Jump to content

Villatjuven valde fel offer...

Vakten_F4

Recommended Posts

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polo...oly.jsp?a=39200

Villatjuven valde fel offer...

En 27-årig villatjuv valde fel offer då han natten till torsdagen bröt sig in i ett hus i Åby utanför Växjö.

Villaägaren vaknade då mannen tog sig in genom ett uppbrutet fönster. Han tog snabbt hand om tjuven och höll fast honom till dess polisen kom fram.

Nu var det inte första gången som villaägaren ingrep mot brottslingar. Han har nämligen arbetat i 17 år hos den tyska polisen, berättar Smålandsposten i sin nätupplaga.

- Min man vred om armen på honom och slängde honom i golvet, säger den tyske polismannens hustru, Iris Dettmann.

Av EXPRESSEN.SE/TT [email protected]

:baskerHV: till honom!!

Känner jag det svenska rättsystemet rätt kommer den "stackars" tjuven få skadestånd för sveda och värk och husägaren åker dit för misshandel...

Det gäller bara att inte ta i för mycket när man griper en tjuv. Populärt kallat det att inte använda mer våld än "nöden kräver".

När det gäller en tjuv som bryter sig in i ditt hus där du sover så kan man använda ganska mycket våld. Men tar du hagelbössan och skjuter honom ett par gånger så ligger man ju risigt till.

Men tar du hagelbössan och skjuter honom ett par gånger så ligger man ju risigt till.

Jag har ett vagt minne av att en hemvärnsgubbe gjorde något dyligt för inte allt för många år sedan. Något bröt sig in hos gubben, som vaknade och sköt tjuven i benen med sin k-pist. Har för mig att det gick ganska bra för båda inblandade.

Jag har inga källor till påståendet än, men jag kan leta lite. Man kan ju ge sig fan på att det står i nån gammal tråd i forumet :lol:

edit: Stavar som ett djur..

Nödvärnsrätten torde ju vara ganska klar i detta fall ty:'¨

Nödvärn

Brottsbalken ( BrB 24:1 )

Gärning som någon begår i nödvärn skall icke medföra ansvar.

I nödvärn handlar den som söker:

Avvärja ett påbörjat eller överhängande angrepp på person eller egendom.

- Betvinga den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtages på bar gärning.

- Hindrar någon att olovligen intränga i rum, hus, gård eller fartyg, eller från rum, hus, gård eller fartyg avlägsna någon, som inträngt olovligen eller om det är en bostad, eljest vägrar att på tillsägelse lämna denna.

Allt såvitt ej handlingen med hänsyn till angreppets beskaffenhet och det angripnas betydelse är uppenbart oförsvarligt.

nödvärnsrätten

Frågan är alltså om det är försvarbart att vrida om armen på och tvinga ned tjuven till golvet. Och det får väl anses vara försvarbart i detta läge ? För så högt på våldstrappan står inte de vidtagna åtgärderna.

Axial:

Precis som du skriver ska våldet vid nöd inte vara "uppenbart oförsvarligt."

I lagtexten används även "oförsvarligt våld" och "försvarligt våld". Det är dessa uttryck som avgör hur mycket våld man får bruka.

Att vrida om armen är ju inte uppenbart oförsvarligt men att ta fram bössan skulle jag i de flesta fall anse som oförsvarligt.

Fosk:

Det var civilklädda poliser som knackade på dörren om jag inte minns fel. Jag tror att rätten ansåg att mannen (med k-pisten) kunde flytt istället för att sätta ihop vapnet. Detta är taget ur minnet så jag är inte helt säker.

Graden våld som ansers försvarlig brukar handla om hur din subjektiva upplevelse av situationen såg ut och varför du använde våld: du får använda mer våld om du är riktigt rätt och fruktar för ditt liv, än om du är förbannad och vill ge igen.

Den äldre man som med k-pist sköt en inbrottstjuv hade tidigare varit hemvärnsman, men hade k-pisten privat i egenskap av tävlingskytt. I hans fall ansågs våldet motiverat eftersom den påtända inbrottstjuven högg sig in med en yxa.

Guest Fågel Fenix

Om man inte anser sing kunna ta om hand en inbrottstjyv kan man då rikta ett ev. vapen mot denne och komma undan med det ?? :D

Tex ett vapen man fått ut genom HV ? Eller en pistol som man har med i verksamheten i skytteklubb etc ??

Eller är det där lite känsligare med vapen än med handvåld ?

Om man inte anser sing kunna ta om hand en inbrottstjyv kan man då rikta ett ev. vapen mot denne och komma undan med det ??  :D

Tex ett vapen man fått ut genom HV ? Eller en pistol som man har med i verksamheten i skytteklubb etc ??

Eller är det där lite känsligare med vapen än med handvåld ?

Det är bra mycket känsligare med vapen än handvåld!

Till frågan:

Antagligen inte, du kan alltid springa. Men är det fara för ditt eller annans liv så är det väl inte helt omöjligt. Sen så finns ju excess också (om nån t.ex. hotar dina barn så kan mer våld än nödvändigt vara försvarbart), men det är svårt att bli friad med det.

Men så länge du bara riktar vapnet och inte avfyrar och tjuven lägger benen på ryggen så tror jag inte han gör nån anmälan ;)

Detta är dock BARA spekulationer från min sida.

edit: typo, typo och typo.

Vad gäller HV-mannen med M39B, så biföll väl rätten "NÖDVÄRNSEXCESS", dvs försvarande av att bruka mer våld än vad lagen om nödvärn tillskriver, i situation där man kan tolka den enskildes rädsla. Dvs den som "nyttjar" nödvärnsrätten anses känna sig så hotad till liv och lem att han inte kan stävja sitt eget våld¨utefter den andres handling.

Edit: Tydligen 2:a på det innehållet...

är ute på djupt vatten men tror att dom där som styckmördade en kille i halmstad fick 2 års fängelse och hänvisade till nödvärn... Inte så farligt för att döda en kille och stycka hans kropp och sen slänga ner i en å. Kan tyckas vara lite mer än nöden kräver.

Den äldre man som med k-pist sköt en inbrottstjuv hade tidigare varit hemvärnsman, men hade k-pisten privat i egenskap av tävlingskytt. I hans fall ansågs våldet motiverat eftersom den påtända inbrottstjuven högg sig in med en yxa.

Ja just det det var ju så det var.

En korrigering:

Poliserna som kom till platsen efter att blivit larmade, var civilklädda och blev också hotade med k-pisten innan mannen förstod att de var poliser.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...