Jump to content

Mönstringsområden

Recommended Posts

Har tänkt på en sak, många av mina kompisar som har mönstrat har blivit satt på gotland. medan knappt någon har fått platts på tex p4.

Finns det någon orsak till detta?? Är det så att varje mönstringsområde har några regementen som dom i första hand ska fylla med värnpliktiga?

:dong:

Har tänkt på en sak, många av mina kompisar som har mönstrat har blivit satt på gotland. medan knappt någon har fått platts på tex p4.

Finns det någon orsak till detta?? Är det så att varje mönstringsområde har några regementen som dom i första hand ska fylla med värnpliktiga?

:dong:

Ligger väl något i det! Eftersom FM vill väl helst inte skicka massa folk på resor över hela Sverige. Jag bad om att få bli placerad på Amf1 eftersom jag hellre vill lite längre bort och se något annat, men då fick jag till svars att man alltid blir tilldelad närmaste lediga befattning (om den finns på fler ställen).

Och i dessa besparingstider så kanske det är klokt! :)

Guest P-86

Lite märkligt dock att 85% mina kompisar blivit skickade till övre Norrland trots att det är närmare till Stockholm från mitt ställe. Ligger ju en hel del regementen kring huvudstan.

Men det har givetvis en hel del att göra med att vi mönstrar i Östersund, att det bor färre i Norrland än söderut och att det blir dyrare att skicka folk från Skåne till Boden. Men jag tycker jag hör mer folk som blivit skickade norrut från söder än tvärtom. Kommer inte på ngn som varit i Götaland och gjort lumpen.

Jaja, själv hoppas jag slippa Boden. 10h tågresa är inget kul när det går på 3h med tåg till Sthlm.

Är det så att varje mönstringsområde har några regementen som dom i första hand ska fylla med värnpliktiga?

Jag vet inte om det är så att det är någon form av prioritering, men då jag mönstrade på Stockholmskontoret så sa de att de hade som uppgift att skriva in ett visst antal värnpliktiga till Boden. Därför var vi tvungna att se till att en av de tre tjänster vi sökte var där. Jag skulle tippa på att det är för att det inte finns tillräckligt med norrlänningar för att fylla alla tjänster i Boden.

Överlag så är det så att det finns fler utbildningsplatser än mönstrande (ok då, "inryckbara") norröver, därför skickas många norrut.

När jag mönstrade hade de skrivit upp på en whiteboard ett antal platser där man "skulle" hamna. Nu hade ju det inte så mycket med verkligheten att göra men ändå.

Hör en del skrönor om att nästan alla homosexuella hamnar på Gotland. Du kanske skulle ta och kika lite extra på dina vänner  :P

Hehe, en klassiker! Har hört att folk som legat på Gotland blir arga om man säger så... Ganska förståeligt förstås! B)

Guest Sudden
Hmm....

Enligt gotlänningar jag talat med är det ett allmänt känt faktum att det är på P10 som man ska akta sig i duschen.

Jag har hört att det är Boden.

Annar tror jag stenhårt på K4.

Kallt, hårda män och inga tjejer. Vem vet vad den ensamheten kan leda till? :baskerFN:

Tror annars att det handlar lite om avundsjuka....

Antagligen lite roligare att göra lumpen utanför Visby än utanför Boden. :P

Iaf. när jag mönstrade så skrev Regionkontor Norr (Östersund) i princip bara in folk till I 5, I 19, F 4, F 21 och K4 (samt kanske Skyddsskolan i Umeå och eventuellt marinens ytövervakning i Härnösand).

Många som mönstrar på amf4 hamnar väl på P4, T2, amf4 eller F7.

När min plutonchef presenterade sig vid inryck (på F7 vid vänerns sydöstra strand) så hade han bara en fråga till oss:

- Har nån några frågor? ... (alla satt tysta och halvt nervösa).. ja jag har väl heller inga frågor. Jo! hmm vart sitter du.. där! (pekar på mig) Vad gör en kille från Kalmar här?

Efter gymnasiet och mönstringen så flyttade jag ner till Kalmar och pluggade ett år och flyttade sen hem igen.

Polaren ville som nån annan göra lumpen långt borta så han blev inskriven som FBS på F21. Men inte långt från inryck så fick han papper hem där det stog att han blev "förflyttad" till F7 istället, alternativt välja annan tjänst.

När jag mönstrade var jag "dömd på förhand" för bor man i Dalarna och mönstrar i Karlstad så fanns det bara två ställen man kan hamna på, om man inte söker specialtjänst som t ex jägare, och det var ArtSS eller Dalregementet. På pappas tid var det dock tydligen vanligt att dalmasar skickades till Sollefteå eller Lv5 i Sundsvall. Men eftersom jag är gammal nu så tänkte jag fråga er: var dyker masarna upp nuförtiden ? Strängnäs ? Enköping ?

När jag mönstrade var jag "dömd på förhand" för bor man i Dalarna och mönstrar i Karlstad så fanns det bara två ställen man kan hamna på, om man inte söker specialtjänst som t ex jägare, och det var ArtSS eller Dalregementet. På pappas tid var det dock tydligen vanligt att dalmasar skickades till Sollefteå eller Lv5 i Sundsvall. Men eftersom jag är gammal nu så tänkte jag fråga er: var dyker masarna upp nuförtiden ? Strängnäs ? Enköping ?

Två dök upp på F7 :huh:

Enligt en kompis som låg på A9 i Kristinehamn så var det en del dalmasar där.

Jag hade även fyra stycken i min pluton!

Edited by Vakten_F4

Hade några i Boden.