Jump to content

Tomhylsor i olika kalibrar

maccus

Recommended Posts

Hej

Jag samlar på olika typer av ammunitions Tomhylsor från olika vapen (Pistol/Gevär/Automatvapen) min tanke är att samla ihop 5 stycken Tomhylsor från den minsta lilla Cal 22lr & hela vägen upp till den största Cal 50 :)......Så därför behöver jag eran hjälp nu :) hur får jag tag i 5 stycken Tomhylsor av Cal 50 ??

Den modellen & kraftiga Cal 50 mm Ammunitions storleken den används ju bara av Polisen & av militären

Tacksam för svar

Mvh maccus

Hej

Jag samlar på olika typer av ammunitions Tomhylsor från olika vapen (Pistol/Gevär/Automatvapen) min tanke är att samla ihop 5 stycken Tomhylsor från den minsta lilla Cal 22lr & hela vägen upp till den största Cal 50 :)......Så därför behöver jag eran hjälp nu :) hur får jag tag i 5 stycken Tomhylsor av Cal 50 ??

Den modellen & kraftiga Cal 50 mm Ammunitions storleken den används ju bara av Polisen & av militären

Tacksam för svar

Mvh maccus

Efter som du skriver .22 lr är inte minst och 12,7 mm är inte störst Cal .50 är 0,5 tum eller var tanken att samla på tomhylsor i kalibrar använda i Sv militären.

Hej

Jag har nyss börjat med att samla Tomhylsor som en kul grej......& 22lr upp till Cal 50 mm......detta var menat som ett exempel bara :) för det finns mängder av olika sorters Cal & den ammunitions typen som jag tänker på i 50 Cal det är den som USA använder till sina Maskingevär/kulsprutor Browning M2 50 Cal

Se Youtube klippet nedan

Hej

Jag har nyss börjat med att samla Tomhylsor som en kul grej......& 22lr upp till Cal 50 mm......detta var menat som ett exempel bara :) för det finns mängder av olika sorters Cal & den ammunitions typen som jag tänker på i 50 Cal det är den som USA använder till sina Maskingevär/kulsprutor Browning M2 50 Cal

Du behöver inte gå så långt för att hitta den :)

https://www.soldf.com/tksp127.html

Edited by speculatores

Tack för tipset :) men hur ska man göra för att få tag i dessa ammunitions Tomhylsor :-/ det vore nog inte så väldigt smart att bara traska rätt in på en militär skjutbana & leta efter 50 Cal Tomhylsor jag bor i Göteborg & här tror jag inte ens att det finns något regemente......vi hade ett stort LV6 i närheten av där jag bor men det är flyttade till Halmstad för många många år sedan & KA4 som ligger/låg ute vid långedrag/saltholmen i Göteborg......det tror jag oxå är borta sedan länge :-/

Tack för tipset :) men hur ska man göra för att få tag i dessa ammunitions Tomhylsor :-/ det vore nog inte så väldigt smart att bara traska rätt in på en militär skjutbana & leta efter 50 Cal Tomhylsor jag bor i Göteborg & här tror jag inte ens att det finns något regemente......vi hade ett stort LV6 i närheten av där jag bor men det är flyttade till Halmstad för många många år sedan & KA4 som ligger/låg ute vid långedrag/saltholmen i Göteborg......det tror jag oxå är borta sedan länge :-/

Göteborgs garnison/KA 4 finns fortfarande. Men de är nog bättre du håller ett öga på aktionssiterna eller gör GMU och sök dig till ett förband som använder dem.

Ett tips kan ju vara att kolla välkända auktions-sajter, brukar väl dyka upp sånt med jämna mellanrum, eller bara att googla finns endel sidor som säljer

Du har ingen kompis eller bekant som jobbar inom försvaret annars?

@marcus

Du bör vara lite mer noggrann i ditt sätt att skriva. Vill du ha hylsor i kaliber 50 så blir det 1270 mm vilket är mer åt mörsare än handhållet, dessa brukar dessutom vara hylslösa... Inte för att det inte går att försåt att du tagit fel på några tiopotenser, men det finns ändå skäl att uttrycka sig korrekt.

Troligtvis syftar du på .50 - vilket är det samma som 0,50 (anglosaxisk kaliber mäts i engelsk tum 1= 1 engelsk tum = 25,4 mm och engelskspråkiga länder har . punkt istället för , komma för att avgränsa decimaler ) vilket således är 25,4x0,5 = 12,7 mm.

Man kan också ange kaliber i metriska enheter varvid kaliber 50 mm blir just 50 mm eller 5 cm... vilket uppenbart inte är samma som cal .50/12,7 mm.

@marcus

Du bör vara lite mer noggrann i ditt sätt att skriva. Vill du ha hylsor i kaliber 50 så blir det 1270 mm vilket är mer åt mörsare än handhållet, dessa brukar dessutom vara hylslösa... Inte för att det inte går att försåt att du tagit fel på några tiopotenser, men det finns ändå skäl att uttrycka sig korrekt.

Troligtvis syftar du på .50 - vilket är det samma som 0,50 (anglosaxisk kaliber mäts i engelsk tum 1= 1 engelsk tum = 25,4 mm och engelskspråkiga länder har . punkt istället för , komma för att avgränsa decimaler ) vilket således är 25,4x0,5 = 12,7 mm.

Man kan också ange kaliber i metriska enheter varvid kaliber 50 mm blir just 50 mm eller 5 cm... vilket uppenbart inte är samma som cal .50/12,7 mm.

Nu är du ute på hal is Maccus. Martinator försökte lära dig något som du verkligen borde kunna om du veta mer om kalibrar. Med din otacksamma attityd riskerar du bara att inte bli hjälpt igen.

Till Martinator

Jag försökte skriva ett PM till dig för att få be dig så mycket om ursäkt för mitt otrevliga svar på ditt inlägg......men jag kom inte in på din profil sida så jag får göra så här ist nu......jag ber dig så hemskt mycket om ursäkt för mitt taskiga svar tidigare idag

Mvh maccus

Till Martinator

Jag försökte skriva ett PM till dig för att få be dig så mycket om ursäkt för mitt otrevliga svar på ditt inlägg......men jag kom inte in på din profil sida så jag får göra så här ist nu......jag ber dig så hemskt mycket om ursäkt för mitt taskiga svar tidigare idag

Mvh maccus

Ingen fara - jag är nog tuffare än somliga tror:)

Du är förlåten.

/

Eftersom maccus tycks vara rätt grön på det här så tänkte jag bistå med en grundläggande lektion i kaliber.

Idag använder man i huvudsak två olika måttsystem för vapenkaliber, det ena är det metriska och det andra är det anglosaxiska.

7,62 mm är ett exempel på en vanlig kaliber enligt det metriska systemet.

I det anglosaxiska måttsystemet anges kalibern i inch/inches, vilket vi brukar översätta till tum här i Sverige, 1 tum= ca 25 mm. Eftersom 25 mm är mycket när vi snackar lättare vapen så anges då kalibrarna i delar av tum. Det blir då ett tal med decimaler och enligt anglosaxisk standard avdelar man decimaler med punkt istället för kommatecken hos oss. Nollan före punkten skrivs inte ut och decimalerna är oftast två eller tre siffror. Ett exempel på kaliber i tum är .308

För att skilja olika sorters patroner, vapen och kalibrar från varandra även där kuldiametern är densamma så lägger man till något efter, vilket inom det militära för metriska mått oftast är hylslängd. 7,62x51 mm är den NATO-standard som används i kulsprutor och gevär i USA, Sverige och i många andra västländer. 5,56x45 är en annan vanlig kaliber och används i automatkarbiner och lätta kulsprutor.

I det anglosaxiska systemet lägger man oftast till ett namn efter kalibermåttet, namnet kommer oftast från den tillverkare som tagit fram kalibern eller den vapenmodell som från början var det i huvudsak avsedda vapnet. Exempel på detta är .50 BMG, där BMG står för Browning Machinegun. I Sverige har vi dock omvandlat måttet till metrisk standard och då heter den 12,7x99 mm. Ryssland har en motsvarande kaliber som benämns 12,7x108 mm, alltså inte samma patron som den amerikanska.

Pratar man kanoner lägger man ofta till även eldrörets längd och det anges i kaliberlängder vilket är innerdiameter eller granatdiameter multiplicerat ett antal gånger. Bofors luftvärnsautomatkanon 40 mm L60 har 56 kaliberlängds eldrör (fast man har avrundat upp till 60 i namnet), vilket är 40x56= 2240 mm.

Några vapentermer:

Svenska: Kulspruta, förkortas ksp. Exempel ksp 58, ksp 90 (tillverkarens beteckning är dock

Engelska: Machinegun, förkortas MG, LMG (Light Machinegun) GPMG (General Purpose Machinegun) eller HMG (Heavy Machinegun). Exempel M60, M249, M2 HMG.

Svenska: Automatkarbin, förkortas ak. Exempelvis Ak4, Ak5 m.fl.

Engelska: Assault rifle, förkortas AR. Exempelvis AR15, M16, M4, Ak47.

Svenska: Kulsprutepistol, förkortas kpist. Exempelvis Kpist m/45.

Engelska: Submachinegun, förkortas SMG. Exempel H&K MP5.

Svenska: Prickskyttegevär, förkortas Psg, exempelvis Psg 90.

Engelska: Sniperrifle. Exempelvis L96A1.

Klarnar det?

Slut på lektionen

Edited by weekendwarrior

Det finns ytterligare en kaliber 50 för finkalibriga vapen, samma kaliberskala som används för hagelgevär där kalibern anges i hur många sfäriska kulor av samma diameter som fås från ett pund (453.59 g) av rent bly.

I denna skala motsvarar kaliber 50 11,51 mm.

Mina gamla engelska slaglåsrevolvrar är faktiskt märkta enligt denna skala, jag har bla en kavalleri-revolver i 32 bore vilket är 13,36 mm.

Stooort hål i pipan!

En liknande kaliberskala fanns för gamla kanoner där kalibern angavs i antal pund en kula av gjutjärn vägde, något avrundat till närmast halva tum

Här hade kaliber 50 motsvarat 7" eller 178 mm

I det anglosaxiska måttsystemet anges kalibern i inch/inches, vilket vi brukar översätta till tum här i Sverige, 1 tum= ca 25 mm. Eftersom 25 mm är mycket när vi snackar lättare vapen så anges då kalibrarna i delar av tum. Det blir då ett tal med decimaler och enligt anglosaxisk standard avdelar man decimaler med punkt istället för kommatecken hos oss. Nollan före punkten skrivs inte ut och decimalerna är oftast två eller tre siffror. Ett exempel på kaliber i tum är .308

Klarnar det?

Slut på lektionen

Nix - vad är problemet med att ange en engelsk tum till 25,4 mm (faktiskt mått) utan istället ca 25? Det blir ju noll rätt när man använder fel ingångsvärde.

Lite som att Pi är 3. Slut, frågor, repetera...

Tycket det blev rejält mycket rörigare när .50 numera är 12,5 mm och inte 12,7 mm.

Edited by martinator

Klarnar det?

Slut på lektionen

Nix - vad är problemet med att ange en engelsk tum till 25,4 mm (faktiskt mått) utan istället ca 25? Det blir ju noll rätt när man använder fel ingångsvärde.

Lite som att Pi är 3. Slut, frågor, repetera...

Tycket det blev rejält mycket rörigare när .50 numera är 12,5 mm och inte 12,7 mm.

Du har helt rätt, men jag tyckte det var okej att avrunda till ett mått som är lättare att ha i huvudet och så är också vanligt att man gör. Även i kaliberangivelser avrundas när man tar ner antalet decimaler till två eller tre, så det är inget konstigt. Ett tydligt exempel på en ganska kraftig avrundning är nämnda Bofors 40 mm L60 där 60 står för eldrörslängden, fast den är avrundad från egentliga 56 kalibers längd.

Till Martinator

Mvh maccus

Ingen fara - jag är nog tuffare än somliga tror:)

Du är förlåten.

/

Låter bra det ;)

Men även om du tål saker så ska man alltid be om ursäkt & göra rätt för sig om man har gjort något fel :)

För att krångla till det ytterligare kan kalibrar ibland få namn från annat än kulans diameter.

De mest kända exemplen är kanske att en kula i .38 Special inte är 0,38 tum, utan 0,357 tum (ja, det är exakt samma kuldiameter som .357 Magnum). Eller i metriska mått 9x29. För att vara exakt kallas den 9x29R, där R står för "Rimmed case", d v s hylsbotten har en större diameter än själva hylsan vilket gör att den inte ramlar rakt igenom revolvertrumman.

Och en .30-06 är en .308 (7,62 mm) patron som fick tillnamnet "-06" för att amerikanska armén började använda den 1906.

Vissa kalibrar mäter kulans diameter, andra pipans diameter mellan räfflorna, någon tredje mäter pipans diameter mellan bommarna...

Inte bara, detta...:)

För att krångla till det ytterligare kan kalibrar ibland få namn från annat än kulans diameter.

De mest kända exemplen är kanske att en kula i .38 Special inte är 0,38 tum, utan 0,357 tum (ja, det är exakt samma kuldiameter som .357 Magnum). Eller i metriska mått 9x29. För att vara exakt kallas den 9x29R, där R står för "Rimmed case", d v s hylsbotten har en större diameter än själva hylsan vilket gör att den inte ramlar rakt igenom revolvertrumman.

Och en .30-06 är en .308 (7,62 mm) patron som fick tillnamnet "-06" för att amerikanska armén började använda den 1906.

Vissa kalibrar mäter kulans diameter, andra pipans diameter mellan räfflorna, någon tredje mäter pipans diameter mellan bommarna...

Inte bara, detta... :)

För att göra det extra roligt kan ju en kaliber ha olika namn 9*19, 9 mm Luger, 9 mm parabellum, för att ta ett exempel.

30-06 har längre hylsa än 308.

Jo, men han skrev .308

Dvs kaliber 0.308"

Om man råkar stoppa en 308 i sin 30-06 blir man väldigt konfunderad av den konstiga smällen och bristen på hål i tavlan

Sedan blir man väldigt konfunderad av den konstiga tomhylsan.

Sedan blir man konfunderad över hur det över huvud taget går att skjuta fel ammo i vapnet.

Sedan blir man tacksam över att inget hände.

Nej han skrev att den heter 30-06 för att amerikanska armen började använda den 1906.

Han nämner inget om att det är en patron med längre hylsa än den som idag benämns 308 i daglig mun. Vilket jag ville klarlägga.