Jump to content

Måste jag bli signalist?

Recommended Posts

Är så att jag är medlem i FRO (frivillig radio organisation) ungdom. Nästa år ska jag möstra och jag vill satsa stenhårt på jägare av nått slag. Vissa säger att jag kan välja själv vad jag vill satsa på och andra säger att jag är dömd till en signalist utbildning pga att jag är FRO medlem.

kan jag satsa på jägare och bli tex norrlands/kust jägare men inom kategorin signalist i gruppen? eller kan jag bli tex grupp befäl?

Om jag måste bli Signalist vet jag inte om FRO var en så god ide :Malaj:

Är inte så påläst men FRO är alltså en organisation knuten till FM?

Försvaret ena hand brukar inte veta vad den andra gör, och framförallt pliktverket har kass koll på allt.

Slutsats, säg inte att du är med i FRO om du tror att det påverkar din värnplikt negativt. Men jag skulle tro att det ändå är bra att berätta om allt man gör så man inte verkar vara en totalt asocial varelse. Fotboll, hockey, HVU, FBU, FRO, elevråd, whatever. Allt är bättre än att ha en 18-årig karriär som navelskådare.

Hade jag varit i dina kläder hade jag undvikit att ta upp det under mönstringen. Risken är annars att de vill slänga in dig som signalist. Och inget ont om signalister men om du vill bli jägare så kommer signalistutbildningen var öken i jämförelse.

:Malaj: Raptor

Även jägarförband behöver signalister.... jag tror nog att du ska säga det under mönstringen, vill killen då ge dig en signalisttjänst du inte vill ha, fråga om han har nåt annat. Du har rätt stor chans att kunna välja en tjänst du vill ha om den är ledig och du uppfyller kraven.

Visserligen är livet som signalist öken i jämförelse med livet som jägare, men livet som jägar-signalist är inte så kul det heller. Våra signalsiter satt mest i ett tält och skickade meddelanden efter GU:n. De var aldrig med på eldöverfallen eller uppdragen utan reste antenner, laddade ackar, fyllde i böcker och skötte sambandet. Så jag skulle nog inte säja något om FRO om jag skulle vilja bli något mera actionbetonat, men det är min åsikt.

Edited by d97pa

Jag skrev väldigt bra på telegrafiprovet och min förrättare visade upp en lista där jag kunde hamna ungefär vartsomhelst - flottan på alla typer av fatyg, armén på de flesta förband (inte jägare eftersom jag inte själv bad om det) - men inte så mycket annat. Han var dessutom ganska bångstyrig när jag förklarade att visst ville jag till flottan, men inte nödvändigtvis som telegrafist...

Nu hamnade jag iofs inom signaltrupperna ändå (S1) men på en tjänst som jag sökte till själv.

Om du har otur får du en förrättare som får totallåsning när du säger att du har FRO i ryggen.

Hur ställer de sig normalt till folk med erfarenhet från frivilligorganisationer - brukar det innebära fördelar?

Som flying_c skriver så är det inga monster som sköter om inskrivningen. Men har du otur så hamnar du hos någon totalt tvärlåst idiot som ser det som sin livs stora uppgift att göra just dig till signalist.

Jag kan inte ge dig något gott råd, du får försöka pejla av läget och anpassa vad du berättar efter hur motparten verkar vara. Klarar du dig skitbra på proven och kan välja vilken tjänst du vill så har du en klar fördel, men hamnar du mitt i skocken så kan det vara lite värre.

Kan nog bara önska dig lycka till...

Förhoppningsvis så får du en sån här---> :Malaj:

Tror inte FRO-ungdom eller inte spelar någon roll, var med där själv ett tag och det tog ingen någon hänsyn till på mönstringen utan min uppfattning är att det är telegrafiprovet som styr. Du väljer själv om du gör så gott du kan på mönstringen eller om du medvetet presterar sämre i avsikt att slippa viss tjänst. Men visst måste det finnas roliga/nyttiga/lärorika befattningar inom signalförband som inte är direkta signalisttjänster ??

Tack för alla svar. Jag gör nog klokast i att inte nämna det på mönstringen värkar det som.

Men väl ute i busken kommer det nog synas att jag har nån sorts militär aktivitet i ryggen till skillnad från andra :D

• 4 weeks later...
Guest Berfrund

Vad jag vet kan man inte söka direkt till FRA de plockas ut under vpl av befälenoch folk från FRA. dvs om du kommer till S1 eller någon av de andra signal förbanden!

Gjorde vpl som kryptogruppchef 10månaders utb vid c:a 8 månaders plockade 10st ut och slutligen fick 8st åka till FRA vart dock nr 9. så det vart inget för min del.

Klart är i alla fall om du säger att du har signalutb så ökar risken att du blir något inom signal.

Men de går igenom allt från grunden oavsett vilken utb du har innan...

Dock är det bra att vissa att du är positivt inställd till försvaret och din kommande vpl tag med allt som visar att du har förtroende uppdrag / van vid att leda andra mm.

Sök till Jägarsignalist då!, vet att t.ex FBJ signalister ska få ksp i år så det blir nog mycket att kånka på :D

fast om tetrasystemet slår igenom till fbj, så väger ju inte en mobiltelefon så mycket.

och de bör vara bland de första som får det.

och en 180 alt 195 väger inte hälften vad vad en ra 145 väger.

och jag betvilar att ni FRO ungdommar, har fått leka med de dyra och alldeles för få 180:orna.

145:an slipper du iallafall.

vad jag vet så brukar signalisttjänsterna mörkas lite under mönstring.

i allafall var det så för mig, skulle bli bilfö. på trosskomp. hamnade på livkomp och utbildades till kabeltattare/sign. i 3 mån innan jag fick komma tillbaks till trossen.

kolla jävligt noga vad tjänsten du får har för uppgifter, så du inte går på samma miss som jag.

nu vart jag nöjd med min sign.tjänst, men vill man ha det hårdare så är det inget att sträva efter.

Det finns massa kuliga befattningar som tex telekrig och tolkskola

Telekrig... Stryk ska de ha! :baskerPa:

Råkade ut för de på en övning, så här lät det:

"Bertil Adam, Bertil Adam"

"Bertil Adam Kom!"

"Från BEEEWEEEEEEEUUUUUOOOIIIIBBBBBEEEEEE!!!!!!"

(fan också, utstörd... Byter till alternativ frekvens)

"Bertil Ad BEEEWEEEEEEEUUUUUOOOIIIIBBBBBEEEEEE!!!!!!"

Jahapp, dags att slänga upp all utrustning på ryggen och knata dit då... En liten extra promenad på 5 km.

De var inte så populära då, men de var effektiva.

och en 180 alt 195 väger inte hälften vad vad en ra 145 väger.

Enligt SoldR Mtrl Tele 1993.

Ra145

Vikt:

Driftklar station 12 kg

Ra180

Vikter:

Ra 180 bärbar med tillbehör (l batteri) 10 kg

Minnesladdare 180

Vikt: 0,4 kg

DART 380

Vikt: 3,0 kg

Ra 195

Vikt:

Sändtagare med batterier 7,8 kg

KV-DART 301

Vikt: 3 kg

Det finns massa kuliga befattningar som tex telekrig och tolkskola

Telekrig... Stryk ska de ha! :Malaj:

Råkade ut för de på en övning, så här lät det:

"Bertil Adam, Bertil Adam"

"Bertil Adam Kom!"

"Från BEEEWEEEEEEEUUUUUOOOIIIIBBBBBEEEEEE!!!!!!"

(fan också, utstörd... Byter till alternativ frekvens)

"Bertil Ad BEEEWEEEEEEEUUUUUOOOIIIIBBBBBEEEEEE!!!!!!"

Jahapp, dags att slänga upp all utrustning på ryggen och knata dit då... En liten extra promenad på 5 km.

De var inte så populära då, men de var effektiva.

Hehe, kul att höra. Tjänstgjorde som KB signalspanare och störledare på Arméns Televapen - FMs mest sadistiska tjänst!

Man höll sig gärna undan i matsalen efter gemensamma övningar med Mek och Inf...

Fienden hörs och störs!

F.ö. så kan man visst söka FRA direkt vid mönstringen. Man blir sedan kallad till en extramönstring. De utbildar värnpliktiga i både kommunikationsspaning och teknisk signalspaning.

Gröntjänsten görs på S1 på Televapenkompaniet och sedan sker resten av utbildningen på Lovön, vad jag vet.

Enligt SoldR Mtrl Tele 1993.

Ra145

Vikt:

Driftklar station 12 kg

Ra180

Vikter:

Ra 180 bärbar med tillbehör (l batteri) 10 kg

Minnesladdare 180

Vikt: 0,4 kg

DART 380

Vikt: 3,0 kg

Ra 195

Vikt:

Sändtagare med batterier 7,8 kg

KV-DART 301

Vikt: 3 kg

Satt och tänkte på samma sak.

Desutom så är 145:an mycket mer användarvänlig :P

Guest Fågel Fenix
och jag betvilar att ni FRO ungdommar, har fått leka med de dyra och alldeles för få 180:orna.

145:an slipper du iallafall.

Hmm..konstigt om inte dom har fått leka med dem (Ra 180) när jag (FBU-U) har lekt en del med den, dock väldigt begränsat, (missade den övningen men fick klämma och känna lite efteråt..)

Himla trevligt sak är min erfarenhet...<<---väldigt liten...hitills..

Och Ra 145. Det är trevliga saker!

lite jobbiga att bära utan mesryggsäck bara :dong: eller när "ställningen" som sitter runt radion inte går runt stolparna på mesen :uzi