Jump to content

Granatbeskjutning i Bosnien

Recommended Posts

Jösses... har nu suttit i drygt två timmar och läst hela tråden nonstop...

Många intressanta historier onekligen.

Finns ju ett och annat eget minne som flyter upp till ytan igen.

Men det som slår mig mest är just alla anekdoter om märkligt beteende hos soldaterna.

Antingen är vi som tjänstgör i US helt enkelt knäppa från början ( :) ), eller så är människans psyke en lustig anordning...

Dvs att de flesta som har varit med om en beskjutning motsv säkerligen även kan vittna om kamrater som gjort lustiga saker i anslutning till händelsen :camo:

Vet inte om det är någon sorts försvarsmekanism, eller att det blir någon form av överbelastning i skallen. Att det blir så overkliga intryck så att informationen helt enkelt inte kan bearbetas...?

Vad vet jag.

Men även jag kan nog titulera med ett inofficiellt världsrekord på 100 meter över Bosnisk leråker under granatbeskjutning. Fantastiskt vad "lite" adrenalin kan göra för att motivera en i övrigt usel kropp...

Ser ju att tråden varit ganska inaktiv ett tag, så förhoppningsvis kan personer som unicorn och the swede motivera respektive tangentbord och delge oss övriga lite fler historier från första bataljonen.

BY4 OUT!

Nu fattar man vilket rälsmål man var under sex månader. :clap:

Ja jävlar! När man läst era inlägg om rälsmål har man funderat på hur illa det egentligen kan ha vart, menar det är backigt, gropigt, kulligt osv men nu när du visar bild på det ser man!

Lucky Battalion! :)

En fråga; T2 ser duktigt renoverad ut, ägs den av civila igen? Vare FN eller de civila som rustade upp den?

En fråga; T2 ser duktigt renoverad ut, ägs den av civila igen? Vare FN eller de civila som rustade upp den?

T2 ägdes hela tiden av en Bosnier som hyrde ut fastigheten till FN för muchos DM.

Tror att det stog i avtalet att FN även skulle bekosta återställandet av huset efter kriget.

Ägaren kom förbi ibland för att titta till stället, vet att han höll på att få frispel en gång för att det var lera på mattan i vardagsrummet, en vecka senare var det ett stort hål i taket istället. :)

The Swede :/

T2 ägdes hela tiden av en Bosnier som hyrde ut fastigheten till FN för muchos DM.

Tror att det stog i avtalet att FN även skulle bekosta återställandet av huset efter kriget.

Ägaren kom förbi ibland för att titta till stället, vet att han höll på att få frispel en gång för att det var lera på mattan i vardagsrummet, en vecka senare var det ett stort hål i taket istället. :D

The Swede :bash:

FM å deras bra dealar! :D

Dock lite onödig tanke att mitt under ett krig klaga över lite smuts i nån vrå när det finns nerbrända å sprängda hus runtikring... kanske inte just där men i närheten..?

Men som sagt kan tänka mig att han inte klagade nåt mer på smutsen efter granaten genom taket :)

Dock återstår frågan vilken Bataljon det var som rustade upp den till det utmärkta skick den verkar stå i idag, riktigt vackert vart det! :)

Richie

Guest Echo Alfa1

Får väl bara ansluta mig och hälsa till bataljonskamraterna här, även om jag aldrig har haft den äran att besöka den usla posteringen ifråga.

Ser ju faktiskt ganska välrenoverad ut nuförtiden, redo för nästa omgång, får man vara så ironisk och politiskt inkorrekt att ens antyda sånt eller... ;)

Var är alla soldater ur 9:e kompaniet, verkar mest vara hjältar ur 8:e och 10:e här? :D

Jo som nämnt, tiden går fort! hej Karlsson

Guest Echo Alfa1
Japp, tiden flyger fram!

Jag var med 9:e när vi åkte till Sarajevo, satt på Igman-berget i drygt en månad och bodde i hoppbackens domarhus.

:}

Och det var väl kul... :angry:

Frisk luft och enligt journalisterna "världens farligaste plats" vem ville missa det... :}

Får väl bara ansluta mig och hälsa till bataljonskamraterna här, även om jag aldrig har haft den äran att besöka den usla posteringen ifråga.

Ser ju faktiskt ganska välrenoverad ut nuförtiden, redo för nästa omgång, får man vara så ironisk och politiskt inkorrekt att ens antyda sånt eller... ;)

Var är alla soldater ur 9:e kompaniet, verkar mest vara hjältar ur 8:e och 10:e här? :Malaj:

Jo som nämnt, tiden går fort! hej Karlsson

KJ-Andersson drog till Australien efter KS01. Mytoman-Henrik har jag inte sett röken av sedan BA02.

Mvh/ P. Englund

Hallå igen!

Kan tillägga att någon husägare syntes inte till vid foto tillfället. Allt var lugnt och fridfullt. Så vem som bor där idag är inte känt. Men det var inte bara T2 som hade rustats upp. Det verkar råda bygg-boom i hela Bosnien.

Man kände knappt igen sig när man kom till Kalesija. Nya hus överallt. Liv o rörelse.

Däremot så var vägen upp till T2 från Kalesija sig lik. Ne dobro.

"Sockertoppen" var inhägnad och övervakades av ett civilt företag.

Mr Hell

Den kallades sockertoppen så det fanns lite olika "SÖTSAKER" på den toppen.

GRK,ART,STRIDSVAGNAR ........... u name it ....så fanns det där.

Jag kommer ihåg då danskarnas stridsvagnar åkte vägen från sarachiplan och mot Alfa Zero första gången.

Vi var med och stannade eftervägen och pekade ut de olika ställningarna för danskarna så att de kunda lägga in alla positioner i deras ledningssystem.

När vi sedan kom fram till understödsplatsen vi grusvägen mot fronten, dröjde det inte länge förrens serberna hade levererat ett meddelande till staben att om inte stridsvagnarna försvann direkt skulle hela helvetet bryta ut.

Och med tanke på att vi höll på med en eskort just då kändes det inte som om det vore läge att utmana dem just då.

Men det var roligt att se hur det annars sega sambandet ( som kunde dra ut på en eskort i flera flera timmar ) helt plötsligt hade levererat ett meddelande till oss på bara några minuter.

Den roligaste kommentaren den dagen var från en dansk vagnschef som just hade lagt in en T55 i systemet. "JA KAN SKUTE HIM FRA TOPPEN". hehe ja djävlar.

Svår fråga! Varför det kallas " Sockertoppen"?. Jag spekulerar. Jag tror man ärvde uttrycket från britterna som "briefade" in svenskarna i detta område vid överlämning till BA01.Det blev därmed en direktöversättning. Har även ett svagt minne om att "OP Cabinet" ( Eskort över frontlinjen) är ett uttryck som britterna hölls sig med vid BA01 framkomst.

Manöver sitt ner! ;)

En gissning är annars att det kallades sockertoppen då berg/kullar med en spetsig topp brukar kallas för sockertopp?

Har hört talas om sockertopp i den bemärkelsen långt innan jag har hört talas om den sockertoppen som beskrivs i denna tråd.

Precis som det står tidigare i tråden.

Är den bilden tagen från R16?

Kan inte komma ihåg att det gick en väg nere i dalen men i övrigt verkar det stämma.

Har försökt orienterat mig och kommit fram till att det borde vara järnvägen som går förbi Kalesija som man ser. Här är en vy från sockertoppen ner mot Kalesija där man ser järnvägen.

Kan inte komma ihåg att det gick en väg nere i dalen men i övrigt verkar det stämma.

Har försökt orienterat mig och kommit fram till att det borde vara järnvägen som går förbi Kalesija som man ser. Här är en vy från sockertoppen ner mot Kalesija där man ser järnvägen.

Nja, vägen på Hercules bild går ju mycket närmre foten på berget än vad järnvägen på din bild gör.

Dessutom stämmer formen på berget med hur det såg ut från R16, med branten åt vänster mot flygplatsen och den långa ryggen åt höger.

EDIT:

Efter att ha kontrollerat via Google Earth håller jag nog med om att det är järnvägen men bilden är inte tagen från R16 utan någonstans mellan R16 och TAB:en.

Fan, va svårt det är att känna igen sig på sattelitbilderna.

Nja, vägen på Hercules bild går ju mycket närmre foten på berget än vad järnvägen på din bild gör.

Dessutom stämmer formen på berget med hur det såg ut från R16, med branten åt vänster mot flygplatsen och den långa ryggen åt höger.

Jo, men det är inte samma vinkel, jag står överst till vänster på den rektangulära ställningen som man ser uppe på toppen och kollar rakt ut på kortsidan mot Kalesija. På min bild ser du järnvägen svänga in mot sockertoppen och den passerar sedan basen på toppen på samma avstånd som visar på Hercules bild. På andra sidan av toppen så går det inte en så tydlig och rak väg nära toppen. Den bilden verkar förresten vara tagen från en Black Hawk på inflygning mot landningsbanan på Eagle base.

Här är lite mer åt vänster där järnvägen fortsätter in mot toppen

Edit: la till en bild.

Edited by Kiowa

Bilden är precis som någon var inne på tagen från en helikopter... Här är en färsk bild till... tyvärr på lite avstånd: http://img128.imageshack.us/my.php?image=img2725cj4.jpg

:)

Alltså ........

Fasiken vilka rälsmål man har varit.

När man ser utsikten från sockertoppen blir man ju helt spak.

Fram och tillbaka, fram och tillbaka ....

Rälsmål ,jag hittar ingen annan benämning.

Rörande att se dem gamla ställena som man tillbringade sån stor tid på.

OPCAB, T2.

Det ser ut att vara från samma sida som R16 men lite närmre eller bra objektiv

Gomorron SISU.

Vi har redan klargjort för några inlägg sedan att bilden i fråga är tagen från en helikopter någonstans mellan R16 och TAB:en. :P