Jump to content

GMU på 13. SÄK eller Gruppbefäl Skyttesoldat?

Recommended Posts

Tja!

Jag är 27 år och gjorde proven på rekryteringsmyndigheten i Torsdags med mycket bra resultat i fysen, hyfsade resultat i intelligens/psyk.

Hur som helst hade jag sedan tidigare varit intresserad av Underrättelsesoldat men det finns inte att söka nu, och typ vanlig skyttesoldat. Yrkesvägledaren var först väldigt inne på att jag skulle bli gruppbefäl som skyttesoldat på Livgardet, men sedan började han och en kollega prata mycket om att det fanns plats på 13. Säkerhetsbataljon (också på livgardet). De beskrev att alla dessa (13 SÄK) skulle utbildas till säkerhetssoldater, för att sedan gå mot mer specifika befattningar, typ prickskytt tror jag.

Jag pratade länge med dem och sa uttryckligen att jag absolut inte ville bli MP, vilket de försäkrade att min tjänst på 13. SÄK inte var, och på den tjänst jag erbjudits står det:

"Förband: Livgardet

Arbetsområde: Markstrid Armén."

Men detta ska alltså vara en markstridsbefattning på 13. SÄK som jag förstått det.

Frågor:

Jag har svårt att se den praktiska skillnaden mellan en gruppbefälstjänst som skyttesoldat och detta, förutom att gruppbefäl väl borde vara en bättre karriärsmöjlighet?

Jag har läst noga här 13 säkerhetsbataljonen och här BLOGG och det låter ju häftigt med underrättelse och spaning, men vette katten om det inte är kodord för lalliga polispretton?

När yrkesvägledarna såg att jag var skeptisk frågade en om jag var rädd för att det skulle vara mesigt, och jag sa att ja det låter som att ni gör pappersarbete, och att om det händer något så vill jag vara med mitt i smeten. Båda försäkrade att 13. SÄK var hårt, mycket tid i skog och mark osv. Men jag tänker att vapnen är mesigare och att det är mindre strid, både i fredstid och i händelse av krig, än skyttesoldat? Jag vill ju välja den inriktning som ger den bästa kompetensen, och det är inte så noga att det är macho liksom, men nog vill man skjuta tunga vapen när man gör militärtjänst, inte stå och lalla med en glock och vakta lagerlokaler typ.

De sa att om jag gillade att ha mer personlig frihet så skulle jag gilla 13. SÄK, men helt ärligt gillar jag mer strikta rutiner. Jag är ju inte intresserad av att läsa juridik... vill mest vara "riktig" soldat och verkligen kunna bidra.

All input mottages tacksamt,

12 motoriserade skyttebataljonen på LG har GU för GB/förare/tekniker med start 25/7 och vanliga skyttesoldater 19/9.

Vad jag förstått leder GB gruppens eld, så skyttesoldaterna skjuter väl mer och får även specifik utb på ksp eller vad det kan bli.

Rycker själv in 19/9 och har varit på introhelg, verkar vara ett bra ställe!

Japp det är 25/7 jag funderade på om jag inte hoppar på SÄK som börjar den 19/9. Du rycker in som skyttesoldat på 12 då? Skönt att höra att det verkar vara bra, jag har också fått ett bra intryck av dem.