största sannolikhet tillräckligt effektiva för att det ska vara mödanvärt att använda dem.

Svenska armens chockgranater har bara tryckverkan, ingen ljusblixt (bang-grenade???)

Har för mig att GSG-9 använde/använder ett slags ljusgranater som ger ett långvarit bländande ljussken utan några ljuseffekter.

Vissa flach-banggraner är för övrigt konstruerade för att vara så tysta som möjligt ända fram tills att de detonerar.

Vissa flach-banggraner är för övrigt konstruerade för att vara så tysta som möjligt ända fram tills att de detonerar.

Hur fungerar detta? :baskerFN: Är de gummiklädda för att inte låta när de träffar en vägg eller liknande? Annars är ju de flesta handgranater tysta innan de detonerar :P

Jag har sett tjeckiska flashbangs. De sköt ut dem 4-5 styck samtidigt ljud,ljus och tryck var det men det påverkade inte så mycket på 20-30 meters avstånd. Dock skrämde det skiten ur många demonstranter. Lät som attans. Det tillsammans med tårgas blev en saftig kombination av kaos.

Kändes iaf konstigt att de använde det ute i det fria.

Det finns en mängd olika granater på den öppna marknaden. Påfundet "flash/bangs" uppfanns av SAS under sjuttiotalet och användes första gången av GSG9 vid fritagningen av gisslan i Lufthansaplanet "Landshut" i Mogadishu 1977.

De enklaste ger en eller flera kraftiga knallar. Andra ger kraftiga blixt- eller ljussken eller "stroboskopeffekt". Dessa egenskaper kan sedan kombineras i olika konfigurationer.

Huvudsyftet med "flashbangs" är att distrahera, förblinda och förvirra. Granater som ger en fysisk chockeffekt är huvudsakligen avsedda för militärt bruk.

Granaterna kan i distraktionssyfte användas såväl inomhus som utomhus, och fältet är öppet för improvisation.

Samtliga granater som är praktiskt användbara medför risk för hörselskador.

och sedan få in anmälningar om nedsatt hörsel/syn på ligisterna?

nej tack.

dessutom är ju FB som mest effektiv i slutna rum, mycket av effekten går ju förlorad om den används i öppen terräng

De enklaste ger en eller flera kraftiga knallar. Andra ger kraftiga blixt- eller ljussken eller "stroboskopeffekt". Dessa egenskaper kan sedan kombineras i olika konfigurationer.

Huvudsyftet med "flashbangs" är att distrahera, förblinda och förvirra. Granater som ger en fysisk chockeffekt är huvudsakligen avsedda för militärt bruk.

Nja... deras syfte är att "överbelsta hjärnan" och helt enkelt slå ut en del sinnen som annars kan bli lite jobbiga... Även lukt och känsel kan mao påverkas av en flashbang... Dock sitter bara den "extrema" effekten i en 3-4 sec, men det är allt som behövs...

Däremot kan jag tvivla till att den är så lyckad till "crowdcontrol"

Militär chockgranat är ju till för att döda i utrymmen som inte är så splittersäkra mot egen trupp´...

I ärlighetens namn så är väl allt bättre än att behöva skjuta dem?????

Föstår att du syftar till upploppet i Göteborg. Så många "flash bangs" finns inte att det skulle

hjälpt i Göteborg! Jag var där på plats ( Inte skottlossningen ) och såg hur dom slog sönder

bla avenyn. Alla demonstranter var inte våldsamma men förvånandsvärt många deltog i vandaliseringen.

Att polisen sköt en människa tycker jag är konstigt, att dom BARA sköt en! Med det säger jag inte att

det var rätt eller fel men i det ( under ) läge dom befann sig så gjorde polisen ett jättejobb.

Många i kåren vittnade efteråt att dom varit livrädda och att det inte gick att skilja på "goda" eller "onda"

för även de som inte var fysiskt våldsamma hade ett agressivt uppträdande.

( Hör väl inte hemma på den här tråden men försökte förklara varför jag tror F.B. inte alltid är brukbara )

Edited by LYNX

Jag gissar att om ni har prövat att titta in i en kraftig kamerablixt, vilket trots att det inte är så värst mycket att hurra för ger en grön/blå ruta mitt i synfältet, så kan man nog föreställa sig hur blixten från en flashbang påverkar synen...

att LYNX:

Har en känsla av att om polisen haft att använda FB "modell större" och som inte kastades för hand så skulle man haft en möjlighet att återta initiativet. Som jag uppfattar det låg man hela tiden i efterhand. Det vinner man aldrig några "strider" genom att göra.

En internationell polisstyrka med kravaller som (enda) uppgift kanske kunde vara något?

Vid N.I's insats mot Schillerska gymnasiet hade de ansökt om att få använda F.B, men jag är väldigt glad att de fick avslag på sin ansökan

Är det nån som vet om man kan få permanenta syn/hörselskador av dylika granater?

Ja usch! Krig och kravaller är farligt, man kan t.o.m. dö!! Enligt den bedömning som polisen gjorde (vilket jag inte vill inbegripa mig i någon diskussion kring) användes Schillerska gymnasiet för olaglig verksamhet. Bryter man mot lagen eller står på fel sida mynningen får man finna sig i att ta vissa smällar.

Sluta bakbinda den svenska polisen genom regler, lagar och massmedia. Låt dem göra sitt jobb (med den utrustning det nu kan kräva)!!! :D

Edit: Vid explosion av FS-granat i slutet utrymme (t.ex. rum) går ofta trumhinnorna åt h-vete men det kan en normalbegåvad läkare fixa...

Edited by SFC Zac

Flashbang granater eller som dem kallas i sverige Distraktionsgranater. Den har en uppgift och det är att distrahera busen i rummet/lägenheten/villan etc, genom att avge ljusblixt och ljudeffekt. Så att en inbrytning kan ske och att teamet har ett litet övertag. Den svenska polisen använder ger en serie smällar från en och samma granat.

Enligt en instruktör på piketen, så är kommer man ner i "reptilstadiet" när en sådan smäller i rummet. Mao skiter på dig och är nere och krälar på golvet, och vet inte vad du ska göra eller ta vägen.

Dem går att använda för att skingra folksamlingar, men det finns bättre medel som är avsedda för det ändamålet. För vem vill stå kvar när det börjar smälla runt benen?

Försvarets chockhandgranater ger folk, enkelt förklarat, en hjärnskakning. USA har också liknande saker.

Exempel på Stun grenade/ Flash bang: M84 Stun Grenade / Flash bang

Exempel på amerikansk chockhgr:Mk3A2 concussion offensive hand grenade

Exempel på Riot control: ABC-M25A2 riot control hand grenade

Jag var på plats i praag när tjeckiska polisen använde dem och var också i göteborg och såg på kravallerna, jag tror inte att FS alls är bra i riot control funktionen. I svenska gator springer folk bara runt överallt det är inga fasta barrikader och "fronter". Tjeckiska polisen använde dem för att "återta terräng" som vandaler (läs icke demonstranter) hade tagit över, typ som klas bron. I sverige springer de oftast bara iväg till ett annat ställe eller angriper från ett annat håll.

Använder man det vid reclaim the streets så kommer det bara att urarta. Likt vatten kanoner tror jag inte på FS för kravallpolis i sverige. Hm... blev mycket ot nu..

Piketpolisen i Malmö använde FB granater för en tid sedan för att gripa en kille som var beväpnad och hotade att skjuta folk.

FB granaten innehåller som regel knallkvicksilver för bangens skull och magnesiumpulver för ljusblixten/arna.

Det finns lite olika modeller bl.a. en model med ett antal FB effekter, granaten studsar runt vid smällarna och skapar ytterliggare förvirring.

Första gången FB användes skarpt var som nämnts i Moghadishu, 2 killar från SAS åkte ner för att bl.a. snabbutbilda GSG9 på FB.

FB har även orsakat en del dödsfall bl.a. en kvinna som var avsvimmad och låg på golvet fick en FB bredvid sig och dog av den.

PS. De gamla goa knallskotten hade en mycket god FB effekt, med en effektiv hgrtändare hade dom varit super som FB granat.

Vid N.I's insats mot Schillerska gymnasiet hade de ansökt om att få använda F.B, men jag är väldigt glad att de fick avslag på sin ansökan

Är det nån som vet om man kan få permanenta syn/hörselskador av dylika granater?

Ja usch! Krig och kravaller är farligt, man kan t.o.m. dö!! Enligt den bedömning som polisen gjorde (vilket jag inte vill inbegripa mig i någon diskussion kring) användes Schillerska gymnasiet för olaglig verksamhet. Bryter man mot lagen eller står på fel sida mynningen får man finna sig i att ta vissa smällar.

Sluta bakbinda den svenska polisen genom regler, lagar och massmedia. Låt dem göra sitt jobb (med den utrustning det nu kan kräva)!!! :winner:

Edit: Vid explosion av FS-granat i slutet utrymme (t.ex. rum) går ofta trumhinnorna åt h-vete men det kan en normalbegåvad läkare fixa...

Eftersom detta rör mig personligen så kan jag inte låta bli att svara trots att du inte vill diskutera saken:

Ingen av de 78 personer(bl.a jag)som blev avreageringsobjekt vid Schillerska gymnasiet är vare sig misstänkta eller åtalade för något som helst brott.

Däremot så blev fyra polisbefäl åtalade för tjänstefel, dessa friades av domstolen i höstas

Militär chockgranat är ju till för att döda i utrymmen som inte är så splittersäkra mot egen trupp´...

Våra chockhandgranater är inte särskilt farliga. De skall ju användas till att skingra folkmassor och liknande.

Riskavståndet på 100 meter beror på att tändsiftet är av metall och vid maximal otur skulle kunna flyga iväg och träffa ett öga eller liknande.

Själva smällen upplevde jag som mindre än från övriga handgranater.

Våra chockhandgranater är inte särskilt farliga. De skall ju användas till att skingra folkmassor och liknande.

Riskavståndet på 100 meter beror på att tändsiftet är av metall och vid maximal otur skulle kunna flyga iväg och träffa ett öga eller liknande.

Själva smällen upplevde jag som mindre än från övriga handgranater.

nej, dahlberg har rätt. Det är svårt att använda granater som ex M/56 i bebyggelse med gipsväggar, därför har man chockhandgrat M/96 som dödar/skadar med tryckverkan i rum.

Edited by jake the snake

Godafton

Klockan är hyffsat sent just nu, och jag orkar inte göra någon längre utläggning men...

[sluta bakbinda den svenska polisen genom regler, lagar och massmedia. Låt dem göra sitt jobb (med den utrustning det nu kan kräva)!!!]

Just den här meningen får du gärna utveckla SFC. Detta eftersom du nämner bland det viktigaste vi har i vårt land (lagar och massmedia), och samtidigt utan att definera hur du anser att dessa bakbinder vår polis. Kom gärna också med exempel på hur, exempelvis, massmedia skulle kunna hindras från att hindra polisen (jobbig ordföljd, jag vet), och hur detta sedan skulle kunna genomföras i kombination med de demokratiska värderingarna som vi till syven och sist har i vårt land.

GMY

JAg är fullt medveten om det dilemma som uppstår. Jag vill inte styra massmedia (skulle jag visst vilja men det känns fel) men den bild som visas av massmedia oavsett i vilket sammanhang är oerhört subjektiv. Massmedia följer "marknaden" noggrannt och rapporterar sedan det som tittarna/lyssnarna/läsarna vill. Av någon outgrundlig orsak har det blivit fult att vara på lagens sida. Du får mer positiv uppmärksamhet av att sabba en Mc D restaurant än av att försöka stoppa dylika angrepp.

Vad det gäller lagarna menar jag naturligtvis inte att de skall tas bort men däremot att man måste se till den enskilde polisens situation också. Innan Göteborgskravallerna las ett förslag fram av RPS som i sista sekund stoppades av facket. Man ville utveckla den sk Göteborgsmodellen så lång att poliserna skulle få bära vad de ville t.ex. blommor i sina hölster men inte sina tjänstevapen.

Naturligtvis skall inte polisen gå runt och skjuta folk till döds, det är domstolarnas jobb att döma. Vad jag tycker är fel är dock att polisen får på pälsen så fort de sneglar mot hölstret oavsett hur komplicerad situation de än är i. Blir man beskjuten av polis har man med största sannolikhet redan agerat på fel sida lagen och förtjänar då att gripas för att senare dömas. I vissa sällsynta fall kan den misstänkte bli skadad eller t.o.m. dödad vid gripandet och det är baksidan med att vi tills nyligen inte fick använda icke-dödliga vapen.

Alltså, massmedia har valt att göra polisen till de onda, lagar och regler för polisens uppträdande är likt våra reglementen inte anpassade för den situation som är idag med kravaller och väl rustade motståndare.

Ge polisen en chans att göra sitt jobb, står man på fel sida lagen får man vara beredd att ta konsekvesera!