Jump to content
Nestor

Nordic Common Uniform System - NCUS

Recommended Posts

On 8/2/2019 at 2:25 PM, HookAndLine said:

Varför inte, av estetiska skäl eller vad grundar du det i?

Njae, det är min personliga bestämda uppfattning att de allra flesta länders uniformsmönster har för små fält. De smälter samman redan på ganska kort håll. Även m90 tycker jag har för små fält.

• Like 2

On 8/3/2019 at 7:09 PM, Reservingenjör said:

Njae, det är min personliga bestämda uppfattning att de allra flesta länders uniformsmönster har för små fält. De smälter samman redan på ganska kort håll. Även m90 tycker jag har för små fält.

M90-fälten är för små. Det visste man redan när man introducerade mönstret. Men man gjorde det iallafall för att soldaterna skulle känna sig "tuffa". Meningen men kamoflage är att fälten ska smälta in med bakgrunden. Då måste fälten vara betydligt större än fläckarna på de flesta uniformer. Man gjorde ett försök på M59 på 70-talet. 

• Like 1
  • Thanks 1

18 hours ago, Dankar said:

M90-fälten är för små. Det visste man redan när man introducerade mönstret. Men man gjorde det iallafall för att soldaterna skulle känna sig "tuffa".

Det där är ett uttalande jag hört många svänga sig med men ingen har någonsin kunnat presentera en källa. Jag kan inte uttala mig om specifikt M90 men om vi tar amerikanska marinkårens digitala kamouflage så har ju den extremt små fält. Det är dock uppbyggt på ett sådant sätt att större ytor domineras av samma färg vilket gör att det på längre håll ser ut som att hela ytan har den färgen och därmed fyller funktionen att kamouflera på både lite närmre och lite längre håll. Får man till något liknande med nya mönstret blir jag väldigt nöjd (skulle även vilja att färgskalan blir något brunare då min upplevelse från att ha sett multicam i Sverige är att det funkar bättre).

I övrigt är det framförallt rörelse som kommer röja soldaten så länge vi inte har neongula rave-kläder på oss och om man avser att vara dold och stilla ska man maskera sig mer än vad enbart uniformen erbjuder. Därmed kanske det är viktigare att man känner sig lite stursk och "tuff" i sin uniform snarare än att ha samma saker som min morfar lumpade i.

• Like 3

On 10/6/2019 at 11:30 PM, Dankar said:

M90-fälten är för små. Det visste man redan när man introducerade mönstret. Men man gjorde det iallafall för att soldaterna skulle känna sig "tuffa". 

Hört mycket skit i försvarsmakten. K-pisten som inte kan skjuta igenom ett lakan på 200m, AG90 som är designad så att magasinet ska åka ut när man skjutit ett skott, kissande björnen. Detta är uppe bland dessa.

Kan tänka mej att det gick till på detta viset. Försvarsmakten behövde nya uniformer, många andra länder börjar skaffa olika slags camo-mönster. (Det är lätt något lättare att skilja egna från fi än om alla springer omkring i grönt.) Vi har redan ett mönster som fungerar bra för fordon. Det fungerar och ser bra ut på de uniformerna vi vill beställa in. SLUT. 

Om jag inte minns FMV:S egna presentation fel ang. framtagandet av m90-mönstret, så kom man fram till att ytan för optimal användning av camoflague bör vara ca 1.5 kvadratmeter (dvs mer än en människa). Annars går det bra med enfärgat. 

Sen att man väljer att ändå ge fotfolket mönster för IFF eller samhörighetensskull är det väl inget fel i?

On 10/15/2019 at 10:38 AM, HookAndLine said:

Om jag inte minns FMV:S egna presentation fel ang. framtagandet av m90-mönstret, så kom man fram till att ytan för optimal användning av camoflague bör vara ca 1.5 kvadratmeter (dvs mer än en människa). Annars går det bra med enfärgat. 

Sen att man väljer att ändå ge fotfolket mönster för IFF eller samhörighetensskull är det väl inget fel i?

Den siffran är jag ganska säker på gäller "FOA-kamouflaget" (fast jag minns snarare 1 m2) och inte m90. För uniformer handlar det om mycket kortare observationsavstånd än för fordon.

Edited by Reservingenjör

On ‎10‎/‎15‎/‎2019 at 9:34 AM, employed said:

Hört mycket skit i försvarsmakten. K-pisten som inte kan skjuta igenom ett lakan på 200m, AG90 som är designad så att magasinet ska åka ut när man skjutit ett skott, kissande björnen. Detta är uppe bland dessa.

Kan tänka mej att det gick till på detta viset. Försvarsmakten behövde nya uniformer, många andra länder börjar skaffa olika slags camo-mönster. (Det är lätt något lättare att skilja egna från fi än om alla springer omkring i grönt.) Vi har redan ett mönster som fungerar bra för fordon. Det fungerar och ser bra ut på de uniformerna vi vill beställa in. SLUT. 

En del saker borde inte vara allt för svåra att prova själv. Låt två kompisar promenera iväg 500 m. en bär M/90 uniform och en bär M/59 uniform. sen är de bara att stega när de går att skilja dem åt.

De är ju inte heller svårt att plocka fram ett test som bevisar att. Nuvarande uniform eller vilket mönster som en önskas är bäst. Jag tror nog de sneglats på kostnaden för att byta uniform. när en del av testerna genomfördes.

Undrar hur man kommer överens i projektet, jag menar om Sverige vill en sak men Norge, Finland och Danmark tycker något annat så blir vi väl nedröstade.

Vågar man hoppas på att den där förhatliga namnbrickan som blev repig, och som alltid hade en förmåga att hoppa loss mitt ute i skogen och försvinna, nu sakta men säkert är på väg att bli historia?

Och ersättas med en namnpatch med kardborre som resten av den moderna världen redan tycks använda sedan åratal tillbaka?

Av bilderna att dömma ser det också ut som att min profetia angående en kompromisslösning med en liten kardborreslejf vid benslutet ser ut att kunna bli sann. Men det är bara några halvsuddiga bilder, man ska inte dömma för mycket på förhand. Kanske funkar bra.

Edited by Rauta

1 hour ago, Rauta said:

Vågar man hoppas på att den där förhatliga namnbrickan som blev repig, och som alltid hade en förmåga att hoppa loss mitt ute i skogen och försvinna, nu sakta men säkert är på väg att bli historia?

Och ersättas med en namnpatch med kardborre som resten av den moderna världen redan tycks använda sedan åratal tillbaka?

Tar man bort namnbrickan slutar jag i försvaret :lol:

• Like 1
  • Haha 2

11 hours ago, Rauta said:

Av bilderna att dömma ser det också ut som att min profetia angående en kompromisslösning med en liten kardborreslejf vid benslutet ser ut att kunna bli sann. Men det är bara några halvsuddiga bilder, man ska inte dömma för mycket på förhand. Kanske funkar bra.

Själv ogillar jag kardborreband sen jag som liten upptäckte vad sand och skräp gör med den. sen tycker jag de låter för mycket med de på en fältuniform.

7 hours ago, speculatores said:

Själv ogillar jag kardborreband sen jag som liten upptäckte vad sand och skräp gör med den. sen tycker jag de låter för mycket med de på en fältuniform.

Kardborre är väl lite av ett otyg på fältuniformer vars användning där bör begränsas till ett minimum helst?

Det låter, och av erfarenhet så är det dessutom ofta jobbigt och irriterande att hålla på och öppna och stänga kardborrelås på fickor.

Jag har en arbetsjacka på jobbet som har både kardborre och dragkedjefickor. Jag märker ju att jag rent omedvetet stoppar det mesta i dragkedjefickorna!

Men på några ställen kanske kardborre kan funka riktigt bra, eller rent av vara att föredra? Som fästyta för ett namnband exempelvis, eller till locket på en torniquetficka som måste gå att öppna snabbt? Tänker jag..

Min första tanke när jag såg provuniformerna var att det såg ut grågröna friluftskläder, vilket det till stor del också är antar jag. Utvecklingen har ju gått framåt sedan slutet av 80-talet när 90-systemet togs fram. Min åsikt om Uniformssystem 90 är att det trots sin ålder funkar oerhört bra än idag. Konceptet som helhet känns mycket genomtänkt, men på de flesta plaggen finns det naturligtvis en stor förbättringspotential när det gäller detaljer. Sen har vi vikten.. Tiden är antagligen mogen för nåt nytt.

Men det finns en konservativ sida hos mig som har blandade känslor inför moderna lättviktsplagg i hightechmaterial :/ En börjar väl bli gammal.. 

Edited by Rauta