Jump to content

Nordic Common Uniform System - NCUS


Nestor

Recommended Posts

Någon som sett hur de gör framsteg eller blir det som vanligt, FMV börjar yra runt om egna dragkedjor o en knapp på tvären vilket gör en tröja 400% dyrare så de ändrar tröttnar o drar sig ur?

 

Är inte riktigt så det funkar, dvs det är oftast FM som vill ha en massa specialgrejer (fast helst utan att det kostar extra). :)

Men dom har väl gjort framsteg, är ju en uppdatering på sidan iaf: http://www.nordefco.org/commonuniform

 

Saxat ur deras update-Powerpoint:

The time schedule for the NCU project is under revision, and has not been finalized yet.
The previously announced time for publication of tender is no longer valid.
Unfortunately we have no new date for publication.
NCU will come back with updates when the time schedule has been reviewed.
Själva huvud-PDF'en verkar ju ha fått en ny version i mitten på April också: http://www.nordefco.org/files/Design/NCU_2.pdf
Vetefan vad det är som är ändrat i den jämfört med första versionen.
Edited by Lindblad
Link to comment
Share on other sites

 

Någon som sett hur de gör framsteg eller blir det som vanligt, FMV börjar yra runt om egna dragkedjor o en knapp på tvären vilket gör en tröja 400% dyrare så de ändrar tröttnar o drar sig ur?

 

Är inte riktigt så det funkar, dvs det är oftast FM som vill ha en massa specialgrejer (fast helst utan att det kostar extra). :)

Men dom har väl gjort framsteg, är ju en uppdatering på sidan iaf: http://www.nordefco.org/commonuniform

 

Saxat ur deras update-Powerpoint:

The time schedule for the NCU project is under revision, and has not been finalized yet.
The previously announced time for publication of tender is no longer valid.
Unfortunately we have no new date for publication.
NCU will come back with updates when the time schedule has been reviewed.
Själva huvud-PDF'en verkar ju ha fått en ny version i mitten på April också: http://www.nordefco.org/files/Design/NCU_2.pdf
Vetefan vad det är som är ändrat i den jämfört med första versionen.

 

förmodligen något i Huvud-PDF´en för att ge illusionen av att de arbetat eller rent av kommit någonstans i arbetet

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 weeks later...
On ‎2017‎-‎03‎-‎01 at 8:48 AM, lilleobelix said:

Någon som hört hur det går med NCUS?

http://www.nordefco.org/commonuniform

 

 "Please click for a Status update NCU."

Leder till denna länk: http://www.nordefco.org/files/Design/2017-03-28 Information to industry.pdf

Edited by Lindblad
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det rör på sig så smått i NCU-projektet. Nu är upphandlingen ute.
http://www.nordefco.org/commonuniform

 

Norsk artikel i ämnet;
https://forsvaret.no/forsvarsmateriell/historisk-avtale-om-felles-anskaffelse-av-nye-uniformer

Quote

Det finske, norske, svenske og danske forsvaret har formelt inngått en avtale om å anskaffe et felles uniformsystem. Nå inviteres internasjonal industri til å prekvalifisere seg som leverandør for alle de fire nasjonene.

 

Link to comment
Share on other sites

Och nu ligger nyheten även på FMs hemsida.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2017/11/gemensamt-uniformssystem-for-de-nordiska-landerna/

 

Quote

Det svenska, finska, norska och danska försvaret har tillsammans ingått ett avtal om att anskaffa ett gemensamt uniformssystem. Nu följer en upphandling för att avgöra vilken leverantör som ska få uppdraget att förse alla de fyra länderna med uniformer.

 

Ska bli spännande att följa framöver.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, SERG. B said:

Minst sagt!

 

Vad är fördelarna med en gemensam upphandling? Styckespriset borde väl knappast kunna bli lägre. FMV borde redan ha tillräckligt stora volymer! Lättare att få ut ny mtrl då flera länder vill köpa in samma sak?

Den största fördelen med en gemensam upphandling är att vi genomför försöksverksamheten en gång. Istället för att alla fyra länder åker en gång var till ökenländer, tropisk regnskog och genomför vinterförsök så genomförs dessa gemensamt och vi får synnergivinster (mindre investering och högre uteffekt).

 

Ett återkommande materielproblem har också varit förhållandevis små volymer och korta serier (eller en hög styckekostnad för få exemplar fördelad på en lång leveranstid).

 

När det handlar om persedlar så är Försvarsmaktens behov (det som FMV ansvarar för) egentligen oförskämt litet i ett internationellt perspektiv, kopplat till våra "orimligt höga krav" som USA och UK senare fann väldigt relevanta under det fortsatta kriget i Irak...

 

Det blir väldigt dyrt och min fasta övertygelse är att vi gagnas av ett nordiskt samarbete då våra krav och klimat är väldigt lika.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Adeptus Bellum said:

När det handlar om persedlar så är Försvarsmaktens behov (det som FMV ansvarar för) egentligen oförskämt litet i ett internationellt perspektiv, kopplat till våra "orimligt höga krav" som USA och UK senare fann väldigt relevanta under det fortsatta kriget i Irak...

Detta skulle vara intressant att höra mer om, med risk att knuffa tråden i tangentens riktning.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Johan Martin said:

Detta skulle vara intressant att höra mer om, med risk att knuffa tråden i tangentens riktning.

Det är faktiskt högst relevant för tråden (men du får leta lite själv då jag prioriterar fredagsmyset) ;-)

 

Svenska Försvarsmakten har väldigt länge lagt en stor vikt vid att vår materiel skall skydda mot brandstridsmedel, höga temperaturer, spill av brinnande drivmedel med mera. Det blir ganska eländigt när underkläderna p.g.a. en värmeblixt börjar smälta fast i juvelerna. 

 

Spolar vi framåt till 2000-talet och tiden efter det andra Irakkriget (och i Afghanistan) så blev IED:s motståndarens främsta vapen och de var väl medvetna om att koalitionens förband var som mest sårbara under marsch. Resultatet var väldigt många brinnande fordon och soldater vars plagg smälte fast i huden och orsakade stora skador. Det gick så pass långt att amerikanska krigsmakten började förse sin markstridspersonal med flygoveraller då dessa var flammskyddade. Detta hjälpte inte alltid heller då personalen ibland hade syntetunderkläder och det finns en anekdot om hur en skyttegrupp låg och vred sig av smärta efter en RPG-detonation trots att de inte fått splitterskador. Värmestrålningen från detonationen hade smält deras långkallsonger!

(Både amerikansk och brittisk utrustning tog stormsteg framåt efter det, även om USMC fortfarande tilldelar personalen FR-materiel inför skarpa rotationer).

 

Även om NORDEFCO-länderna har olika kamouflagemönster så behöver vi skydd mot samma hot (brandstridsmedel och termobariska vapen som vi vet att motståndaren kommer att kasta i huvudet på oss!) och vi som genomlidit och utbildat på brandbanor vet värdet av 90-systemets långkalsonger, skjorta och hjälmunderlag, materiel som kan komma ur samma tillverkningslina, oavsett land..

 

Edited by Adeptus Bellum
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Vad intressant, jag trodde projektet skulle fastställa en NCU och sen skulle det bara handla om vem som fick tillverkningskontraktet. Det här kan ju leda till att nån syr så det passar bättre med väst och ryggsäck och nån placerar fickorna lite bättre och nån annan har lite bättre förståelse för t ex stretch och ventilation. Eller fattar jag fel?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Det kanske inte blir exakt M90 på NCU.

"Men man glömde en viktig sak när det skapades – nu spurtar Försvarsmakten för att göra ett kamouflage som ska mönsterskyddas."

Men mitt minne är att man med flit lät bli för att det skulle vara meningslöst, vilket jag tycker alla Multicam-liknande mönster har visat, även om det förstås är mer jobb att göra en kopia än att be att få orginalmöstret i ett praktiskt format.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/en-kladsam-historia/

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att NCU ska ut på test under 2019. Sett att följande förband ska få möjlighet att testa NCU uniformen:

Norrbottens regemente

Luftvärnsregementet

Amfibieregementet

Blekinge flygflottilj

Trängregementet

Livregementets husarer.

 

Så snart i en skog nära dig. :)

Link to comment
Share on other sites

Enligt en insatt kollega har ett stort problem i utvecklingsarbetet varit en liten men viktig punkt, nämligen att alla länder utom Sverige vill stoppa ner byxorna i kängskaften och inte göra som vi och ha byxorna över kängskaften. Jag känner på mig att det kan bli fler sådana kulturkrockar i det här arbetet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kilo3 said:

Enligt en insatt kollega har ett stort problem i utvecklingsarbetet varit en liten men viktig punkt, nämligen att alla länder utom Sverige vill stoppa ner byxorna i kängskaften och inte göra som vi och ha byxorna över kängskaften. Jag känner på mig att det kan bli fler sådana kulturkrockar i det här arbetet.

 

Det där låter konstigt, då t.ex. dom flesta danska soldater går med byxorna nede omkring kängorna lite på samma sätt som dom svenska. Det samma har jag set med finnorna alla dom gånga, jag har varit på övning med dom med undantag, när dom har deras vinterstövlar på.

Edited by regstrup
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Kilo3 said:

Enligt en insatt kollega har ett stort problem i utvecklingsarbetet varit en liten men viktig punkt, nämligen att alla länder utom Sverige vill stoppa ner byxorna i kängskaften och inte göra som vi och ha byxorna över kängskaften. Jag känner på mig att det kan bli fler sådana kulturkrockar i det här arbetet.

Det skrev jag redan för två år sedan i tråden... 
Sverige har rätt - byxan ska vara utanpå stövel/sko för att minska risken för att man får fästingar. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, martinator said:

Det skrev jag redan för två år sedan i tråden... 
Sverige har rätt - byxan ska vara utanpå stövel/sko för att minska risken för att man får fästingar. 

Har din kollega berättat om hur det blir med byxor och kängor? Vore intressant att veta. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Hjulström said:

Har din kollega berättat om hur det blir med byxor och kängor? Vore intressant att veta. 

Nej, men jag har väldigt svårt att se att man går ifrån att ha byxorna utanpå kängorna då fördelarna är extremt många.

 

Jag trodde först inte själv på att en så fältmässig försvarsmakt som den finska skulle ha byxorna på det sättet, men på många bilder på deras IG ser man att de har byxorna nerstoppade.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kilo3 said:

Nej, men jag har väldigt svårt att se att man går ifrån att ha byxorna utanpå kängorna då fördelarna är extremt många.

 

Jag trodde först inte själv på att en så fältmässig försvarsmakt som den finska skulle ha byxorna på det sättet, men på många bilder på deras IG ser man att de har byxorna nerstoppade.

Jag håller helt med. Jag har också sätt att de har byxorna nedstoppade. 

Link to comment
Share on other sites

On 4/28/2019 at 3:26 PM, Hjulström said:

Har din kollega berättat om hur det blir med byxor och kängor? Vore intressant att veta. 

Vet inte vilken kollega du syftar på - uppgiften om fästingar kommer från personer som forslar om fästingar och de verkar inom den civila universitetsvärlden. 
Men nackdelar med byxa i känga är som har ser det; bylsigt, stor risk för vatteninträngning (rinner ner längs byxan i kängan) , risk för skav från veckat tyg/sömmar, skaftet ger sämre stadga och stabiliteten i kängan minskar.  
 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/6/2019 at 9:10 PM, martinator said:

Vet inte vilken kollega du syftar på - uppgiften om fästingar kommer från personer som forslar om fästingar och de verkar inom den civila universitetsvärlden. 
Men nackdelar med byxa i känga är som har ser det; bylsigt, stor risk för vatteninträngning (rinner ner längs byxan i kängan) , risk för skav från veckat tyg/sömmar, skaftet ger sämre stadga och stabiliteten i kängan minskar.  
 

Om i princip hela världen gör så, så kanske vi inte dör av det i Sverige?

 

Sen viker väl många in byxfållen och fäster den med nåt gummiband eller liknande utanpå själva kängskaftet. 

 

Ser gärna att det svenska snölåset behålls iofs, men det ger ju samtidigt en tyngre och dyrare byxa. Så det finns rimligen fördelar både med det ena och det andra anser jag.

 

Den stora fördelen med den svenska varianten, vilket ingen nämnt är väl att det går att dra upp bendragkedjan och ventilera ute i fält!! 

Link to comment
Share on other sites

Risken är ju att det blir en halvmesyr med en liten kardborreslejft.. 

 

Då tycker jag nästan det är bättre med den internationella varianten med en tunnelfåll där man kan trä i ett elastiskt boot blousing band om man vill. Funkar bättre än man tror faktiskt..

 

Men vad gäller NCU så är det väl bara att vänta och se?

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Författaren/Bloggaren Lars Wilderäng verkar (påstår) ha sett prover på hur ett nytt "m90" mönster kan komma att se ut

 

"Bloggen har tagit del av hur de nya mönsterförslagen ser ut och kan presentera detta nedan. Jag väljer dock att inte publicera foton på förslagen.  /... / en anpassning från grunderna i det nuvarande M90-mönstret. Alternativen är att de individuella färgfälten görs mindre, antingen till cirka 80% eller cirka 60% av nuvarande storlek, samt att det vävs in en mönsterskyddad symbol i kontrasterande färg i tyget."

 

https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/breaking-sa-ser-alternativen-till-m90.html?m=1

Edited by 27Kilo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...